Gå til innhold

Film fra gammelt kamera.....til PC

Anbefalte innlegg

Har et videokamera fra ca 1992, selvfølgelig ikke digitalt. Lurer på om det er mye styr å få overført de filmene jeg har tatt med dette over til PC ?

Filmene er stort sett av Hi8-kvalitet.

Hva trenger man av utstyr osv

Finnes det linker til emnet her på forumet tas dette også imot med takk

[ Denne Melding var redigert av: Bulle på 2002-08-19 11:01 ]

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Da trenger du vel egentlig ikke noe annet enn et skjermkort med TV-inn. De fleste skjermkort selges med TV-ut, men ikke inngang. Likevel tror jeg ikke du trenger å klatre langt over tusenlappen for å få tak i noe slikt.

Om du så har Windows XP, kan du redigere i det redigeringsprogrammet som følger med windows (Windows Movie Maker).

Ellers finnes det vel programvare som er ikke alt for dyr. Prøv Pinnacle Studio DV, det er veldig brukervennlig.

Det går selvfølgelig også an å låne et DV-kamera med analoge innganger, og bruke dette som "bro" mellom det analoge kameraet og firewire-inngangen. Men det er jo ikke sikkert du har denne muligheten.

MEN, det er en siste mulighet også. Dersom du har kun Hi8 -eller Video8 kassetter, så kan du låne et Digital8 videokamera og SÅ overføre digitalt til firewire og datamaskinen.

Jeg anbefaler at du oppgraderer operativsystemet til Windows XP om du skal bruke firewire. Jeg fikk det aldri til å fungere i Windows 98 eller ME.

Lykke til.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg lurer oxo på dette. Jeg har et kamera som har en hvit og en gul utgang. På skjermkortet har jeg s-video og vanlig video. Kan jeg da få mine filmer fra videokameraet inn på pcn eller må jeg kjøpe et videokort. Viss jeg må kjøpe et videokort, hvilket skal jeg ta da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...