Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

fjernstyring av pce

Anbefalte innlegg

Håper det er noen som kan hjelpe her.

Jeg har nå kjøpt meg ny maskin og den gamle maskinen ønsker jeg å bruke som en fil server.

Det jeg lurer på er om det er finnes noe bra program som jeg kan bruke for å fjernstyra maskinen over nettet. Den vil stå i samme hus men 3 etg over meg. Jeg ønsker å fjernstyre på den måten at jeg kan se skrivebordet, startmenyen og alle elementene når jeg fjernstyrer.

Videre er jeg litt lat og lurer på om det er mulig og starte maskinen på noen måte, uten å måtte løpe opp 3 etg. Wake on lan fungerer nok ikke da jeg skal bruke denne usb adapteren.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=304347&cks=SER

Men finnes det alternativer er jeg mer en takknemlig for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om det er filserver, kan du vel bare la den stå på hele tiden?

Bruk windows sin innebygde Tilkobling til Eksternt skrivebord...

Start->Programmer->Tilbehør->Kommunikasjon

For å aktivere på maskinen du skal fjernstyre:

Høyreklikk Min Datamaskin->Eksternt

Kjører du ikke windows xp på noen av maskinene, kan du jo prøve VNC...

Lenke til kommentar

Remote Administrator gir deg den funksjonaliteten du vil ha, så det kan du prøve..

Videre skal det vel gå an å starte maskina med USB: Mener det finnes et valg om "Wake on USB" i BIOS på noen hovedkort.. Men det må du nesten bare se etter om..

EDIT: Leif

Endret av Surre Sprett
Lenke til kommentar

tuusen takk for tipset.

Jeg formulerte meg vel litt feil. Ja skal brukes som filserver, men vil ikke at den skal stå på heletiden. Kun når jeg skal gjøre ftp`en tilgjegelig på nett eller webserveren.

Derfor jeg ønsker å ha muligheten til å starte og slå av maskinen.

Vet ikke om jeg tar feil nå, men windows sin Tilkobling til Eksternt skrivebord fungerer ikke det kun hvis man har en fast ip på pcen som skal kontaktes.

Vil Norton firewall være noen flaskehals for denne funksjonen du snakker om?

Bruker Windows XP.

Jeg kommer selvfølgelig til å prøve dette når jeg kommer hjem.

Vil bare ha en plan b også

Endret av Zafar Iqbal
Lenke til kommentar
Remote Administrator gir deg den funksjonaliteten du vil ha, så det kan du prøve..

Videre skal det vel gå an å starte maskina med USB: Mener det finnes et valg om "Wake on USB" i BIOS på noen hovedkort.. Men det må du nesten bare se etter om..

så genialt.

Var ikke klar over det, skal sjekke om jeg har det valget når jeg kommer hjem,

Lenke til kommentar

hei fjernstyringen er på plass

takk fungerte fint Windows Løsningen synsjeg.

Sjekket biosen under "Power" hadde jeg noen som het wake on usb.

Men hva må jeg gjøre for å få starte maskinen? Må vel sende et signal til usb adapteren på noen måte?

Lenke til kommentar
tuusen takk for tipset.

Jeg formulerte meg vel litt feil. Ja skal brukes som filserver, men vil ikke at den skal stå på heletiden. Kun når jeg skal gjøre ftp`en tilgjegelig på nett eller webserveren.

Derfor jeg ønsker å ha muligheten til å starte og slå av maskinen.

Vet ikke om jeg tar feil nå, men windows sin Tilkobling til Eksternt skrivebord fungerer ikke det kun hvis man har en fast ip på pcen som skal kontaktes.

Vil Norton firewall være noen flaskehals for denne funksjonen du snakker om?

Bruker Windows XP.

Jeg kommer selvfølgelig til å prøve dette når jeg kommer hjem.

Vil bare ha en plan b også

når pc'ene ståri nettverk, kan du bare skrive inn datamaskinnavnet isteden for IP.. skal du over internett må du skrive inn IP.. ellers er det et fint program som heter no-ip som fungerer slik at den omgjør IP'en din til et navn du har valgt på siden deres. Programmet sjekker hele tiden mo IP'en din er skiftet. :thumbup:

Lenke til kommentar

hepp.

Fjernstyringen i Windows gikk jo fint. :thumbup:

Prøvde å finne noen .bat fil som jeg kunne bruke for å slå av pcen. For den funksjonen er jo fjernet når man bruker Windows Sin fjernstyring. Ellers veldig posetivt overasket. Jobbet så mye på den andre maskinen at jeg faktisk glemte at den maskinen jeg satt foran ikke var foran med med 3 etg over meg:)

Eller har jeg problemer med overføring, noe jeg ikke ble helt klok på. Forbindelsen mot nettet er god, men når jeg forsøker å flytte (overføring mellom pcen) eks 4.5 gb så får jeg ikke mer en 6mbps? Tenkte dette må jo være norton som lager problemer (flaskehals). Slo av firewallen på begge pcene men problemet vedvarte? Noen forslag? Bruker usb Adapter på pce nr 2.

Lenke til kommentar
hepp.

Fjernstyringen i Windows gikk jo fint. :thumbup:

Prøvde å finne noen .bat fil som jeg kunne bruke for å slå av pcen. For den funksjonen er jo fjernet når man bruker Windows Sin fjernstyring. Ellers veldig posetivt overasket. Jobbet så mye på den andre maskinen at jeg faktisk glemte at den maskinen jeg satt foran ikke var foran med med 3 etg over meg:)

Eller har jeg problemer med overføring, noe jeg ikke ble helt klok på. Forbindelsen mot nettet er god, men når jeg forsøker å flytte (overføring mellom pcen) eks 4.5 gb så får jeg ikke mer en 6mbps? Tenkte dette må jo være norton som lager problemer (flaskehals). Slo av firewallen på begge pcene men problemet vedvarte? Noen forslag? Bruker usb Adapter på pce nr 2.

du kan lage en .bat fil for å skru av maskina når den remota

Da skal filen se slik ut: shutdown -s -f -t xx

hvor:

-s = avslutt

-f = avslutt alle programmer uten spørsmål

-t xx = tid, bytt ut xx med de millisekundene du vil det skal ta før maskinen skrur seg av

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...