Gå til innhold

Dual CPU med SLI?

Churash

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!

Sitter og gnager på tanken om ny PC, men ønsker meg en som ikke går ut på dato med det første. Som vi alle vet, innebører ikke det bare småpeng... Så jeg tenkte jeg like godt kunne gå linjen helt ut.

Det jeg så på var denne fysaken her; "Iwill DK8EW" evt "Iwill DK8ES" som hovedkort, eller "Gigabyte GA-2CEWH".

Det eneste jeg lurte på, var om disse var brukende til gaming? Ser at den visstnok støtter SLI, men med lavere enn 32x hastighet (16x).

Jeg kjenner ikke så godt til fordeler/bakdeler ved dual-cpu, men trenger noe som sparker ordentlig ifra, og vil gå for ca. 4-8GB RAM og to Operton prosessorer, SLI med to kort til 3-4000 kr pr stk. Er dette noe å satse på? Er det noen opplagte bakdeler med slike hovedkort jeg ikke ser nå helt med det samme?

Har bygget en del PC'er før, og ser på meg selv som rimelig bevandret, men vil spørre meg litt rundt før jeg bruker såpass med penger på en maskin.

Håper det er noen som har en tanke om dette, jeg setter pris på alle innspill og forslag. På forhånd takk for hjelpen!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vil ikke 939 bli erstattet av 940 etter hvert som tidens tann tygger og går?

Nei.

939 er forresten nyere enn 940 også.

940 brukes til server-prosessorene (opteron og FX).

Opteron-prosessorer egner seg fint lite til gaming.

Trenger ikke sååå enormt med prosessorkraft for å redigere video heller.

En hefti X2-prosessor på 929 vil nok holde mer enn nok for deg.

Så smeller du på 4GB ram, en TB eller to med lagring og en god RAID-kontroller.

Da har du et koselig oppsett.

Lenke til kommentar
Vil ikke 939 bli erstattet av 940 etter hvert som tidens tann tygger og går?

Nei. Socket 939 vil gå over til Socket M, som fremdeles vil ta seg av desktop-markedet. Socket 940 vil alltid være for servermarkedet og tunge arbeidsstasjoner.

Å bygge en spille-PC som du beskriver er veldig unødvendig.

Et mye bedre (og billigere) oppsett vil være:

- DFI LanParty nF4 SLi-DR

- AMD Athlon64 X2 4800+

- 2 GB kvalitets-RAM

- 2 stk. nVidia GeForce 7800GTX

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Jupp, takker for svar! Så dersom jeg vil ha den prosessorkraften jeg vil ha(dual-CPU), må jeg med andre ord hive gaming på båten?

(presiserer her at spill PC er noe som kommer i andre rekke, jeg trenger en arbeidsstasjon, ønsker bare å kunne bruke den til noe mer også..)

Endret av Churash
Lenke til kommentar
Jupp, takker for svar! Så dersom jeg vil ha den prosessorkraften jeg vil ha(dual-CPU), må jeg med andre ord hive gaming på båten?

Selvfølgelig vil det gå like bra å spille på Opteron som Athlon64, men det er masse penger ut av vinduet.

Den raskeste Opteron'en (Opteron 254) går på 2,8 GHz, mens den raskeste dobbelkjernen fra AMD (Athlon64 X2 4800+) går på 2,4 GHz, altså taper du lite kraft på å velge noe som er såpass mye billigere (én Opteron 254 koster like mye som én Athlon X2 4800+).

Én Athlon64 X2 4800+ som kjører på 2,4 GHz yter like bra som to stk. Opteron 250 som kjører på 2,4 GHz. ;)

Endret av endrebjorsvik89
Lenke til kommentar

Jeg selv vurderer dualcore, men vil vente til Socket M2 kommer 2. kvartal 2006(håper de ikke utsetter det enda mere da, første dato var vel desember i år).

Hvis du skal kjøpe nå så er det best å kjøpe dualcore på 939 enn to 2xx Opteron på 940, mere for pengene og du har kort som er lagd for gamere istedet for servere. På servere så er det ikke ytelse som står først, men stabilitet, men du har jo muligheten for 2x Dualcore på 940.

Lenke til kommentar

Til Lucifer89: Thermaltake-PSU'en er noe av det mest bråkete du finner i dag. OZC 600W tror jeg skal være noe roligere, men om du ikke skal ha dobbel vannkjøling og et 940-oppsett med 2 dualcores, 8 minnemoduler og 100 drev tror eg at Mist 500W er det beste valget :)

Lenke til kommentar

Synd Thermaltake PSU ikke har EPS på strømforsyvningen.

Selv kjører jeg :

2stk AMD Opteron 252 (2.6 GHz, 90nm) = 3000,- pr. stk på www.shg.no

1stk Gainward 7800GTX GS = 4500,- (en til snart)

Tyan Thunder K8WE (S2895, SLI hovedkort, 16x på alle lanes) = ca. 4500,-

Zippy 600W (PSM-6600P, klarer 40A på 12v) = ca. 2000,-

8x 512MB Corsair SERVER ECC/REG CL3 (CM72SD512RLP-3200) = ca. 5600,-

Hovedkortet KREVER en EPS12v PSU, en vanlig ATX-strømforsyvning vil ikke fungere.

PS. Hovedkortet liker ikke low latency minne-brikker, hold deg til CL2.5 eller CL3.

Stabilt som juling.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...