sandersa Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Redigerer for tiden opptak fra en studentrevy, gjort med tre kameraer. Jeg bruker Adobe Premiere Pro 1.5 på Windows. Jeg er helt ny i gamet, men har kommet så langt at jeg nå jobber meg gjennom opptakene fra begynnelsen og klipper sammen det beste fra hver vinkel. Dette går sakte, blant annet fordi jeg bruker mye tid på å enable/disable sporene for å sammenligne hva de viser. Er det mulig å sette opp Premiere slik at jeg har tre monitor-vinduer som følger hvert sitt spor i tidslinjen? Har forsøkt å lete gjennom hjelpefiler og andre nettsteder for å finne dette, uten å lykkes. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Nei, dette er nok ikkje mogeleg. Eit alternativ til Høgreklikk-->Enable/Disable er å klikke på auget ved sida av namnet på videosporet. Dette styrer om videosporet skal vere synleg eller ikkje. Eit anna alternativ, er å kjøpe ein plugin som gjer at ein kan drive med "multicamera"-redigering. T.d. denne. Lenke til kommentar
sandersa Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Ja, det er øyet jeg bruker for å vise/skjule sporene. Synd det ikke er noe innebygget, men takk for tipset om Multicam! Ser om det lar seg skaffe nå. Er det andre redigeringsverktøy (enn Premiere Pro) som støtter dette? Lenke til kommentar
NickFalk Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Ja, det er øyet jeg bruker for å vise/skjule sporene. Synd det ikke er noe innebygget, men takk for tipset om Multicam! Ser om det lar seg skaffe nå. Er det andre redigeringsverktøy (enn Premiere Pro) som støtter dette? FCP 5 har en svært elegant multicamløsning. Du får ikke separate vinduer, men et vindu hvor alle klipp kjøres simultant. Deretter bare klikker du på det bildet du ønsker å skifte til og forandringene skjer i tidslinjen. Sanntidsredigering faktisk. Vet ikke hvilke, om none, Windowsredigeringsprogrammer som har samme funksjonalitet. Litt overrasket over at ikke Premire hadde det, men hvis det finnes en plugin er jo det en grei løsning. Regner uansett med at flere og flere redigeringsverktøy får dette som standard, det er jo mange som bruker systemet til event-video og da er jo multicam ekstremt tidsbesparende. Etter en rask Googling ser det i hvert fall ut til Liquid Edition 6 fra Pinnacle har bra multicam. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Ja, har høyrd at FCP sin løysning skal vere ganske bra. Avid Xpress Pro har og multicam, men ikkje "konsument"-versjonen, Xpress DV. (Pro-versjonen koster omlag fire gonger so mykje som DV-versjonen... Sjå i NLE-guiden - link i signaturen min - for prisar) Lenke til kommentar
sandersa Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Takk for forslag til alternative redigeringsverktøy! Skal se om jeg klarer å få tak i Xpress Pro for å teste dette. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Liquid Edition (som NickFalk nemnte) koster vel omlag 6-7000kr (Trur eg. Iallfall ikkje meir enn 10 000kr), medan Xpress Pro koster 17-18000kr, altso ganske mykje meir. Om du kontakter ein Pinnacle-forhandlar (t.d. DMC), kan du sikkert få tilsendt ein LE demo-CD. (Eller, det vert jo eigentleg ein Avid-forhandlar, då Avid nettopp kjøpte opp Pinnacle...) Eg veit ikkje om det går an å få demoar av Xpress Pro, men du kan spørre Videoutstyr eller Avid Norge. Avid har ein litt annan arbeidsflyt (oversatt frå "workflow"...) enn t.d. PPro, so det vil kreve litt tid å verte vane med det. LE er litt meir likt PPro i mine auge. For å få eit inntrykk av korleis Avid er, kan du laste ned Avid FreeDV, som er ein svært krympa versjon av Xpress DV, men har mykje den same måten å gjere ting på. Endret 8. oktober 2005 av incanus Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. oktober 2005 Del Skrevet 21. oktober 2005 Ein liten bump dette, men ein brukar på NAF, Melwasul, kom på ein måte å vise to ulike spor samtidig. Det er ikkje tre, men det er no noko. Så langt jeg fant ut, er det mulig å se to video samtidig. Man dobbelklikke det nederste videoklippet. Og klikk på pilen ved siden av, der man skal trykke på "Gang Source and Program". Så kan vi se begge videoklippene flyter sammen når man flytter timeline. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå