Remotec Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Heisann. Jeg har i løpet av de siste 4-5 årene hatt en merkelig "evne". Jeg ser hva som skjer, og hvordan, før det egentlig skjer. Dette sier jeg ikke for oppmerksomhet, eller på tull, det er seriøst. Det skjer ikke veldig ofte, men de gangene det skjer, så stemmer alltid det jeg ser på forhånd. Er det noen av dere som har opplevd noe liknende? Er dette et kjent fenomen? Er dette rene tilfeldigheter? Vær så snill, ikke gjør narr av denne tråden, det er bare noe jeg vil ha svar på. Takk. Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 På en måte deja vu (Vet det skrives anderledes, men husker ikke hvordan.)? Altså, slik at det føles ut som du har opplevd det før? Det har ihvertfall skjedd meg at noe skjer, og jeg er sikker på at jeg har drømt det, at det har skjedd før, eller at jeg har sett det før. Lenke til kommentar
hallgeirl Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Det kan finnes noen forklaringer ihvertfall som jeg kom på: 1. Déjà vu (anbefaler deg å lese hele artikkelen for å se om du kjenner deg igjen) 2. Nå er jeg ute på et område jeg kan veldig lite om, men kanskje du får inn noe informasjon som underbevisstheten din behandler uten at du egentlig legger merke til det? Kanskje du bare ser noen små, nesten ubetydelige tegn på at noe skal skje som du ikke tenker over, men underbevisstheten din behandler, og dermed kanskje du til slutt tenker på at det og det kommer til å skje? Som sagt, akkurat dette er ikke min sterke side så jeg kan godt være helt på villspor her. 3. Helt tilfeldig. Kanskje du tenkte på at noe kan skje, og like etterpå skjer det. Ikkeno unaturlig med dette, ren tilfeldighet. Selv er jeg MEGET skeptisk til at det finnes noen sånne "unaturlige evner" så folk faktisk kan forutsi hva som skjer i fremtiden. Jeg mener alt har en naturlig forklaring. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Det er lett å kjenne igjen ting. Når noe skjer, så klikker det og 'ja, det tenkte jeg jo på'. Men alt men tenkte på som ikke skjer, det glemmer man. Det er også noe som heter falske minner, og man tror at man husker noe. Kort sagt, det finnes mange mentale fenomen som kan forklare slike ting. Men kontroller deg selv. Når du tror at noe skal skje, skriv det ned. Senere så kan du se hvor mye av det du har skrevet ned som faktisk har hendt. Lenke til kommentar
MrQuote-on-Quote Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Jeg vet nøyaktig hva du mener! For meg skjer det i drømme. F.eks. drømte jeg en gang at jeg sto på et bestemt sted i byen, men stedet så annerledes ut, det var bygd noen nye trapper og platåer med rekkverk på. Siden flyttet jeg fra byen for å studere, og en gang jeg reiste hjem igjen så jeg at på det stedet jeg hadde drømt at jeg var, var det bygd nye trapper og platåer nøyaktig like de som var i drømmen min. Skummelt! Og jeg er sikker på at det ikke er deja-vu, for det har jeg hatt en del ganger og vet hvordan det arter seg, dessuten kunne jeg huske å ha hatt den samme drømmen to ganger. Overnaturlig? Kanskje. Eller kanskje ikke? Kanskje hjernen ubevisst behandler ting man har lest og sett, som man tror man har glemt, og pakker det inn i drømmer og "syn". Eller kanskje noen faktisk kan se inn i fremtiden? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Kanskje blikket ditt hadde passert bygningsskisser i en avis eller noe? Det hendte ofte før at blikket mitt sveipet forbi en avis eller liknende, og plutselig dukket et ord opp i hodet mitt fra "ingensteds". Lurte da naturligvis på hva det kom av, så jeg leste gjennom siden som var slått opp og fant til slutt ordet. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Det du beskriver her kan vises overraskende effektivt på denne måten: - finn frem en bok du ikke har lest før - bla igjennom boken, og kast et blikk på hver side, ikke mer enn ca. et halvt sekund - når du er ferdig, spør deg selv hva som stod der. -- de aller fleste vil ha store problemer med å huske noe særlig - vent en halv time, igjen spør deg selv hva som stod der. -- denne gangen vil de fleste kunne huske mye mer, ofte til sin egen store overraskelse. Denne avstanden i tid gjør at en kan glemme HVOR en kom over informasjonen, og en kan lure litt på hva som foregår. Lenke til kommentar
VegardStr Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 skjedd flere ganger med meg at eg opplever en ting, så vet eg alt som skal skje, eg tenker liksom ja no sier den personen det, og så gjør han det, synest det er litt skummelt å tenke på igrunnen. Det har ett eller annet med at en del av hjerne opplever ting som skjer litt raskere enn den andre delen, og derfor føler du det som om du vet hva som skjer. Vegard Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 12. oktober 2005 Del Skrevet 12. oktober 2005 Har også hatt dejavu. Men, dette er en merkelig følelse. Jeg føler at "dette har skjedd før" men jeg klarer ikke å huske tilbake om at det har skjedd. Det kommer på en måte litt før jeg tenker at det har skjedd. Jeg tenker noe som kommer til å skje, en to tre sekunder før det skjer. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Har merket det mange ganger, særlig da jeg var barn forkom det ganske mye hyppigere enn nå. Det er litt forskjellig: Typisk er fornemmelsen av at jeg i en gitt situasjon plutselig vet hva som vil hende i de påfølgende 5-10 sekunder, akkurat som det samme har skjedd før. Det er vel dette som kalles Deja vu? En annen ting som også har skjedd mye; at man er sikker på at det er noen man kjenner som kommer et sted framme i gaten e.l. som viser seg å være en annen, men så dukker den riktige opp like etter. Det er vel det som kalles Vardøger tror jeg Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 På en måte deja vu (Vet det skrives anderledes, men husker ikke hvordan.)? Altså, slik at det føles ut som du har opplevd det før? Det har ihvertfall skjedd meg at noe skjer, og jeg er sikker på at jeg har drømt det, at det har skjedd før, eller at jeg har sett det før. 4965268[/snapback] det har jeg opplevd ganske mange ganger syns det er ganske spooky når jeg opplever det!! er det normalt eller? Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 Er nok litt normalt ja, har opplevd det mange ganger jeg også. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. oktober 2005 Del Skrevet 23. oktober 2005 (endret) Det er mange gode teorier her som jeg tror på. Jeg tror ennå en ting kan spille inn. Det finnes en hjernelapp (et område i hjernen) som står for spesielt overbevisende "syner" og fantasier. Jeg så en dokumentar om det på discovery der de utforsket dette området på en rekke personer. Både vanlige, folk med spesielle syn, og folk med skader i det området av hjernen. Denne hjernelappen sto ofte for relgiøse opplevelser og synske opplevelser. Jo mer aktivitet der, jo mer og sterker opplevelser. En undersøkelse av spesielt relgiøse personer viste at det var sterk overrepresentasjon av folk med unormalt høy aktivitet i den delen av hjernen. Det motsatte viste seg på totalt urelgiøse personer. De prøvde også å undersøke personer som ikke falt inn i mønsteret. F.eks totalt ikkerelgiøse med stor aktivitet i denne delen av hjernen. De ble plassert i et mørkt rom og ble spurt om de kunne føle hva som skjedde på andre siden av en vegg. Ingen fikk se eller høre noe fra den andre siden, men personene med stor aktivitet i den delen av hjernen hadde veldig ofte en fornemmelse av at noe foregikk på andre siden av veggen. Det var mange gjettinger på ting som sansynligvis kunne vært på andre siden, men få stemte noe særlig. De med lav aktivitet i den delen av hjernen "følte" lite eller ingenting om den andre siden av veggen. Jeg er ikke sikker, men tror det var høyre frontal-lapp det var snakk om. Folk er forskjellig utviklet. Noen er høyrehendte, noen venstrehendte. Noen er matematisk, musikalsk og teknisk begavet, andre er mer sosialt begavet. Noen har knallbra hukommelse, andre ikke. Noen blir lett relgiøse, andre ikke. Selv dagsformen og kostholdet har noe å si på hvordan hjernen fungerer og føles. Ligger man på en side om natten og ikke får sove fordi man tenker på en ting om igjen og om igjen så hjelper det å skifte side. Da vil blodomløpet endres litt slik at tankene endres. Koffein, alkohol, amfetamin, canabis, LSD osv er selvfølgelig stoffer som også påvirker hjernen og tankemønstrene. Men også ting som grønn te, sterkt krydder, sjokolade, sukker, osv påvirker hvordan vi tenker. Det er altså svært mange ting som påvirker hjernen til å føle ting eller oppleve ting som vi i andre tilfeller ikke ville følt eller opplevd. Dette er helt naturlig og ikke noe jeg bruker for å stemple deg gal. Tilfeldigheter og kombinasjoner kan få deg til å føle at når du opplever virkelige ting, at du har sett det på forhånd. Hvis det skjer så tenker man "det var jo det jeg tenkte". Hvis det ikke skjer så glemmer man det. En selektiv hukommelse gjør at man husker ting man vil huske og glemmer ting man helst vil glemme. F.eks nå som jeg bruker JBlack's forklaring og later som om den er min. Den kom av seg selv mens jeg skrev teksten, men når jeg leser over så vet jeg jo at han kom med det først og jeg skumleste det. Kvinner har ofte slike "syn" som forutser f.eks unger som faller ned trapper, brenner seg på kokeplater, blir overkjørt hvsi de leker noen meter fra veien osv. De aller færreste av synene skjer, men de svært få gangene det slår til så sier de med en gang "jeg visste det skjedde før det gjorde det". Poenget er at fantasien spiller oss et puss og selektiv hukommelse får det til å virke som vi faktisk forutså det. Endret 24. oktober 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Koffein, alkohol, amfetamin, canabis, LCD osv er selvfølgelig stoffer som også påvirker hjernen og tankemønstrene. 5050565[/snapback] Du har sittet for lenge foran skjermen :!: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 (endret) Hehe.. Ikke lett når fingrene skriver noe annet enn jeg tenker. Jeg har vel fått en overdose LCD da. (fikset til LSD ) Endret 24. oktober 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
FLarsen Skrevet 24. oktober 2005 Del Skrevet 24. oktober 2005 Tror nok det bare er syner/falske tanker ja, er ikke helt tilhenger av sånn spåkone opplegg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå