Boralis Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Microplex har nå fått inn vannkjølingblokker til rambrikker, disse passer til både DDR og DDR 2, i den forbindelse var de så greie at de lånte meg 2 stk til test. Men er det noen vits med vannkjøling av minnebrikkene og klarer disse levere noen forskjell på tempraturen som er noe å snakke om, vel vi får se. Her er noen bilder av blokkene: I denne testen brukte jeg Sisoft Sandra Burn- in Wizard der jeg valgte Memory Bandwidth bencmark og Chace & Memory Bandwidth bencmark . Disse kjørte jeg sammenhengende 10 runder i hver test og tok da høyeste tempratur . Systemet jeg bruker er følgende: DFI SLI-D hovedkort A 64 3700 cpu 7800 GTX 2 x 512Mb OCZ VX 4000 rambrikker. Romtempratur ca 20 grader. Vanntemratur ca 14 grader. Først kjørte jeg systemet på std hastighet, dvs 200 x 11 og med 3,0 Volt på rambrikkene, jeg fikk da følgende res: brikkene mont std : 44.3 Grader Celsius. Med Ramkjølern: 24,4 Grader Celsius. Så klokket jeg systemet opp til 240 x 11 og økte volten på rambrikkene til 3,5 Volt, da fikk jeg følgende res: Brikkene mont std : 56,1 Grader Celsius Med Ramkjølern : 30,1 Grader Celsius. Her er det ingen tvil, disse ramkjølerne har absolutt sin berettigelse, spesielt for dem som klokker systemet. Og husk i denne testen er de orginale heatsink på brikkene, om disse fjernes vil en uten tvil oppnå enda lavere tempraturer. Så min erfaring er uten tvil positiv til disse og jeg kan trygt annbefale dem til alle og spesielt til de som klokker. Her er tempsensorn montert. Og her er vannkjølingen montert. Så en stor takk til Microplex,veldig hyggelig at de er med og gjør slike tester mulig. Endret 7. oktober 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Her kommer noen bilder av minnebikkene montert uten org heatsinks. Her er følern montert. Og resultatene ble som følger: Først kjørte jeg systemet på std hastighet, dvs 200 x 11 og med 3,0 Volt på rambrikkene, jeg fikk da følgende res: brikkene mont std : 40,2 Grader Celsius. Med Ramkjølern: 18,6 Grader Celsius. Så klokket jeg systemet opp til 240 x 11 og økte volten på rambrikkene til 3,5 Volt, da fikk jeg følgende res: Brikkene mont std : 53,3 Grader Celsius Med Ramkjølern : 23,4 Grader Celsius. Det er ikke annet å si enn at dette er imponerende :-) Legg også merke til at brikkene faktisk får lavere temp uten heatsinkene enn med, selv uten vannkjøling. Konklusjonen må bare kort og godt bli , løp og kjøp. Dette gjelder spesieltdem som klokker eller overvolter brikkene sine. Endret 10. oktober 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Ser ut til å fungere bra, men hvordan klokket brikkene med og uten vannkjøling montert? Fin test, btw. Endret 7. oktober 2005 av Økonom Lenke til kommentar
MindZlave Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Jeg trur jeg har samme brikker som deg, ikke si du trenger så mye volt? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Har ikke kommet så langt at jeg har fått testet klokkingen enda, konsentrerte meg her om tempraturen. Nei jeg trenger ikke så mye volt,dette var for å vise tempraturene ved forskjellig volt. Kan jo nevne at brikkene nå står på 3,5 volt og da idler de på ca 19.5- 20 grader Endret 7. oktober 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 hvordan var det plass og montering av dette her? noe imot å legge ut et bilde av hele innmaten dersom du fremdeles bruker vannkjølinga på brikkene? ellers vil jeg bare si at det var en fin test håper du kommer tilbake med en oppdatering dersom det viser seg at det er noe nevneverdig å hente overklokkingsmessig sett på å ha vannkjøling på rammen. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 Hver kjøleblokk har plass til 2 rambrikker, men de må da stå i slot 1 og 2 eller 2 og 4, det vil si at kjører du dualram må du ha 2 kjøleblokker uansett om du bruker 2 eller 4 brikker. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Fin test. Hvor mye kontakt har kjølern med heatsink'en ? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 Fin test. Hvor mye kontakt har kjølern med heatsink'en ? Denne blir desverre en del begreset siden heatsink'en ikke er slett, så jeg er ikke i tvil om at tempraturen ville gått betydelig mere ned om disse var fjernet, spesielt ved klokking. Men vil uansett si at en reduksjon fra 56 til 30 grader er meget bra Lenke til kommentar
Spirre Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) jeg ble i alle fall positivt overraska over forbedringa. spesielt med tanke på at tempen på 56 grader var MED ramsinksa. btw, du kjørte vel vann på resten av systemet også under testen? blir jo feil å bare teste med vann på kun rammen, da det vanligvis er det siste som blir vannkjølt i en pc. Endret 7. oktober 2005 av Spirre Lenke til kommentar
smy Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 fikk du klokk mer eller er bare får show? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 Kjørte med vannkjøling på cpu også ja . Dette var bare en lett klokk jeg gjorde for å vise temp økningen og ja det er mere å hente,det får jeg ta siden, har ikke kjølingen på brikkene akkurat nå,hadde den bare på menst jeg testet. Får høre med Microplex hva jeg får dem for så monterer jeg dem sikkelig og tester vidre . :-) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 jeg ble i alle fall positivt overraska over forbedringa. spesielt med tanke på at tempen på 56 grader var MED ramsinksa. RAM-sinks har vel neppe noengang bidratt til særlig bedre kjøling, og er vel mere en "show-off" greie etter min mening. La gå at overflaten på disse totalt sett er større enn hva den faktiske flaten på chipene representerer, men jeg vil nå mene at effekten er marginal i de fleste henseende. Skal dette i det hele tatt ha noe som helst for seg, betinger dette en relativ aktiv kjøling, enten i form av (god) luftveksling over minnebrikkene, eller som her; vannkjøling. Det er, utifra Snekkern´s test, liten tvil om at vannkjølinga fungerer. Samtidig er det svært viktig å tenke på, at Snekker´n kjører med vanntemps som ligger langt lavere enn hva den gemene hop opplever til daglig! Dette er jo også behørig nevnt innledningsvis; det er jo her snakk om ca 14grader på vannet. Tar man for seg en mer "dagligdags" vanntemp på 28 til 30grader, så vil temperaturforskjellen bli vesentlig mindre enn hva Snekker´n har oppnådd! Dermed bør man holde et visst fokus på dette. Ikke sagt for å "gruse" testen på noen måte, men husk i alle fall på at resultatene i allmenhet ikke vil bli fullt så gode som hva tilfellet er for Snekker´n. En forbedring fra 56 til 30grader er i så måte noe de færreste vil oppleve. Setter ellers stor pris på at du tar deg tid til / legger ut resultatene av en slik test, Snekker´n! Lenke til kommentar
un0kai Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Ja vi venter på overklokkingsresultaer snekker'n, temperaturen er jo irrelevant om overklokkingsegenskapene ikke forbedres etter min mening.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Ja vi venter på overklokkingsresultaer snekker'n, temperaturen er jo irrelevant om overklokkingsegenskapene ikke forbedres etter min mening.. Får se hva vi får til,men DFI kort nr 6 fant ut at det hadde gjordt sitt etter en uke i maskinen, så det får drøye litt. Ellers vil jeg si at vannkjøling/lav temp har noe å si selv om en ikke klokker,det er noe som kalles stablitet/levetid også. Skrue nevnte dette med temp og ja det er riktig at jeg har lav vanntempratur og nettop derfor tok jeg den med,men husk samtidig på at jeg har heatsinkene mellom, fjernes disse vil tempraturen bli enda lavere, dette vil gjelde for alle . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Har prøvd å montere inn en brikke uten heatsinks og kan med en gang fortelle at dette passet utmeket, jeg måtte presse brikken på plass i kjølern og det er 100% kontakt mellom disse. Skal legge ut bilder og res av dette så fort jeg får nytt hk, dette lover godt og jeg har tro på noen meget fine tempraturer her :-) Lenke til kommentar
Stonescream Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 en annen ting jeg noterer meg er at temperatursensoren er motnert helt oppe ved selve vannkjøling og ikke nede i "roten" på feks mitten av brikken. blir det ikke kjøligere og bedre målingsresultat når sensoren ligger tett ved vannet fremfor om mulig plassert nærmere HK? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 en annen ting jeg noterer meg er at temperatursensoren er motnert helt oppe ved selve vannkjøling og ikke nede i "roten" på feks mitten av brikken. blir det ikke kjøligere og bedre målingsresultat når sensoren ligger tett ved vannet fremfor om mulig plassert nærmere HK? Joda det er mulig,men her er det vist til temp forskjellene mellom vannkjøling og ikke vannkjøling og sensorn på samme plass i begge tilfeller. Når det nye hket kommer skal jeg teste rambrikker uten heatsinks og da "limer" jeg følern direkte på en av brikkene på rammen, dette var ikke mulig med hs påmontert . Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Har nå lagt inn noen flere bilder :-) Lenke til kommentar
Pels Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Ja det så litt bedre ut med kontakt der ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg