Gå til innhold

Skattelistene er lagt ut


Anbefalte innlegg

Sånn at nå kan alle se hva andre har i formue og tjener. Jeg er sterk motstander av at disse opplysningene legges ut til offentlig skue, det tilhører privatlivet hvor mye penger du har i formue etter min mening.

Dessuten kan det være med på å gjøre folk til offer for kriminalitet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dessuten kan det være med på å gjøre folk til offer for kriminalitet.

Eller kriminelle offer for myndigheter.. ;)

Behøver jo ikke legge ut til allemannskue for det vel? At myndighetene har innpass er helt greit, men hva skal hvermansen men disse opplysningene om alle andre..?

 

Med den lette tilgangen til dette på internett, kan kriminelle lett søke opp feks enslige gamle og uføre med mye penger.

 

Dessuten er det jo ikke noe andre har noe med! Kan man gå i banken å spørre hvor mye penger naboen har på kontoen sin? Da blir det en selvfølge at du får til svar at det ikke raker deg, så det får du ikke vite. De har vel ikke lov å opplyse om det heller.

Hvorfor blir det anderledes i dette tilfellet? Det henger ikke helt i hop

:shrug:

Lenke til kommentar
- Her i landet har folks skatt vært offentlig siden tidenes morgen, sier ligningssjef Jan-Egil Kristiansen.

 

- I gamle dager ble folks skatt fastsatt av ligningsnemnder, der menn med stor troverdighet bestemte skatten utfra synlig rikdom eller fattigdom. Dette var godt kjent blant naboer og familie, forteller han.

 

Tradisjon

Da skatteloven kom i 1911, fortsatte denne åpne tradisjonen rundt folks inntekt og skatt. Begrunnelsen nå, var at en ønsket å sikre demokratisk kontroll.

 

- Slik har det vært mulig å sette et kritisk søkelys på skattesystemet, noe vi fikk et godt eksempel på da problemet med null-skatteytere ble diskutert i media for omtrent tjue år siden. Debatten som fulgte gjorde at vi fikk endringer i systemet, sier Kristiansen.

Aftenposten

 

EDIT: Den begrunnelsen synes jeg faktisk er meningsfull. Skal vi først ha et skattesystem med så kompliserte regler som vi har, er det greit at menigmann kan se effekten av det. Ellers ville vi vært prisgitt avgiftskåte politkere uten mulighet til å vite hva resultatet av deres politikk egentig ble.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Hva fører flat skatt til? Jo, at rike betaler mindre (hvorfor skulle de ellers selv jobbe for det). Det borgerlige arbeiderpartiet har arbeidet mye for flat skatt - for eksempel da de i 1992 fjerna all skatt på aksjeutbytte og 28% flat skatt på kapital- og næringsutbytte. Dermed har det blitt verre å videreutvikle velderdsstaten med barnehager, skoler, kommunale tjenester osv.

Lenke til kommentar

For ansvarlig redaktør Gunnar Stavrum i TV 2 Nettavisen er publisering av skattelistene en viktig kampsak.

 

- Tilgang til ligningsdata er med på å gjøre Norge til et gjennomsiktig samfunn. Det er et viktig samfunnsgode, sier Stavrum.

 

Han nevner flere eksempler på fordeler dette medfører.

 

- Det gjør det vanskeligere å operere i den svarte økonomien og det gjør det vanskeligere å skjule ren kriminell virksomhet. Samtidig blir det lettere for ansatte å få innblikk i lønnsforholdene på egen arbeidsplass. Likedan kan man tenke seg at en person skal skifte jobb, hva slags lønn kan man forvente på den nye arbeidsplassen? Alt dette er eksempler på goder som ligningstallene gir, forklarer Stavrum.

 

Les Gunnar Stavrums leder om temaet her.

Lenke til kommentar

Jeg er i utgangspunkti mot at skattelistene skal gjøres fritt tilgjengelig, men nå som de likevel ligger ute kan jeg ikke annet enn å stille meg spørrende til hvorfor media fokuserer på hvor mye de rikeste har tjent istedenfor hvor mye de har blitt trukket i skatt. På den måten vil folk forhåpentligvis forstå at det ikke er staten som drar penger ut av ræva, men at den deler ut individer sine penger.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Hva fører flat skatt til? Jo, at rike betaler mindre

Hvem er de "rike"? Med flat skatt blir skattereglene veldig mye enklere, og det blir lettere å tette smutthull, noe som betyr at de som i dag klarer å unngå skatt ikke kan gjøre det lenger.

 

Jeg la ut en artikkel fra en eller annen av landets tabloidaviser for noen uker siden fra et land der de hadde innført flat skatt, og der de eneste som var misfornøyde var de få som var styrtrike og tidligere hadde hatt midler til å unngå skatt.

 

Så din påstand om at flat skatt gjør at "rike" bealer mindre høres ut som mer misunnelsespropaganda, der middelklassen nok en gang skal skattlegges, for de som er i den øvre delen av middelklassen i følge misunnelsesbødlene er "rike".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...