Gå til innhold

Forsterker + høyttalere 12000,- +-

Anbefalte innlegg

Må ha litt godlyd i den lille stua mi...

Skal ha stero forsterker (Dvs IKKE surround) og fronthøyttalere.

Foretrekker å handle hos HiFi-klubben, men dette er ikke et must.

Tenkte å svi av rundt 12.000 på dette.

Skal brukes til musikk ala Madrugada osv... i tillegg til film/tv.

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSB Image T55 + Vincent SV-226 MK2 er hvertfall komboen jeg bestemte meg for etter å ha gjort mye og grundig research på anlegg i samme prisklasse. (du får de høyttalerne billigere,- hvis du sjekker prisguiden)

men har desverre ikke fått invistert i det enda ettersom det ble utsatt pga av litt pengemangel..

edit: kan slenge ut et annet hifiklubben forslag siden du foretrekker de, (regner med du har butikken i nærheten så du kan lytte på de?) dette blir nok et litt "lettere" forslag med ikke like mye trøkk og pondus, men blir nok musikalsk og fint. kan vel kanskje komme til å savne litt dypbass på film enest.. Thule Spirit IA100 + Dali Suit 1.7

Endret av phax
Lenke til kommentar

Jeg ville seriøst vurdert et par høyttalere av det norske merket Patos. Med ditt budsjett ville jeg gått for Lyric-serien. Disse har fått veldig mye skryt i fagpressen, og er utmerket til musikk som ikke voldtar elementene. Patos gir bedre lyd enn noen andre høyttalere i samme prisklasse (greit, der var jeg subjektiv). Et godt forsterkeralternativ er Rotel. Eier både Patos og Rotel selv, og er ekstremt fornøyd.

Off topic: Madrugada er et ålreit band, men Industrial Silence er egentlig det eneste de har å fare med. Prøv litt Pink Floyd (Dark side of the moon/Wish you were here/Atom heart mother) og Neil Young (Harvest/On the beach/After the gold rush). :)

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale Patos jeg også.

Jeg foreslår at du kjøper deg et par brukte Lyric 402.

Det ligger et par brukte til 7500 kr i bruktbørsen til Hifisentralen

Jeg har hatt "haugevis" av høyttalere de siste 10 årene,men har nå Lyric 402.

Det er rett og slett en fantastisk høyttaler i forhold til prisen.

Norges mest kjente Hi-Fi skribent Knut Vaadset gå Lyric 100 av 100 mulige poeng i test.

Patos ble soleklar testvinner mot 5 andre høyttalerpar.

Lyric 402 trenger en skikkelig forsterker for å spille bra.Jeg bruker en Vincent SV-233 og det spiller helt nydelig! SV-233 finner du på bruktmarkedet til ca 5000 kr.

En annen forsterker du bør ta en titt på er Cayin 252B. Begge de forsterkerne jeg har nevnt her er skamrost av hifipressen. Hi-Fi Klubben har ingen forsterkere i samme prisklasse som kan matche disse 2 (synes jeg. Har hatt både Nad og Thule).

Jeg har selv kjøpt høyttalerne og forsterkeren brukt og betalte 12000 kr for de.

Gjør du det samme vil du sitte igjen med MYE bedre lyd enn om du kjøper nye produkter.

Kommer samtidig med en anbefaling på kabler. Kjøp Kimberkabel hos Eltek. Det er gode og billige kabler. :)

Edit:Jeg foreslår at du også gjør det samme phax. Det vil du ikke angre på.

Lyden er "et lysår" bedre enn PSB/Vincent komboen du har valgt. ;)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Det norske HiFi magasinet "Fidelity" har gående en serie om "Budsjettreferansen"

(Cd spiller, forsterker, høytalere (stativ), kabler til 20000.-).

I Nyeste nummer (16) er Atoll IN100 forsterker, og Tannoy Fusion 1 høtalere testet sammen med Cambridge Audio Azur 640c Cdspiller (Budsjett referansen) med meget godt resultat.

Vincent SV-226 MK, og Thule Spirit IA60 er også meget gode forsterkere.

Det er lite bass i Tannoy'ene. Høytalere med mere bass kan være: Patos Basic 410, og PSB Image T45

Lenke til kommentar
Har fått anbefalt følgende etter en tur innom HiFi-Klubben:

Thule Spirit IA60

B&W DM602 S3

Jeg prøvelyttet lenge og vel... både musikk og film. Tror denne combo'n blir utmerket til min lille stue. (Ca 20 kvm)

Noen som har motforestillinger?

blir nok ikke dumt det nei, men du vurderte ikke gå hakket opp til den Gulvstående versjonen? du vil jo uansett havne på ca samme prisen siden du slipper invistere i stativer, og jeg tror ikke de skulle bli for "stor" for stua di.

Lenke til kommentar

blir nok ikke dumt det nei, men du vurderte ikke gå hakket opp til den  Gulvstående versjonen? du vil jo uansett havne på ca samme prisen siden du slipper invistere i stativer, og jeg tror ikke de skulle bli for "stor" for stua di.

Den gulvmodellen har dårligere specs....

Gulvstående:

1" diskant, 6,5"mellomtone/bass

Frekvensgang: 70 - 20.000Hz (+/-3dB)

45 - 30.000Hz (+/-6dB)

Stativ-versjon:

1" diskant, 7"mellomtone/bass

Frekvensgang: 52 - 20.000Hz (+/-3dB)

43 - 30.000Hz (+/-6dB)

Følsomhet: 90 dB

Jeg testkjørte begge. Foretrekker den lille. :)

Lenke til kommentar

tar du en titt på pcutstyr.no så finner du PSB T45 til 5000,- og T55 til 6000,-..

hifi verden er ikke alltid like flink å sjekke opp priser har jeg begynt å legge merke til.. flere ganger jeg har sett priser oppgitt i blader som ligger langt over billigste butikk i prisguiden f.eks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...