Marzo Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Lyse åpner nå for en verden via fiber her i gaten og jeg har i den anledning tenkt å få internett fra dem. Valget står mellom 50/25mbit linje eller 10/10mbits linje. Har fra før av i en annen husholdning 4mbit linjen fra disse og er veldig tilfreds med hastigheten. Men vil vertfall strekke meg til 10mbit denne gangen. Syns nesten det blir litt "overkill" med 50mbit, eller? Er til en enkel husstand med en til to pc'er koblet opp... Noen som har innspill? Prisen for de to alternativene er 699,- pr.md for 10/10, og 1450,- pr.md for 50/25. Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Gå for 10/10, oppgrader heller senere hvis det skulle være nødvendig. 50/25 er vel stort for de som skal benytte TV-tilbud via samme linja. Per i dag kan jeg ikke tenke meg noen tjeneste på internett som klarer å utnytte 50/25 Lenke til kommentar
Marius_EV Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Lysehubben på dc er vel en plass man får utnyttet 50mbit, men om det er vært en dobbling av prisen må du nok selv vurdere. Lenke til kommentar
Surre Sprett Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Har selv 4/4 fra NTEBB (Lyse i et nøtteskall), og er bra fornøyd med dette.. Vi kan også få 50/25 her, men tror ikke "den vanlige mann i gata" har behov for slike hastigheter.. Når det er sagt, så er det jo umåtelig fristende å kunne laste ned med en hastighet på over 6MB/s, men da med forbehold om at slike hastigheter kan leveres i den andre enden.. Så sånn blir det kanskje til mer irritasjon enn noe annet, ettersom de færreste sider kan spytte ut data i en sånn fart (til en bruker), og du da trolig kun vil få brukt 20% av kapasiteten.. Jeg tror at en 10/10 fiberlinje er mer enn nok, om man ikke driver med mye fildeling o.l. @Elgvenn2: Signalene til TV/internett/telefon går gjennom samme fiberkabelen ja, men de er atskilt fra hverandre; fiber->hjemmesentral->TV-dekoder | ruter eller switch | telefon. Ergo, de har ingenting med hverandre å gjøre, du kan fremdeles se på tre TVer, snakke i telefonen og ha en fullt belastet 100/100 linje uten at det har noe å si. Lenke til kommentar
maedox Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Tror nok jeg ville nøyd meg med 10/10 Mbit. Genialt til den prisen der. Du må tenke på at du ikke bare dobler prisen ved å gå for 50/25, men du får også noen enorme utgifter til harddisker og DVD/CD-media om du faktisk klarer å utnytte den hastigheten der over tid. :!: Selv ville jeg måtte tatt opp lån hvis jeg hadde hatt den rammeste linja der. :!: Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 Lysehubben på dc er vel en plass man får utnyttet 50mbit, men om det er vært en dobbling av prisen må du nok selv vurdere. I såfall i meget små perioder vil jeg tro. Man vil aldri kune utnytte linja på en enkelt bruker, og heller ikke på 10-15 brukere.. Tror jeg går for 10/10 så får jeg heller bite i gresset hvis det skulle by på mye ventetid! Prisen er ikke så avgjørende, må få utgiftene til å matche inntektene.. (stort problem ikke sant?) Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 @Elgvenn2: Signalene til TV/internett/telefon går gjennom samme fiberkabelen ja, men de er atskilt fra hverandre; fiber->hjemmesentral->TV-dekoder | ruter eller switch | telefon. Ergo, de har ingenting med hverandre å gjøre, du kan fremdeles se på tre TVer, snakke i telefonen og ha en fullt belastet 100/100 linje uten at det har noe å si. Jeg hadde inntrykket av at TV/Telefon var en tjeneste som ble tilbudt gjennom samme linjen, at den brukte TCP/IP, og brukte av dataraten på 50/25, men kan jo være at jeg tar feil! Lenke til kommentar
BKB Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) I frykt for at du vil bruke opp årslønna på CD/DVD plater, Harddisker mm. så ville jeg nok kjørt 10mb/10mb, trur du uansett vil slite med HD plass etter noen dager Kan fort få utnytta hastigheten, både 10 og 50mbit hvis du får kommet deg inn på FTP nettverk eller private DC hubber. ***EDIT*** Endret 7. oktober 2005 av BKB Lenke til kommentar
Elgvenn2 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Regner med at Lyse har i kontrakten sin som forbyr all form for servertjenester. Ellers hadde jo dette vært spikeren i kista for mange mindre webhotell. Lenke til kommentar
BKB Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Regner med at Lyse har i kontrakten sin som forbyr all form for servertjenester.Ellers hadde jo dette vært spikeren i kista for mange mindre webhotell. som sagt ikke legal opplegg, men huff.. får vel advarsel om jeg oppfordrer til ulovlige handlinger igjen Lenke til kommentar
melsom Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Regner med at Lyse har i kontrakten sin som forbyr all form for servertjenester.Ellers hadde jo dette vært spikeren i kista for mange mindre webhotell. Lyse har ingenting i kontrakten sin som forbyr servere på linjene dems, så sant det ikke er kommersielle tjenester en tjener penger på. Endret 7. oktober 2005 av melsom Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 @Elgvenn2: Signalene til TV/internett/telefon går gjennom samme fiberkabelen ja, men de er atskilt fra hverandre; fiber->hjemmesentral->TV-dekoder | ruter eller switch | telefon. Ergo, de har ingenting med hverandre å gjøre, du kan fremdeles se på tre TVer, snakke i telefonen og ha en fullt belastet 100/100 linje uten at det har noe å si. Jeg hadde inntrykket av at TV/Telefon var en tjeneste som ble tilbudt gjennom samme linjen, at den brukte TCP/IP, og brukte av dataraten på 50/25, men kan jo være at jeg tar feil! Hver husstand har 100mbit eller 1gbit inn til hjemmesentralen. Derifra er ting delt opp hvor Inett har sin gitt båndbredde. Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Du trenger nok ikke benytte deg av 50/25 ennå.....hvis du ikke har tenkt på å legge server og sånt. Har selv 100/20 i Hong Kong for entidels av den prisen du får for 50/25. Norske bredbåndsbedrift bør sette ned prisen.... Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Du trenger nok ikke benytte deg av 50/25 ennå.....hvis du ikke har tenkt på å legge server og sånt.Har selv 100/20 i Hong Kong for entidels av den prisen du får for 50/25. Norske bredbåndsbedrift bør sette ned prisen.... Bra! Hong-Kong har raskt internt nett over et veldig lite og lettvindt geografisk område. Gi Norge den samme befolkningstettheten og like lite fjell så skal du nok se at vi får samme priser også. Bør vel også nevnes at Hong Kong nødvendigvis ikke har verdens råeste connections ut mot resten av verden. Lenke til kommentar
Chakl Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Du trenger nok ikke benytte deg av 50/25 ennå.....hvis du ikke har tenkt på å legge server og sånt.Har selv 100/20 i Hong Kong for entidels av den prisen du får for 50/25. Norske bredbåndsbedrift bør sette ned prisen.... Bra! Hong-Kong har raskt internt nett over et veldig lite og lettvindt geografisk område. Gi Norge den samme befolkningstettheten og like lite fjell så skal du nok se at vi får samme priser også. Bør vel også nevnes at Hong Kong nødvendigvis ikke har verdens råeste connections ut mot resten av verden. Nettet inkl. selvsagt kina da, men med litt tregere hastighet.....glemte å nevne at oversea connection er 20/10, det er jo greit nok d. Lenke til kommentar
bluemac Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 :!: er det mulig ? jeg hadde tatt og kjørt en porshe istedfor lada og en annen ting det er bare her hjemme man sliter kansje med 50mbt. men går du på sevenske nedlastingsider så har alle nesten 100mbt de fleste hvis ikke dem har 1 gig da Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Men her bli da ikke kontrasten porsche og lada, men porsche carrera (380hk) eller carrera (420hk) feks... Siden begge alternativene er lyse får jeg fordelene det byr på ved begge valgene.. 50mbit linje.. Bruker jeg dette fullt ut blir jeg vel sittende på det meste av fritia og brenne dvd plater.. Og montere flere harddisker! eller? Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Jeg synes at du har et luksusproblem, for å si det slik For min del synes jeg ikke 50/25 er verdt prisforskjellen fra 10/10. Jeg har selv hatt 10Mbit før i en lengre periode og det utrolig hvor behagelig det kan være. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2005 Et luksusproblem ja. Var inne på å formulere meg slik i første posten Men spørsmålet mitt i klartekst er; taper jeg noe på å velge 10mbit i stede for 50mbit? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Men spørsmålet mitt i klartekst er; taper jeg noe på å velge 10mbit i stede for 50mbit? Tape? Utover lavere hastighet så er det vel vanskelig og tape noe? Noe spesiellt du har i tankene? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå