Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Plukker opp tråden fra artikkelen i dag og kommer med noen spørsmål ang. bygging av servere.

Kan man i dag enkelt bygge systemer som har de samme egenskapene som de store leverandørene ofte har innbygget? Tenker da på Dual power supply, feil diagnostikk, automatisk hotswap (standby disk som tar over for disk som feiler)

og andre nyttige funksjoner som måtte finnes?

Hvilke deler må man være spesiellt oppmerksom på ved serverbygg?

Nettverkskort, disksystemer (SATA vs SCSI), valg av raid......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Delene som oftest ryker er minne og disk. Minne dør som regel ikke av seg selv, men mange er sløve til å fange opp feil under testing (forhåpentlivis gjelder dette mer for hjemmesnekrede maskiner enn servere :) ). Disker derimot dør tilsynelatende uten grunn lenge etter at de er tatt i bruk. Dermed mener jeg at så lenge man har en god RAID-løsning med kvalitetsdisker samt gode backuprutiner så lar det seg gjøre å bruke selvbygg med workstationdeler som server.

Det viktigste komponentvalget i mine øyne er disk - SCSI eller ATA. ATA er billig og enkelt å forholde seg til, mens SCSI tross alt er mer robust, og bygget for å spinne 24 timer i døgnet. Så lenge disken holder mener jeg at sjansene for nedetid minker drastisk.

Det er klart at man ikke kan sette oppgaver som krever 100% oppetid og null responstid på noe slikt, men som fil/print/ad for en liten bedrift har man mer enn nok maskinkraft fra en vanlig PC med litt modifisering.

Med et skikkelig reservedelslager og garantert tilstedeværelse innen x antall timer når det smeller har man stort sett dekket seg for at bedriften opplever massiv nedetid.

Lenke til kommentar

Det finnes en hel del server barebones som er veldig bra. de sparer deg for mye tullballtid ved å lete etter kabinetter og hovedkort og PSU. eksempel på ett slikt er f.eks http://www.pyton.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=3399

så har du serverkabinetter som er laget for oppgaven som eksempelvis dette fra Asus http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117623&cks=PRL. jeg har brukt dette ett par ganger og det fungerer flott. ett annet som gjør jobben er http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=113604&cks=PRL.

man kan og gjøre som jeg gjorde i det prosjektet å velge deler og sette alt sammen til en maskin selv. det forutsetter at man vet litt om komponenter og begrensningene de har. når jeg bygger fra scratch begynner jeg alltid med å finne meg ett server hovedkort. ett server hovedkort har andre egenskaper enn ett som er laget for arbeidsstasjoner. på den annen side finnes det ett utall pc'er som fungerer som servere rundt omkring. og det rusler og går, gitt at lasten er liten nok.

som Enden er inne på er det diskene som regel som ryker. min absolutte favoritt er Seagates Cheetah i 15k rpm versjon. den er utrolig driftsikker og den er rask, men kostbar. men i sata standarden er det og disker som gjør jobben. for eksempel wd's raid edition serie. men en sata/ide disk er ikke laget for den i/o lasten som en Scsi. det er viktig å sette seg ned å finne de maksimale last verdiene for komponentene før man begynner å velge deler. nesten utelukkende går jeg for scsi når jeg velger disker til server. det er ytterst skjelden jeg gjør som jeg gjorde i artikkelen, å velge sata. i det tilfellet var støy og pris det viktigste argumentet i tillegg til at i/o lasten var liten.

ved selvbygg er valg av minne noe av det viktigste. det må være ett hundre prosent kompatibelt og det må testes nøye, hardt og lenge for å være sikker på at det er 100% feilfritt før boksen settes i drift. det er lite som er like fortvilende som når minnet feiler. feilsymptomene kan være de samme som feil ved psu eller annen elektronikk i boksen.

nå gikk jeg helt tom i hodet. om det dukker opp mer tillater jeg meg bare å tilføye noe..

Valget av linker til nettbutikkene var tilfeldig.. må ikke forstås dithen at jeg driver pr for noen av de..

Lenke til kommentar

Det eneste man ofte mister i selvbygg er "Pre-failure"-varslinger på hardware og varsling mot sms/mail hvis noe feiler (finnes seff masse 3.party software som gir deg det siste).

Bortsett fra det er det ingen problemer å bygge maskiner med redundant power, hotswap på disker, online spare på kontrollere osv. De fleste serverprodusenter rebrander bare andre sine produkter med noen små forskjeller.

Lenke til kommentar
Det eneste man ofte mister i selvbygg er "Pre-failure"-varslinger på hardware og varsling mot sms/mail hvis noe feiler (finnes seff masse 3.party software som gir deg det siste).

Bortsett fra det er det ingen problemer å bygge maskiner med redundant power, hotswap på disker, online spare på kontrollere osv. De fleste serverprodusenter rebrander bare andre sine produkter med noen små forskjeller.

En annen ting er iLo (hp) / RSA (ibm) som gir deg kontroll over serverens konsoll og hardware. Kan restarte serveren og gå inn i bios. Kan se blåskjerm i realtime. Kan kutte strøm, skifte cd'er osv. Dette gjør at man kan fjernkotrollere det meste uten å gå ned på serverrommet (bortsett fra hvis det ryker en disk).

ws

Lenke til kommentar

Fleste f.eks HP/IBM servere har i dag prefailure warranty, ILO, hot swap PCI, og "Raid 5" på minne brikkene om man ønsker det.

Når man som jeg gjorde for ett par år siden satt med drift ansvar for ca 35 servere som alle var "viktig" funker det dårlig med hjemmebygg synest jeg. Ryker hovedkortet så får du et som er helt likt, ikke ett som er nyere og bedre, og har mere features og som krever nye drivere til alt, men ett som er helt likt! Og de fleste HP/IBM servere selges med NDB som standard.

Nå i dag er det litt annerledes, jeg kjører alle de gamle 35 serverne på 4 stk dual cpu HP servere.

Men skal du ha masse disk mye minne og det siste av DC prosessorer og prisen er viktigste, er nok F.eks en TYAN barebone bedre.

Jeg for min del jobbet med Hotswap pci, ILO og Hotswap hardisker for 7-8 år siden, og jeg er blitt vant til den funksjonaliteten. Og i dag får du den "luksus'en" for skarve 15k +mva. Så for meg er valget helt enkelt. Jeg kjøper kun "merke" servere.

Endret av joachimsandvik
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hovedårsaken til at en bygger selv er ofte for og spare penger. Personlig tror jeg ikke det er så mye å spare på å bygge selv. Det er bedrift sparer på å bygge selv taper man igjen i tiden det tar å bygge. En fullt brukbar Server med SCSI fra Dell til en liten bedrift koster ikke mer en 17 000,- (u/OS, m/3år service). Tilsvarende vil en lik bare med SATA koste ca 14 000,-

Et annet punkt som må vurderes her er jo service og support.

På en server som du bygger selv har du ikke noe annen support en garatien på delene.

Det er også ikke noe sted du enkelt kan ringe dersom det oppstår "rare" feil på maskinvaren din. Et ekstra pluss med ferdig byggede servere er jo at det er prøvekjørt før det sendes fra fabrikk, så det er 99% sikkert at det virker når det kommer. Dersom du bygger selv kan det være du får en defekt komponent, må returnere, ol. Dette kan dra ut tiden en stund, kan være veldig uheldig dersom du skulle hatt den nye servern igår :)

Det kan også være vanskeligere å få skiftet en del dersom du ikke har innebyggde error/warning systemer i maskinen.

Eks: Du får en mystisk feil på en server som utløser blåskjerm ca 2 ganger til dagen. du bytter deler, mellom maskiner og tester men finner ingen feil. Hva gjør du? Hvem ringer du? du vet jo ikke hvilket produkt som er noe galt med. Dersom du i tillegg har kjøpt produkter fra flere levrandører kan dette bli slitsomt og tungvint.

Hadde du derimot kjøpt en server ferdig hos f.eks Dell så kjører du Dell sitt diagnose verktøy. (Dersom det innebyggde systemet alt har oppdaget feilen) og får en error kode. Ringer Dell og ny del er på døren dagen etter.

I min mennig så er det ikke på noen måte verdt å bygge selv dersom du vil ha et system som som krever moderat bra oppetid. Dersom du skal ha private servere så er load og krav til oppetid så lite at det kan gjerne fort lønne seg å bygge selv med SATA.

(og ja jeg bruker Dell og er veldig fornøyd ;) )

server.doc

Lenke til kommentar

Et alternativ hvis man ikke har så kjempestore krav til ytelse er å kjøpe flere like maskiner og la en av dem stå klar til å ta over... Da er det bare å flytte over diskene hvis noe går galt.

Har tenkt å gjøre det med billigmaskinene til www.nextron.no, kjøper 3stk og bruker to aktivt.

(Situasjonen er sånn at det ikke er noe farlig med 1 time nedetid 1 gang i året, men feilen må bli fikset)

Har opplevd at en server med raid, redundant power supply osv begynnte å krangle... Det ble bare rot allikevel... Hadde vi ikke kunne kjørt alt på en annen server hadde vi hatt problemer.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...