Torjus Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Har laget et design i photoshop og skal bruke det til å lære meg CSS og kanskje jeg kommer til å bruke det etter hvert... Designet: (Ønsker ikke kritikk bare hjelp) Jeg skal altså lage en side av dette... Så jeg har delt opp siden slik: (Skal bruke den css hover metoden...) Først... Hva skal jeg gjøre av det området som er ved siden av meny knappene? Disse: og Menyen: Det i midten, vet ikke hva dere pleier å kalle det, men kalte det "main": Header: Footer: Er hjertlig takknemlig om noen har bry til å hjelpe meg (og kanskje Teddy^) som er ganske nye med dette Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hva med å slice ut hele header med knapper og alt, viske vekk knappene og plassere de ferdig kodede knappene oppå header? Den letteste løsningen vil jeg tro. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Ville hatt "main" ca 20-30 px høy. Min erfaring tilsier at 1px høye bilder som er repetert opptil flere tusen ganger sliter hardt på svake klientpcer. Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Hva med å slice ut hele header med knapper og alt, viske vekk knappene og plassere de ferdig kodede knappene oppå header? Den letteste løsningen vil jeg tro. Altså at jeg ikke kutter vekk det på høyre og venstre side fra headeren? Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Ville hatt "main" ca 20-30 px høy. Min erfaring tilsier at 1px høye bilder som er repetert opptil flere tusen ganger sliter hardt på svake klientpcer. Jepp, enig i den der. Og samme gjelder for mønstrete bakgrunn, minimum-size er IMO 20x20px Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Hva med å slice ut hele header med knapper og alt, viske vekk knappene og plassere de ferdig kodede knappene oppå header? Den letteste løsningen vil jeg tro. Altså at jeg ikke kutter vekk det på høyre og venstre side fra headeren? Jepp. Dermed slipper du å lage divs kun med bakgrunnsbilder og dermed usemantisk kode. EDIT: en ting til: hvis du fjerner de grønne vertikale linjene fra header og footer og isteden setter linjene på body (istedenfor main) med vertikal repeat, sparer du noen byte. Endret 6. oktober 2005 av MBaardsgaard Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Hvordan lager jeg menyen da? Må jeg bruke padding elns? Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Ok, nå har jeg prøvd meg litt frem. Har gjort masse galt, men er ikke sikker på hva... Hjelp? HTML: <!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd"> <html> <head> <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1"> <title>2rjus.tk</title> <link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css"> <link rel="shortcut icon" href="/favicon.ico" type="image/x-icon"> </head> <body> <div id="wrap"> <h1><span>Lorem ipsum</span></h1> <div id="meny"> <ul id="navigasjon"> <li><a href="index.php" class="images/hjem.gif"><span>Link text</span></a></li> <li><a href="ommeg.html" class="images/ommeg.gif"><span>Link text</span></a></li></li> <li><a href="bilder.html" class="images/bilder.gif"><span>Link text</span></a></li></li> <li><a href="kontakt.html" class="images/kontakt.gif"><span>Link text</span></a></li></li> </ul> </div> <div id="main"> <?PHP include("host/cutenews/show_news.php"); ?> </div> <div id="footer"></div> </div> </body> </html> CSS: * { margin: 0; padding: 0; } body { background: #000000; text-align: left; font-family: arial, helvetica, sans-serif; } /* Tekst */ div#main p { font-size: 0.7em; text-align: left; margin: 10px 10px 5px 10px; margin-bottom: 2px; color: #242424; } /* Linker */ div#main a { font-size: 11px; text-align: left; color: #435170; text-decoration: underline; } div#main a:hover { color: #1B1B1B; } /* overskrifter */ h1 { display: block; height: 192px; clear: both; width: 600px; background: #00000 url(images/header.gif); } h2 { font-size: 0.7em; color: ##1B1B1B; margin-top: 10px; font-weight: bold; text-align: left; margin-left: 13px; } h3 { font-size: 0.7em; color: #242424; margin: 2px; font-weight: bold; text-align: left; margin-left: 13px; margin-top:15px; } /* div'er */ #wrap { width: 600px; margin: 0 auto; background-image: url(images/bg.gif) repeat-y } #main { display: block; width: 600px; text-align: center; background: #fff; float: left; padding: 5px; } #meny { width: 125px; height:300px; text-align: center; float: left; } #footer { display: block; width: 100%; height: 100px; background: #ffffff url('images/foot2.jpg'); text-align: center; border: 0px solid #FFFFFF; clear: both; } /* meny */ a.imageLink { display:block; background:url(images/hjem.gif) top no-repeat; width:48px; height:62px; text-decoration:none; } a.imageLink:hover { background-position:bottom; } a.imageLink span { visibility:hidden; } Link: http://home.no.net/fuzzy2/host/index.php Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå