DannySK Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Hei. Noen som har erfaringer med dette overnevnte kameraet? Alt av innspill tas imot med takk. Lurer også på hvor kan jeg finne kompitabelt utstyr til dette kameraet, evt hva som er kompitabelt? Blitz, objektiver osv. Jeg er ingen erfaren fotograf, men et sted må man jo begynne Edit: Lurte også på om man kan bruke eldre minolta objektiver som har vært brukt på analoge speilrefleks. Endret 7. oktober 2005 av DannySK Lenke til kommentar
trondeh Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Hei! Jeg regner med du mener 7D. 7i er en eldre 5M prosumer modell som er forgjengeren til A1 og A2 modellene. Et utmerket kamera, men altså ingen speilrefleks! Jeg har selv 5D som er lillebroren til 7D. Jeg vil sterkt anbefale deg å ta en titt på 5D også, da gir identisk billedkvalitet. 5D er mindre og har færre knapper, men er du en nybegynner, så vil det uansett være en fordel. Dersom du er nybegynner, så burde du også tenke på om et speilrefleks virkelig er det du vil ha. Det svært mange som blir skuffet når de kjøper seg det digitalt speilrefles da dette krever mer av brukeren enn et godt prosumer kamera. Når det gjelder gamle Minolta linser så fungere alle AF linsene med både 7D og 5D. Faktisk så er det en del linser som får en renessanse med disse kameraene da de faktisk kan fungere bedre på digitalt enn de gjorde med filmkamera. Grunnen til dette er nok at crop-faktoren gjør at en bruker en mindre del av linsen, slik at problemer med forfregning i ytterkantene ikke blir synlige. En kan på ebay gjøre bra kjøp mange eldre linser. En må bare vite hva en skal ha..... (Tips 35-70/f4 og 70-210/f4 er to eksempler på modeller som viser seg å være supre med 7D og 5D) mvh Trond Lenke til kommentar
JanA Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 (endret) Kan anbefale denne boken. Hvis man kjøper 5d eller 7d: http://www.friedmanarchives.com/Writings/5D_7D_ebook.htm Veldig nyttig om selve kameraet og litt om generell fotografering. Jeg skal pakke opp mitt 7D ikveld og gleder meg stort.. Jan A Endret 27. desember 2005 av JanA Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 Hvis det likevel skulle være Minolta Dimage 7i du tenker på, er dette også et godt digitalkamera, om enn noe velvoksent.. Det er basert på samme konsept og samme objektiv som de senere modellene 7Hi, A1, A2 og A200, men mangler Anti-Shake som du finner i Ax-kameraene og 8MP-brikken fra A2(00). Det har derfor et godt zoomobjektiv med mekanisk zoomring, tar RAW-bilder, har et vell av eksterne kontroller og mange funksjoner/innstillinger, har blitzsko som tar (Konica) Minoltas blitser og passer godt med tele- og vidvinkelkonverterne som senere ble lansert til A1/A2. De negative sidene er det stort sett tiden som står for. Autofokushastigheten er ikke konkurransedyktig lenger, det har forholdsvis mye støy selv vel lav ISO og filene skrives noe tregt til minnekortet. I tillegg er batteritiden noe lav, selv om nyere og kraftigere batterier hjelper på dette. http://www.dpreview.com/reviews/specs/Koni...ta_dimage7i.asp Har selv hatt 7Hi (som hadde små endringer fra 7i, deriblant buffer og autofokushastighet) og A2 (som er i hyppigbruk ennå pga alle mulighetene i den lille innpakningen), og har vært meget godt fornøyd, selv om utviklingen har kommet langt siden den gang. Får du et godt tilbud brukt, er det et morsomt kamera å bruke. Mvh Kjetil Høiby Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. desember 2005 Del Skrevet 24. desember 2005 (endret) Hei! Jeg regner med du mener 7D. 7i er en eldre 5M prosumer modell som er forgjengeren til A1 og A2 modellene. Et utmerket kamera, men altså ingen speilrefleks!.... .... crop-faktoren gjør at en bruker en mindre del av linsen, slik at problemer med forfregning i ytterkantene ikke blir synlige. Enig med rotekaizer i at du sansynligvis tar feil mht 7D. Det heter nemlig Dynax 7D, ikke Dimage 7. Mange nybegynnere lever nemlig i den villfarelse at slike semi-kompakter er speilrefleks, siden de ikke har dedikert optisk søker, men en elektronisk søker som simulerer slr ved bruk. Derfor er det vanlig at en som lurer på å kjøpe en slik tror han kan skifte optikk på den. Det kan man altså ikke. Det er likevel mulig å få tak i vidvinkel og tele-forsatser til mange semi-kompakter. Om dette også gjelder Dimage 7-serien, vet jeg ikke. Sjekk Minoltas hjemmeside, eller google etter gamle tester og artikler, for å finne ut hva dette kamera hadde av ekstra-utstyr. Det var en god modell i sin tid (hu hei som tiden flyr i disse digitale dager), så det er meget mulig at den hadde masse ekstra-utstyr. Noe av det kan være vanskelig å skaffe i dag. Billedkvaliteten på kamera var helt i toppklasse i sin generasjon. Støy ble nevnt som et problem. Det største problemet i dag er nok at batteriet føles for svakt i forhold til dagens standard. Også mange av dagens modeller plages nemlig av støy. Det lille avsnittet om cropping tok jeg med fordi det inneholdt en søt skrivefeil; forfregning. Absolutt herlig skrivefeil, som sikkert julestresset må ta skylden for. OBS. Glemte en ting. Det er ikke bare rettskriving som glemmes i julestresset, men også det mest åpenbare på denne herlige kveld, nemlig å ønske GOD JUL til alle brukere av Akams forum. Endret 24. desember 2005 av PMnormal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå