Gå til innhold

Fotomesse i Bergen i helga!

Anbefalte innlegg

Eg kjem akkurat frå fotomessa i Galleri Nygaten. Det opna klokka 12, og varer ut dagen, + i morgon. For dei som bur i byen, eller i nærleiken er det absolutt verdt ein kikk.

Fekk prøvd du Fujifilm s9500, Canon EOS 350D, Nikon D50, Olympus E-300 m.fl. Og sannelig har Fujifilm implementert mekanisk fokusring og zoomring på den nye toppmodellen. Det stiller kameraet i ein heilt eigen divisjon (i lag med Panasonics nye, blant andre). Fujifilmen er ikkje like god som DSLR-kameraa på fleire område, men sanneleg har det mykje som ein ikkje får i DSLR-kameraa og. Viss ein vil ha same funksjonalitet i eit DSLR-kamera som ein har innebygd i s9500, så måtte ein ha 3 linser, viss eg ikkje tek mykje feil (evt. ei svær, dyr linse?).

Så eg er like klok, om det er best å spare vidare, til ein har råd til eit DSLR, eller å ta mellomsteget innom ultrazoom-kameraa. Eit steg opp frå mitt noverande Fujifilm E550 vert det i alle høve (sjølv om eg har vore svært nøgd med dette).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

:!: Hei. Takk for tips om fotomesse i Bergen. Tror jeg tar en tur innom her selv.

Vedrørende kamera, sliter jeg med samme dillemma som deg. DSLR eller kompakt? Olympus E-500 er jo en oppgradert versjon av E-300. Svært god optikk og etter min mening veldig god CCD fra Kodak (vet du forresten at Hasselblad også bruker Kodak?, riktig nok litt mere påkostet, men like vel?). Slik jeg ser det er 3/4 systemet til Olympus det systemet som er best designet og gjenomtenkt/prøvd til digitalt format. Kameraet har desuten veldig mange utbyggings muligheter og utgjør nok på mange måter det mest interessante valget av systemkamera innen for en fornuftig pris. Hva andre mener...

Vedrørende Fuji sin FinePix S9500 (S9000 i USA) ser jeg at erfaringene sålangt er litt blandet. Det later til at en god del mennesker både i USA, Canada, Tyskland og Nederland ikke er så veldig fornøyd med sitt eksemplar. Feil med Firm-wear, mulige brytningsfeil i optikk (ullent i hjørnene, spes. v/ f < 50 mm , mye støy i bilder fra 800 iso, døde pixler, "tunge menyer" er noen av erfaringene.

Men jeg mener det at de bildene jeg har sett tatt av folk som har forstand på foto ser veldig bra ut. Typisk Fujifilm, men for de av oss som liker uttrykket vil jeg anbefale kameraet. Les mere selv på denne lenken: Fuji talk

Fordelen med et kamera som dette er at du gidder å ta det med deg fordi det hverken tar så mye plass eller er spesielt tungt. Du har en svært dynamisk brikke fra iso 80 til 1600. Lysmålingene er særdeles intelligente og forebygger "burn-out" av høylys på en svært overbevisende måte. Det at LCD-diplayet kan vippes gir flere muligheter for "kreativ komposisjon" enn hva du får på en DSLR.

Kameraet bruker AA-batterier som du kan kjøpe overalt og lagrer på såvel CF som XD. Her følger en liten review: review

Lykke til med nytt kamera valg! :tease:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...