Dotten Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Et par spørsmål angående Windows XP La oss anta at jeg er fullstendig lovlydig.... Har jeg et windows XP på en pc, men kjøper meg en ny pc. Kan jeg da ikke bruke XPen på min nye pc hvis jeg sletter den fra den gamle? Hvis man har 3 pcer, må man kjøpe 3WinXP operativsystem? Har man XP på en pc hvor man ofte bytter komponenter (alt fra cpu-vifte til selve hovedkortet), vil dette by på store problemer? Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Quote: Den 2002-08-19 10:04, Dotten skrev:Har jeg et windows XP på en pc, men kjøper meg en ny pc. Kan jeg da ikke bruke XPen på min nye pc hvis jeg sletter den fra den gamle?:: Bare hvis det er en full/standard versjon (ikke OEM)Hvis man har 3 pcer, må man kjøpe 3WinXP operativsystem?:: JaHar man XP på en pc hvor man ofte bytter komponenter (alt fra cpu-vifte til selve hovedkortet), vil dette by på store problemer?:: Skal ikke gjøre det. Har selv flere maskiner som jeg sjonglerer med og det er ikke noe problem. Har du som tidligere nevnt også en fullversjon kan du installere den som du vil sålenge den kun er på èn maskin om gangen. Lenke til kommentar
Lima Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Bare et par tilegg spørsmål ang OEM. Jeg har en lovlig OEM/XP. Må jeg kjøpe ny OEM/Xp om jeg bytter HK-CPU-RAM ? Eller for å spørre på en annen måte: Hva kan jeg IKKE skifte ut av komponenter før jeg må kjøpe nytt OS ? Oppfatter svaret fra Dan Hansen slik at har en OEM, så er du delvis bundet til en maskin. Og har minimale oppgraderings muligheter. Og hva om jeg skifter OS, og av en eller annen grunn ikke har bruk for XP mer. Har jeg lov til å selge min OEM/XP ? Og får kjøper instalert det ? Lenke til kommentar
D_KILLAH Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Skal ikke OEM bindes til det den er bundlet med...? Xp kan jo godt bundles med en mus eller noe sånt.... Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 19. august 2002 Del Skrevet 19. august 2002 Såvidt jeg har forstått gjelder de "nye" OEM-reglene på en slik måte at programvaren er bundet opp mot en bestemt maskinvare. Dvs at dersom du kjøper en ny harddisk kan du også kjøpe en OEM-lisens på WinXP. Flytter du så senere denne harddisken skal OEM-lisensen i teorien følge med. Hvordan de har tenkt å gjøre det i de tilfellene harddisken eventuelt går i stykker aner jeg ikke - og skal jeg være helt ærlig tror jeg ikke noen bryr seg heller. Har ellers også hørt om tilfeller der OEM-lisenser har blitt bundlet opp mot flatkabler og annet småtteri til å montere inne i en datamaskin så det er visst ganske fleksibelt. Er du i tvil kan man ringe Microsoft og spørre. Ha en fortsatt fin dag :smile: Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 19. august 2002 Forfatter Del Skrevet 19. august 2002 Takker for svar. Nå hvis bare noen kan forklare meg hva OEM står for..... Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 23. august 2002 Del Skrevet 23. august 2002 Quote: Den 2002-08-19 13:49, Dotten skrev:Nå hvis bare noen kan forklare meg hva OEM står for..... OEM = Original Equipment Manufacturer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå