Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Sovjetunionen oppløses, men hvorfor og hvordan?

Anbefalte innlegg

Har et prosjekt på skolen hvor jeg skal ha mye informasjon om hvorfor og hvordan Sovjetunionen ble oppløst...

Noen som vet hvordan og hvorfor som kan skrive veldig utfyldene? (leif?)

Fant ikke noe når jeg søkte på google osv :(

Trenger noe jeg kan lese på så jeg kan skrive oppgaven...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Læreboka og leksikon er en fin ting. Mine tips til hvorfor er økonomi og etnisitet. Det var over 100 folkeslag i i Sovjetunionen og som man har sett tidligere i historien er et homogent samfunn mer stabilt enn et samfunn med mange etniske grupper. Eksempeler er Østerike-Ungarn og det Osmanske riket. Den andre grunnen er økonomi. Ladet hadde de siste årene en voldsom inflasjon samtidig som mellom 15 og 30 prosent av befolkningen levde på eksistensminimum. Fattigdom skaper misnøye og grobunn for omveldninger i samfunnet

Lenke til kommentar

Vel, informasjon er ikke vansklig å få tak i.

Kanskje denne boken er noe for deg:

Fra Aleksander II til Boris Jeltsin : Russlands og Sovjetunionens moderne historie / Åsmund Egge

Problemet ditt er vel ikke å finne litteratur, men å finne en innfallsvinkel og problemstillinger samt å skille ut relevant stoff. (dette er tidkrevende).

En grunn var vel at de var lite smidige, kan også nevne walensa som organiserte opprør i polen i 81 var det vel..

Som sagt mange måter å beghandle dette og at det er et stort område. Burde lete litt på det lokale biblioteket, skolebiblioteket her vil nok ikke duge med mindre du går på høyskole eller universitet he he.

Lenke til kommentar

Du kan dele fremstillingen opp i indre og ytre faktorer. Selv er jeg tilhenger av de indre, her med fokus på de enorme imperiekostnadene til Sovjet og dets systemiske feil, herunder en økonomi som stagnerte og ikke fungerte.

I forhold til andre indre faktorer må du ta med politiske endringer, spesielt Gorbatsjovs maktovertakelse (første som ikke var fra krigsgenerasjonen). Nøkkelord: Glasnost, Perestrojkia, slutten på Breshnev-doktrinen (etterfulgt av den såkalte Sinatra-doktrinen).

Just off the top of my head. Du kan ta med eksterne faktorer òg om du ønsker, men lett å komme unna det ved å begrense oppgaven i innledningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...