lbreie Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Jeg har et Nikon D50 kamera og div. linser men ingen filter (UV, ja). Ser på B & H Photo at flere av filtrene anbefales kun for vidvinkel linser. Betyr det at Polafilter og ND-filter ikke har noen hensikt på min 105mm linse eller super tele? (Er det litt hysteri ute å går ifm. filter?). Et annet spm. er om PhotoShop kan rette opp det som blir feil når en ikke bruker Polafilter. Spent på å høre hva som er dine erfaringer. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Mange spm på en gang. Hvorfor noen filter kun kan brukes på vidvinkel skulle jeg like å vite. Vil vel nesten tro det er omvendt som er ment. At noen filter IKKE kan brukes på vidvinkel pga vingnetering. Dvs filteret er så tykt at det vil synes på bildet (ikke problem med annet enn fullformat da). Men kanskje andre har forklaringen dersom det du skrev stemmte? Polafilter og ND har så absolutt funksjon på hvilket som helst objektiv. ND er jo bare et tonet glass som gjør at mindre lys slipper inn på filmen/brikka. Ikke noen effekt på selve bildet bortsett fra at lukkertiden blir lenger. Dvs du kan få graderte ND filter. Hysteri? UV filter vil du for din egen økonomi's del ALLTID ha som beskyttelse foran frontelementet. Uten det skal det ingen ting før du har ei stygg ripe i fronten. Utover det trenger du knapt noe. Muligens et pola om du skulle velge ett. Photoshop kan ikke rette opp 'feil'(?) som en får når du ikke bruker polafilter. F.ek vil et polafilter ta bort refleksjoner fra glass/vann slik at du f.eks ser gjennom vinduet som om det ikke var der. Det får du ikke hentet tilbake i PS. Endret 7. oktober 2005 av ragamuffin Lenke til kommentar
olemm Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Vedr. hysteri... oooh, farlig term i forumsammenheng.. Nei, ikke no hysteri. Jo dyrere filtre, jo bedre, selv om de stort sett alltid bidrar til å redusere bildekvaliteten noe (særlig med henblikk på motlysegenskaper). Å sette et 150 kroners UV-filter foran et 15k L-objektiv vil gjøre at de 15k brukt på bra optikk er relativt bortkastede penger. IMHO, polafilter er kanskje det viktigste filteret å ha i baggen, i det minste til utendørs bruk. Dog - et polafilter har dårligere effekt på vidvinkel enn på normal eller tele, fordi effekten bøyer av mot kantene (gir f.x. gradert himmel). Jeg sørger for å ha pola (eller stepup-ringer) til alle objektiver. Jeg ville anta at det du har lest om er filtre som er spesielt tilpasset bruk på vidvinkel, dvs. ekstra tynne. De funker fremdeles på teleobjektiver. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå