may_andrine Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Det er lenge siden GTI var det eneste utrykket du trengte å huske. Det var overkommelig å huske TDI og ABS, men så ble det verre. Her er en oversikt over hva forkortelsene står for og hvordan de virker. Les mer Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Hei May A. Velkommen til forum ! Nice first time action... Lenke til kommentar
may_andrine Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 takk for det, jeg er nyansatt i amotor, og herved poster jeg mitt andre innlegg! Nå håper jeg at noen kommer med innspill til artikkelen min om flere forkortelser og hva det betyr.. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) TDI kan også stå for Toyota Direct Ignition Som vil si at hver plugg har en egen coil montert rett på seg som er datastyrt D4 er benevnelsen for GDI bensin motoren til toyota, Stort sett lik den som mitsubishi introduserte (GDI) i galanten på slutten av 90 tallet. Om D4 Link om TDI link (pdf dukument side 7) Endret 7. oktober 2005 av zandro Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Bilturbo Betegnelsen på en Audi-motor som har to turboladere. Dette benyttes ved enkelte sekssylindrede motorer, hvor hver turbolader betjener tre sylindre. Bilturbo gir da en gunstig motorkarakteristikk, hvor man drar fordel av både V6-motorens og turboens egenskaper. Heter det ikke Biturbo? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 BilturboBetegnelsen på en Audi-motor som har to turboladere. Dette benyttes ved enkelte sekssylindrede motorer, hvor hver turbolader betjener tre sylindre. Bilturbo gir da en gunstig motorkarakteristikk, hvor man drar fordel av både V6-motorens og turboens egenskaper. Heter det ikke Biturbo? Det heter Biturbo, ja... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Ja de burde i det minste få orda og forkortelsene skrevet korrekt. Og jeg mener også det heter bremseassistanse, ikke bremseassistent. (Brake assistance). Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Ja de burde i det minste få orda og forkortelsene skrevet korrekt. Og jeg mener også det heter bremseassistanse, ikke bremseassistent. (Brake assistance). Så så, tingene blir vel bedre etterhvert hvis vi hjelper litt til eller ? Lenke til kommentar
may_andrine Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Takk for innspill, nå har jeg rettet det. Lenke til kommentar
kurtharrybernt Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Har dere bare klippet og limt fra audi sin hjemmeside eller no? Hele artikkelen høres ut som en audireklame. TDI benyttes av alle merkene i VAG-gruppen, VW bruker også FSI og det er ikke bare audi som har biturbomotorer... Lenke til kommentar
eab Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg likte den om cruisecontrol Bestemmer makshastigheten til bilen... Er vel mer at cc'n prøver etter beste evne å slakke av /gi gass for å opprettholde den ønskede hastigheten. Ingen forkortelser fra det amerikanske markedet.. tpi, ls1/lt1, HUD osv.. Heads up display er kanskje ikke bare "amerikansk" Lenke til kommentar
Kebab GUD Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 D-4D Toyotas D-4D er en direkteinnsprøytet, firesylindret dieselmotor, se common-rail. D-4D er ikke bare 4 sylindret .. 4tallet har ikke en dritt med antal sylindre å gjøre .. D-4 er betegnelsen de bruker på direkteinnsprøytning .. siste Den er diesel.. i nyeste Lexus IS får de 3 D-4 motorer... bare 1 av de er D-4D og det er den eneste 4sylindret .. de 2 andre D-4 motorene er V6.. Dual VVT-i D-4 faktisk ... slå den! (synd VVTL-i floppet) Alle nye Toyota motorer er D-4 motorer.. så det vil si at den nye 4,6liters V8 blir også D-4.. (mener 4 står for antal ventiler pr sylindre.. men er usikker) Lenke til kommentar
heier Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Nå er vel ikke akkurat ting som for eksempel "antispinn" og "beltestrammere" noen forkortelse for noe som helst, men greit nok. Litt merkelig at det bare er Audi termer som blir brukt her da. Hvor er f.eks. Toyotas "VVT-I" og Mercedes' "ABC", "ASR" og "BAS" ? Lenke til kommentar
may_andrine Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2005 Så langt er det bare Toyota, Audi og enkelte andre bilinteresserte som har bidratt. Skal snakke med Toyota igjen om VVT-I og om D-4D ikke er firesylindret. Flere av bilimportører kommer til å bidra underveis med utrykk som er spesielt for "sine" merker. Det er jo derfor jeg opprettet denne tråden, slik at dere kan bidra med forkortelser og endringer som dere mener bør være med. Artikkelen kommer sånn sett aldri til å bli "ferdig", da det hele tiden er nye utrykk og forkortelser som kommer til. Takk for alle innspill så langt! Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Har dere bare klippet og limt fra audi sin hjemmeside eller no? Hele artikkelen høres ut som en audireklame. TDI benyttes av alle merkene i VAG-gruppen, VW bruker også FSI og det er ikke bare audi som har biturbomotorer... Første jeg også tenkte, reklame for Audi her eller? Lenke til kommentar
Dimm Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 BilturboBetegnelsen på en Audi-motor som har to turboladere. Dette benyttes ved enkelte sekssylindrede motorer, hvor hver turbolader betjener tre sylindre. Bilturbo gir da en gunstig motorkarakteristikk, hvor man drar fordel av både V6-motorens og turboens egenskaper. Heter det ikke Biturbo? 4969642[/snapback] joda.. mend det trenger ikke være en audimotor en biturbo motor er en motor med 2 turboer av forskjellig størrelse der den ene gir rask respons og den andre gir god effekt på høyt turtall. Lenke til kommentar
Heineoen Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Whoow hviste ikke at Audi hadde utviklet så mye bra gjenom tidene! Stor respekt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg