Gå til innhold

Garanti etter fjerning av viftebrakket


Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte på en ting. Har et problem med hovedkortet som garantert ikke er min feil og må derfor sende det inn til komplett. Problemet er bare at jeg har fjernet braketten som man fester viften til. Jeg har også fjernet platen bak hovedkortet.

 

Er det noen som vet om man mister garantien hvis man fjerner dette? Hovedkortet er forresten ett Msi k8n neo platinum.

 

Vet ikke om dette er postet i riktig kategori, så det er bare å flytte topicen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei du mister ikke garantien hvis du fjerner denne braketten, så frem du gjør det RIKTIG og ikke er skyld i skaden, formelt sett.

 

Komplett og alle andre nettbutikker selger jo masse forskjellige CPU-kjølere som er avhengig av demontering av denne braketten. Derfor hadde det vært veldig klønete å miste garantien på en sånn sak.

 

"Ja du kan kjøpe denne kjøleren til 300,- Men hvis du monterer den på ditt hovedkort du kjøpte av oss for 1500,-, mister du garantien på hovedkortet."

 

Samme prinsippet gjelder også skjermkortkjølere, chipsetkjølere og lignende.

Lenke til kommentar

De fleste produsenter sier at garantien faller bort om man gjør egne modifiseringer på produktet man kjøper.

 

Men det er jo det samme, da vi i norge har reklamasjonsrett gjennom forbrukerkjøpsloven :). Og den gjelder slik at så lenge ikke du selv er skyld i feilen på produktet, kan du reklamere innen 2 år etter du kjøpte produktet, og innen 5 år dersom varen er ment å vare vesentlig lengre enn 2 år.

Lenke til kommentar
Nei du mister ikke garantien hvis du fjerner denne braketten, så frem du gjør det RIKTIG og ikke er skyld i skaden, formelt sett.

 

Komplett og alle andre nettbutikker selger jo masse forskjellige CPU-kjølere som er avhengig av demontering av denne braketten. Derfor hadde det vært veldig klønete å miste garantien på en sånn sak.

 

"Ja du kan kjøpe denne kjøleren til 300,- Men hvis du monterer den på ditt hovedkort du kjøpte av oss for 1500,-, mister du garantien på hovedkortet."

 

Samme prinsippet gjelder også skjermkortkjølere, chipsetkjølere og lignende.

Ok, det var det svaret jeg ventet på. Får bare se hva komplett sier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Som vanlig er det litt forveksling av reklamasjon og garanti. Reklamasjon er lovfestet og kan ikke fravikes, men man kan avtale garanti som går lenger enn forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Her er det tale om reklamasjon.

 

Og selvsagt kan ikke Komplett nekte reklamasjon ene og alene som følge av modifikasjonen. Men moddingen kan selvsagt gjøre det vanskelig for kjøper å sannsyneliggjøre at det foreligger en mangel. For eksempel kan det bli vanskelig å sannsyneliggjøre at et skjermkort er svidd som følge av en fabrikasjonsfeil hvis du selv har lagt opp ny kjøling. Men de faktiske problemene rokker selvsagt ikke ved det juridiske, nemlig at reklamasjonen består.

 

Edit: Jeg vet ikke hva som feiler kortet ditt, men hvis det ikke på noen rimelig måte kan knyttes til den aktuelle endringen så kan de selvsagt ikke avfeie reklamasjonen din.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Og selvsagt kan ikke Komplett nekte reklamasjon ene og alene som følge av modifikasjonen. Men moddingen kan selvsagt gjøre det vanskelig for kjøper å sannsyneliggjøre at det foreligger en mangel. For eksempel kan det bli vanskelig å sannsyneliggjøre at et skjermkort er svidd som følge av en fabrikasjonsfeil hvis du selv har lagt opp ny kjøling. Men de faktiske problemene rokker selvsagt ikke ved det juridiske, nemlig at reklamasjonen består.

Jeg vil bare påpeke at bevisbyrden er omvendt av det du indikerer. Det er butikken som må sannsynliggjøre at det er du som er skyld i skaden for at reklamasjonsretten skal falle bort. Kjøperen trenger i utgangspunktet ikke å sannsynliggjøre noen ting.

 

Hvis butikken skulle si at reklamaskjonen bortfaller, er det viktig å be dem si hvorfor de mener din behandling av kortet er skyld i skaden. Kan de ikke sannsynliggjøre dette skal reklamasjonsretten gjelde som normalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Dette blir litt nyanseforskjeller, men det er alltid kjøper som må sannsyneliggjøre AT det foreligger en mangel og at denne skyldes en fabrikasjonsfeil. Men innenfor forbrukerretten er det ofte slik at dette snus på siden det er selger som sitter på ekspertisen og derfor får bevisbyrden. Helt enkelt er det ikke, har ikke helt grepet selv etter 20 studiepoeng i kjøpsrett så jeg tror jeg nøyer meg med å si at dette er komplisert :-D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...