Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Valg av hastighet på fiberlinje [50mbit]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
@Elgvenn2:

Signalene til TV/internett/telefon går gjennom samme fiberkabelen ja, men de er atskilt fra hverandre; fiber->hjemmesentral->TV-dekoder | ruter eller switch | telefon.

Ergo, de har ingenting med hverandre å gjøre, du kan fremdeles se på tre TVer, snakke i telefonen og ha en fullt belastet 100/100 linje uten at det har noe å si.

Jeg hadde inntrykket av at TV/Telefon var en tjeneste som ble tilbudt gjennom samme linjen, at den brukte TCP/IP, og brukte av dataraten på 50/25, men kan jo være at jeg tar feil! :)

Hver husstand har 100mbit eller 1gbit inn til hjemmesentralen. Derifra er ting delt opp hvor Inett har sin gitt båndbredde.

Riktig.

Det er helt sikkert delt opp i egne vlan.

Eksempelvis: internett går på vlan5 med begrensning, tv på vlan10...

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Regner med at Lyse har i kontrakten sin som forbyr all form for servertjenester.

Ellers hadde jo dette vært spikeren i kista for mange mindre webhotell.

4965371[/snapback]

Normalt sett får en dynamisk IP-adresse og en NAT-likende oppkobling - altså lik å være tilkoblet en router (uten å kunne åpne porter, osv.). Men mot en ørliten pris i måneden (10 kr) får en egen, statisk IP-adresse som kan brukes utad så si uten begrensninger.

Lenke til kommentar

Jeg gikk fra 10/10 til 100/100, og forskjellen er for mitt vedkommende stor :)

Kommer jo ann på hva du bruker linja til, men med den prisforskjellen støtter jeg flere av de andre innleggene her. Gå for 10/10 linja, og heller oppgradere etterhvert. Kanskje de senker prisen også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...