Gå til innhold

God kontor-bærbare til fornuftig pris?

Akelbee

Anbefalte innlegg

Jeg har vært intenst bruker av bærbar maskin i omtrent 10 år (8 forskjellige modeller). Jeg skal skaffe nye bærbare maskiner til min nye arbeidsplass, men har problemer med å finne det jeg leter etter til en fornuftig pris.

Maskinen skal kunne brukes til tekstbehandling, regneark, e-post og surfing. Dette er programmer som ikke krever mye av en PC. (Jeg sitter i skrivende stund på en stasjonær Pentium 200 MMX med 64 RAM og et voodoo 3 kort, og på W95gjør den bortimot jobbene godt nok -- og da jeg kjørte Win3 på en 486/25 mHz gikk det nokså greit rundt da også... det er omtrent de samme tingene vi gjør idag som den gang). I mitt tilfelle skal den gjerne også kunne kjøre Lotus Notes som er et mer RAM-krevende program, og jeg ønsker igrunnen mye RAM fordi jeg er vant med å jobbe med mange programmer/dokumenter i sving om gangen. (Kan forøvrig noen fortelle meg hvor mye RAM betyr for strømforbruk?) Jeg ønsker å kunne se så mye tekst som mulig på skjermen, men har omtrent ingen behov for 3D funksjonalitet og avanserte multimediafunksjoner. (Spille gjør jeg på andre maskiner).

Mine krav er (omtrent i prioritert rekkefølge):

- Godt tastatur i full størrelse, samt en god pekeplate eller rollerball (Jeg hater de pekepinnene som IBM bruker)

- Skarp skjerm med mye informasjon (15 " TFT med max oppløsning 1400x1050 er jo flott) som tåler litt direkte sollys på seg uten å bli helt uleselig.

- Kunne drive to skjermer med ulikt innhold (slik som ATIs HydraVision funksjon) når jeg er stasjonær på kontoret

- 512 MB RAM (Vet av erfaring at jeg i hvert fall har god bruk for mer enn 256 MB hvis vi må kjøre Win2000.)

- Vekt ihvertfall under 2,5 kg, helst litt under 2 kgs grensen, og tykkelsen bør heller ikke være noe særlig over 2,5 cm -- jo tynnere jo bedre, men ikke så tynn at det er betydelig økt risiko for fysisk skade, særlig LCD-brekk. (Og strømforsyningen skal naturligvis heller ikke være noe blylodd.)

- Klare å gå i pause- eller dvalemodus og tilbake igjen, uten å kræsje

- God operajonstid på batteriet. (Se nedenfor)

- Skal ihvertfall ikke ha Win XP (Win 98 gjør igrunnen jobben godt nok, men kryptering av disken under Win2000 er ikke uvesentlig, men kunne gjerne hatt Linux pre-installert.)

- Innebygd nettkort

- Enkel tilkobling av mobiltelefon for lasting av e-post (IR/Bluetooth, men hvis dette går vesentlig utover vekt/pris/størmforbruk, klarer jeg meg med kabel på en COM port)

- Kunne skrive en CD, og helst også lese en DVD.

- Gode muligheter for å koble til kraftigere perifieriutstyr, mao helst ha USB 2.0 og gjerne også FireWire, men trenger da ikke PCMCIA.

- Økt sikkerhet med fingeravtrykk/iris er jo også et pluss, (men bidrar foreløpig kanskje for mye til øket pris?)

- Kunne leveres med en liten bæreveske som faktisk passer til å ha maskinen i mens den brukes på fanget, (ikke dekke til vifteåpninger osv)

- Kunne åpne lokket med en hånd

Når jeg ser at jeg kan få en utmerket fungerende stasjonær kontor-PC for vel 4.000 kroner (uten skjerm og OS), skjønner jeg ikke helt at jeg øyensynlig skal måtte betale minst 20.000 for å få oppfylt mine krav til en bærbar.

Operasjonstid på batteriet er et spørsmål om kvalitet på batteriet, maskinens basis strømforbruk og strømsparefunksjoner. På min gamle 486/25 kunne jeg stille inn at den på batteri skulle gå ned i halv syklus (12,5mHz) og det fungerte utmerket for å skrive inn tekst og bidro sterkt til forlenget batteritid. (Nye maskiner har manglet denne fuksjonen) Jeg kunne da, kombinert med aggresiv HD-parkering holde det gående i opp mot 4 timer). Jeg har da også vært bevisst på å skru ned lysstyrken på skjermen for å spare batteri, men savner en maskin som kan regulere dette selv etter lysomgivelsene. (I forlengelsen av lavt strømforbruk får vi naturligvis også en stille PC med lite viftebehov.) Men jeg ser også et poeng med å ha tilbud om en rimelig/lett batteriløsning som bare skal takle de kortere turene på 45-60 minutter.

Er det noen som har forslag til løsning? (Jeg har nå sett at Zepto for en tid siden kom med en 1001-modell som var under 2 kg, men jeg finner ikke noe info om den nå.)

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Akelbee på 2002-08-19 07:09 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: [L]337-Zonic på 2002-08-19 22:03 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

altså........du vil jo ha det meste.

En tynn og lett maskin koster fort litt, lengre batteritid får du med å holde deg til p3, eller hvertfall ungå maskiner som er med p4 stasjonærprosessor. Jeg kan bruke min i 4 timer og mer på batteri, går også ann å ta ut dvden og sette i et xtra batteri.

Vekta på min er 2,3kg. kort og godt, se om du finner deg en billig Compaq Evo n600c, eller hvid du vil ha den 1kg llettere har du evo n400/410c, men da må du ned på skjermstørrelsen.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-19 07:00, Akelbee skrev:

Når jeg ser at jeg kan få en utmerket fungerende stasjonær kontor-PC for vel 4.000 kroner (uten skjerm og OS), skjønner jeg ikke helt at jeg øyensynlig skal måtte betale minst 20.000 for å få oppfylt mine krav til en bærbar.

La oss endelig få vite det hvis du finner en maskin med de spesifikasjonene du skisserer, til 20.000. Da er det løp og kjøp. :smile: Jeg ville tippe på minst 30k, kanskje 40.

Vil tro at det særlig vil by på problemer å finne en PC med så stor skjerm som samtidig har vekt og tykkelse som en ultraportabel.

Lenke til kommentar

Du får vel bare betale det det koster når du skal ha "alt". - Det er jo bare en kuriositet at du ikke vil ha moderne prossessorkraft, - eller en bagatell sett i forhold til alt det du krever av maskinen.

- Maskinen du spesifiserer blir altså dyr uansett hvilken CPU du velger, - og du lider ikke av at du får bortimot 1000Mhz på kjøpet til din Windows -98, -om du vil bruke det.

Og sammenlikningen til stasjonær PC til 4.000 blir misvisende, - om enn du mener den er rett. - Legg til LCD-sjerm, CD-brenner + DVD-spiller, USB-2, firewire, bluet. + masse stæsj som motvekt til dine krav til vekt, baterilevetid og spesifikke funksjonskrav og regn sammen, - så ser du at din antydning til 4.000 er urelevant her, - selv om du beholder "low end" - konseptet for CPU og kabinett.

Lenke til kommentar

Ja jeg tror du må se på brukt markedet, dette blir dyrt, hvis du skal ha alt dette på en ny en må du nok ut med mellom 20 og 30 tusen vil jeg tro.

på brukt markedet vil du få en ca 6mnd gammel en for ca 14 til 16 tusen tror jeg (hvis noen selger en så ny en da) Jeg tror de med 15 tommer (1400-1050 oppløsning) kom ca januar i år, de før var urealistisk dyre.

Lenke til kommentar

Det du ønsker finnes vel ikke pr. i dag uansett..

Hvis du skal ha 1400x1050 skjerm, vekt ned mot 2 kg, tynn, mye minne, usb2.0, ati skjermkort med Dual-support er det vel kun 1 maskin som møter kriteriene dine:

Compaq EVO N610C er vel egentlig maskinen du beskriver ganske så nøyaktig. Denne koster vel noe rundt 35000,- tipper jeg :smile:

Du får ikke mindre maskiner enn dette samtidig som du beholder en god skjermstørrelse og høyere oppløsning enn 1024x768

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldinger. Skal se nærmere på de maskinene dere nevner.

Hvis man leste mitt opprinnelig innlegg så burde det fremgå at 1400x1050 ikke var noe "absolutt krav", men mer ment å være øvre ende av hva man kan ønske seg innenfor rammen av hva sm er praktisk. (Jeg synes disse knøttsmå skjermene vi kikker inn i cyberspace med er den minst utviklede delen av IT-systemene våre -- Etter 20 år med data-revolusjon burde vi vel snart kunne forvente at hele pultplaten vår var en høyoppløselig skjerm???? -- men gitt tilngenes tilstand er jeg instilt på at jeg kanskje må nøye meg med en 1024x768 ute på tur, men har tilgjengjeld ønske om DualScreen på kontoret.

ATIs toskjerms-teknologi, HydraVision, har en god stund fantes på markedet i nokså rimelig video-kort (godt under tusen-lappen for et år siden), så i seg selv skulle vel ikke denne teknologien, eller f.eks. Matrox ikke like avanserte løsning i G450, være så veldig kostbar. (På barabara.no er det jo forøvrig nylig opplyst om en PCMCIA-løsning for skjerm nr. 2. uten at pris er angitt, men PCMCIA er egentlig noe jeg forøvrig mener kan velges bort når USB/FireWire er på plass)

Harddisken betaler jeg ca. 1000 for en ordinær 40 GB disk, og for den samme prisen får jeg en liten Travelstar på 20 GB for bruk i bærbar.

For 1200 kr kan jeg få et lite hovedkort (VIA EPIA) som i areal tar mindre plass en halvparten av fotavtrykket til en bærbar (A4), med CPU (C3), LAN, lyd og ordinært 2D skjermkort innebygget. Neste versjon som kommer i oktober får med seg USB2 og Firewire.

Separat strømforsyning til en bærbar koster ca.300 kroner, RAM er jo ikke mange hundrelappene, men en combo CD-R/DVD koster halvannet tusen, og et LiIon batteri i underkant av 1000-lappen.

Da burde vi ha et slags startpunkt på ca 6 tusen, før vi får tillegget på kabinett/tastatur og en dyr skjerm. Og ser vi på de bærebare i-Buddy maskinene (som mangler batteri) kan vi få kjøpt en komplett bærbar C3-maskin for rundt 7.tusen, mens en P4 med USB2/Firewire ligger rundt 12.tusen.

Men derfra og opp til sted mellom 20- og 35.000 for litt ekstra system-stash + "komprimering" i tykkelse/vekt, er det noe som gir meg følelsen av at vi blir litt lurt. Det er selvfølgelig mulig at jeg undervurdere kostnaden ved komprimeringen og til dels manglende bruk av standardvarer, men allikkavæla?

Og jeg trenger ikke alle IR/Bluetoot/USB/Firewire, det er nok å kunne få koblet til telefonen og ha et generelt snitt, -- og der har jeg vel ikke tenkt langt nok til å innse at USB eller Firewire kanskje kan brukes til mobilen også (slik at jeg dessuten kan droppe både parallell og seriell port). Og jeg sparer ikke bare på CPU/kabinett som en hevder, men hele multimediabiten.

Er altså et godt tastatur/pekeplate + en skjerm med oppløsning rundt 1048x768 (helst dual) og et generelt grensesnitt ala USB2/FIrewire + muligheten til å overføre fysisk på et større volum enn de forhistoriske 1,4MB diskettene + litt rikelig med billig RAM, å "kreve alt"? Det kan da ikke være nødvendig å betale 30-40.000, bare fordi vi ikke skal bære oss skakke????

Lenke til kommentar

Skal du ha en billig en så kan du jo gå for en 35x serie? - Dette er forgjengeren, den er lik men med mindre disk og tregere CPU:

Acer 91.45H01.JHU, TM 354TEV P3-850 128MB 20GB 13.3" 24/8xCD/DVD 2K-E

Denne ligger på 11.900,- + mva fra distributør, noen bør kunne selge deg den for ca 16000,- inkl mva?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-20 11:50, Akelbee skrev:

Tja, mener du fenomenet "lureri" er ikke opptrer blant aktører i samfunn hvor markedsøkonomien råder....?

Selvfølgelig ikke!

Men når man snakker om det generelle prisnivået på high-end utstyr blir jo dette styrt av markedsøkonomien. :smile:

I så fall snakker vi om et enormt utbredt prissamarbeid noe som i tilfelle VIRKELIG ville være lureri og dessuten ulovlig...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-20 12:22, NickFalk skrev:

Quote:

Den 2002-08-20 11:50, Akelbee skrev:

Tja, mener du fenomenet "lureri" er ikke opptrer blant aktører i samfunn hvor markedsøkonomien råder....?

Selvfølgelig ikke!

Men når man snakker om det generelle prisnivået på high-end utstyr blir jo dette styrt av markedsøkonomien. :smile:

Hvis ikke snakker vi om et enormt utbredt prissamarbeid noe som i tilfelle VIRKELIG ville være lureri og dessuten ulovlig...

Lenke til kommentar

Er nok redd for at det finnes noen stadier mellom det organiserte og ulovlige prissamarbeidet på den ene siden og på den annen side den perfekte konkurransen i et helt transparent marked.....

Jeg mener vi kan se at prisene på stasjonære maskiner over en periode nå har gått reellt ned. Man kan jo da f.eks. spørre seg hvorfor har ikke prisene gått tilsvarende ned på bærbare maskiner hvor fortjenestemarginene er mye større -- og hvor så vidt jeg vet volumene er stigenede?

Kan det f.eks. være at alle produsentene ikke ser seg tjent med å konkurrere for hardt på pris i det lukerative bærbare markedet? I så fall, blir vi forbrukere litt "lurt"?

Lenke til kommentar

Quote:

Kan det f.eks. være at alle produsentene ikke ser seg tjent med å konkurrere for hardt på pris i det lukerative bærbare markedet? I så fall, blir vi forbrukere litt "lurt"?

Skjønner så klart hva du mener, men er ikke helt enig:

Det bærbare markedet er STORT med mange produsenter. Hvis en produsent selger dårlig og har svært høy profittmargin vil produsenten sikkert sette ned prisen for å øke omsetningen og den totale fortjenesten.

Dette vil i tur gjøre at konkurentene følger etter.

Hvis det er noen som lurer oss så er det oss selv, fordi vi fortsetter å handle selv hvis vi synes det er for dyrt. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...