xanonymx Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Hvordan setter jeg opp et lan og hva trenger jeg? Har aldri gjort det. Edit: vet ikke om jeg har plassert dette på riktig plass, kan dere flytte det hvis ikke. Endret 6. oktober 2005 av xanonymx Lenke til kommentar
Hapo Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 du trenger en switch/hub med plass til xxx spillere og internett pluss tilkoblingen på "mine nettverkstilkoblinger" Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Går det an uten å bruke hub/switch hvis man kun er to personer? Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Går det an uten å bruke hub/switch hvis man kun er to personer? Ja, du kan bruke en krysset tp-kabel, som du kobler fra pc til pc. Endret 6. oktober 2005 av jh_ Lenke til kommentar
Joe DiMaggio Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Du burde bruke svitsj, hvis dere har kontakt med internett så burde dere bruke en ruter! EDIT: Denne burde jo flyttes til Hardware/Nettverk sv3inung Endret 12. oktober 2005 av sv3inung Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Du burde bruke svitsj, hvis dere har kontakt med internett så burde dere bruke en ruter! Hvis det kun er 2 stk som skal linke, så ser jeg ingen grunn til å bruke switch.. Men ja, om det er snakk om flere personer så er en switch/router løsningen. Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 Man trenger vel ikke bruke krysset kabel hvis man bruker ruter/switch/hub eller hva nå alle de tingene hetter. Lenke til kommentar
Lars-H Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Man trenger vel ikke bruke krysset kabel hvis man bruker ruter/switch/hub eller hva nå alle de tingene hetter. Nei.. vanlige kabler.. Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Hva er forskjellen på switch, ruter og hub? Hva er best og dårligst, billigs og dyrest? Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Switch er en "smart" enhet. Den vil gjennkjenne hver enkelt maskin du kobler til med fysiske adressa (MAC), og dermed sender pakkene til rett maskin. Uten at andre maskiner blir blandet inn. En HUB er en dum enhet den vet ingenting annet et at det er en maskin tilkoblet porten. Når en maskin skal sende en pakke til en annen, så vil HUB'en distrubuere pakken ut til alle maskinene, og dermed skape mye unødvendig trafikk. En router er "veien ut av nettverket" ditt. Denne skal du feks bruke hvis du har internett tilgang, eller vil dele nettet ditt i 2 deler, å ha kontroll på trafikken mellom hver del. (rett meg hvis det er mye feil) Lenke til kommentar
xanonymx Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Kan du bruke routeren også til lan? Da er vel en hub billigs, siden den er "dummest", og routeren dyrest siden den kan koble maskinene til nettet. Hvor mange Pc er kan du koble til de forskjellige hub/switch/router? Lenke til kommentar
toak Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Hvor mange Pc er kan du koble til de forskjellige hub/switch/router? Dette kommer selvsagt an på hvor mange porter hub/switchen har, dette varierer fra type til type. Du kjøper etter behov, enkelt å greit. Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Da er vel en hub billigs, siden den er "dummest", og routeren dyrest siden den kan koble maskinene til nettet. Helt feil... Du betaler etter funksjonalitet Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Legg til at internettprotokollinnstillingene skal være riktig. Lenke til kommentar
Øssa Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Hubber er vel mer ment for å koble switcher sammen..? Am I right? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå