Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Min gamle haug døde... <Og har nå startet igjen..>

Anbefalte innlegg

Eller gjorde den det..? Har vurdert munn-mot-.. ehh, vifte, men tror ikke det vil hjelpe.

Det som skjedde var noe som dette:

Jeg har en gamel P3 700eller-noe-mhz maskin som jeg bruker som en slags server. Har skrevet om den før her inne, for den har vært gjennom en del. :roll:

Her om dagen gikk jeg inn på "Mine Nettverk" for å hente en fil fra serveren, men da låste OPUS Directory seg helt (For de som ikke vet hva dette er, så er det et program som erstatter IExplorer)

Trodde det først var dette programmet som var vrient, så jeg avsluttet det gjennom Oppgavebehandling. Men fortsatt ingen kontakt. Skrudde på skjermen til serveren og prøvde å logge meg på der, og ble møtt av Windows velkomstbilde for pålogging og passord. Men når jeg klikket på Administrator skjedde det ingen ting, så jeg regnet med at maskina hadde krasjet, og brukte hovedbryteren. Siden har ingen sett den...

Jeg fikk småpanikk, for mitt forrige problem med denne maskina var HD ras, men syntes det skulle være litt merkelig om dette skulle skje igjen på partisjon C da det er innstallert på den nyeste disken. Og det kom heller ingen ulyder.

Det som skjer når jeg skrur på maskinen er at jeg kan høre alle vifter og harddisker spinne opp, så skjer det ikke noe mer. Skjermen er svart, ikke noe piping, ikke noe boot, ingen ting.

Så jeg åpner maskinen med tanke på å resette BIOS med jumperen, og ser at hovedkortet ikke har en eneste jumper... Og nei, jeg aner ikke hva slags kort dette er, bare at det er en Fujitsu-Siemens maskin fra ørtitallet. (Late 90's)

Jeg har tittet på minne, cpu og hk, og kan ikke se noe tydelig feil på disse. Jeg har fjernet batteriet, men har ikke prøvd å sette ting på plass og fyre opp enda.

Men en ting som gnager meg litt er at jeg har byttet PSU på maskina. Den forrige begynte å bråke noe veldig, så kjøpte en ny fet en, men jeg lurer nå på om den ble i drøyeste laget... :ermm:

Åssen er det med 400W på en P3 maskin, egentlig..? :hmm: Jeg har søkt litt gjennom "PC-en fungerer ikke og jeg aner ikke hvorfor", og ser at mange andre har lignende problemer, og at PSU ofte er svaret. Men kan det hende at jeg har overlastet disse gamle, skjøre delene, eller orker den bare ikke kraften og derfor tatt seg ferie? Jeg har en PSU til, men den sitter i hovedmaskina, og den får jeg ikke skrudd av med det aller første.

Jeg driver bare med litt brain-storming her, og hadde satt pris på litt synspunkter fra dere der ute.

Er drittlei hele maskina, men har en del viktige ting liggende der inne...

På forhånd takk.

Endret av Foe_of_Good
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Åssen er det med 400W på en P3 maskin, egentlig..? :hmm: Jeg har søkt litt gjennom "PC-en fungerer ikke og jeg aner ikke hvorfor", og ser at mange andre har lignende problemer, og at PSU ofte er svaret. Men kan det hende at jeg har overlastet disse gamle, skjøre delene, eller orker den bare ikke kraften og derfor tatt seg ferie?

Høres ut som om du er redd for at du har gitt pcn en for kraftig PSU.. Det går ikke ann, så den tanken kan du utelukke.

Lenke til kommentar

Okay, satte inn alt igjen, men bytta tilbake til min gamle PSU...

Maskina startet opp, men med feilmeldinger som følger:

PhoenixBIOS Version 4.06 Rev. 1.03.1156

Copyright 1985-1998 Phoenix Technologies Ltd.

Pentium III 500MHz

00261120K Extended SDRAM Passed

0512K Cache SRAM Passed

Harddisk 1:WDC WD400BB-00BSA0

Harddisk 2:Maxtor 6B200P0

ATAPI CD-ROM: SONY CD-RW CRX145E

Harddisk 3: ST3160021A

System Configuration Data Updated

ERROR

0271: Check Date and Time Settings

WARNING

0251: System CMOS checksum bad – Default configuration used

ERROR

0280: Previous boot incomplete - Default configuration used

ERROR

02B0: Diskette drive A error

Press <F1> to resume, <F2> to Setup

Valgte F1 for å se hva som skjedde, og det var svært lite. Tok den på hovedbryteren igjen og fyra opp på nytt, samme feilmeldinger, og gikk inn i BIOS og stilte dato og huka vekk drive A da det ikke er noen diskettstasjon på maskina.

Restartet og vips, der var den tilbake som om ingenting har skjedd. :w00t:

Men, er det noen som kan si meg hva som egentlig har skjedd? For jeg er litt blank.

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...