Gå til innhold

hvilket rpg er bra bra ná om dagen?


Anbefalte innlegg

Hmm...kom til å tenke på ein dialog frå eit av favoritt-spela mine:

"Do you have any +10 strength elixirs in stock?"

"Perhaps.  What are your current stats?"

"I don't think I've got any."

"Well then, what good would a strength elixir do?"

"I see your point."

 

Nokon som er god nok til å vite kva spel eg snakkar om? Kan seie so mykje som at det ikkje er eit RPG. ;)

 

Kay

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hmm...kom til å tenke på ein dialog frå eit av favoritt-spela mine:
"Do you have any +10 strength elixirs in stock?"

"Perhaps.  What are your current stats?"

"I don't think I've got any."

"Well then, what good would a strength elixir do?"

"I see your point."

 

Nokon som er god nok til å vite kva spel eg snakkar om? Kan seie so mykje som at det ikkje er eit RPG. ;)

 

Kay

hehe, er jo litt fristende å si "Bard's Tale", men i og med at det IKKE skulle være et rpg så er det vel ikke det da..

 

Men uansett; har ikke testa det så mye enda, men "Bard's Tale" er veeeeldig festlig! Masse deilig svart humor!

Lenke til kommentar

driver og laster Gotic 2 demo ná fár ikke skikkelig hastighet, bare ca 200...

 

uansett takk for bra info :D

 

ser dere har diskutert hva som ikke er rollespill og hva ikke. har ganske sterke meninger om dette selv. det viktigste i et rollespill er FRIHET, har man spillt det med terning sá vet man at det er akkurat det og gjőre som man vill som er tingen. dette er det sá langt elderscrolls som har fátt best til.

 

karakter oppbygging er det nest viktigste, ogsá der har elderscrolls fátt det til, man utvikler seg faktisk i det man bruker. ikke slik at man fár bonuspoeng for sverdbruk og man kan sette de inn pá stealth.

 

sá er jeg litt konservativ pá akkurat dette med omgivelser, liker medival times. med vártshus og blacksmiths osv.

 

og jeg má si at jeg er stolt og glad i hjertet mitt over at ingen har foreslátt final fantasy, har faktisk sett de rangsjert som verdens beste rpg gjennom tidene. og jeg má si at de faktisk ikke kvalifisrer som rpg i min várden.

 

 

HER ER EI RANKING LISTE

Lenke til kommentar
driver og laster Gotic 2 demo ná fár ikke skikkelig hastighet, bare ca 200...

Ok, får advare deg: det er ikkje sikkert demoen gir deg eit fullgodt inntrykk av spelet. For min del var det heilt riktig det som stod i gamer.no sin omtale, om at den første halvtimen kan verke ganske skuffande. Kontrollsystemet er uvant, og der er ingen karakter-editor, noko som trakk ned i høve til t.d. NWN. Men det tek seg opp noko heilt voldsomt når ein først er komt i gong. Kontrollsystemet er ganske bra når du først har taket på det, og måten karakteren blir utvikla på er mykje meir genial enn i NWN, ein har rett og slett ikkje bruk for ein karaktereditor. :) Tanken er at ein i byrjinga ikkje er nokon ting. Ein kan lite, og må kjempe for berre å overleve ein liten skogstur. Men ein får snart anledning til å trene seg opp, i den retninga ein ønsker.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Joda, Deus Ex kan regnes som et RPG. Men det er futuristisk, og trådstarter har selv sagt at det ikke er helt i hans favør.

 

Som både jeg og KayAU har sagt, du bør passe deg for demoen, og du bør ikke basere kjøpet på hvor bra/dårlig demoen er. De aller fleste som har prøvd demoen men ikke hele spillet kan fortelle deg at demoen er drittdårlig, da de ikke er vant med spillet.

Jeg selv har aldri prøvd demoen, da demoen er temmelig ny (kom nå i 2005!) mens selve spillet er over to år gammelt.

 

Men du bør prøve deg på Gothic 2 altså. Ta en råsjanse og kjøp det. Kommer du over de nogen lunde små bugsene her og der, og den utrolig vanskelige starten, så skal du se at du klarer deg fint, og at du etter hvert blir låst inne i denne vidunderlige verdenen! Jeg gjorde nå det i allefall. :love:

Lenke til kommentar

har akkurat kasta en forbannelse over dere som anbefalte gothic 2........ dro pá butikken og der hadde de det til 120,- sá jeg kjőpte det. noe som er ensbetydene med at lőrdag og sőndag som sőriőst planlagte studiedager gikk rett i vasken. mátte til og med spille litt ná főr jeg dro pá skola :blush:

 

med andre ord var det rett i blinken, likte spes det at de faktisk har dialog. kan bli mye lesing i rolle spill, men her var det bare og lene seg tilbake og hőre hva som ble sagt.

 

 

GOTHIC 3 I 2006

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Hører jeg, mellom "klaginga" et lite "takk"? :innocent:

Gothic 2 er et utrolig bra spill. Tregstartet, men etter hvert blir det sykt bra Og det fortsetter bare bli bedre.

Snart kommer utvidelsen i salg overalt i Europa også. Det blir noe å glede seg til! :)

 

BTW: Ja, jeg synes også at det er genialt med stemmedialoger. Da slipper man all den ensformige lesinga hele tiden. Det var faktisk lesinga som gjorde til at jeg til slutt ga opp NWN. Det ble alt for mye lesing. På toppen av dette var jo mesteparten av lesinga bare meningsløs.

 

BTW2: Gleder meg som en unge til Gothic 3. Det er nok DET spillet jeg har gledet meg mest til - Noen gang! :love:

Lenke til kommentar
[iC' date=10/10/2005 : 11:34] Hører jeg, mellom "klaginga" et lite "takk"? :innocent:

Gothic 2 er et utrolig bra spill. Tregstartet, men etter hvert blir det sykt bra Og det fortsetter bare bli bedre.

Snart kommer utvidelsen i salg overalt i Europa også. Det blir noe å glede seg til! :)

 

BTW: Ja, jeg synes også at det er genialt med stemmedialoger. Da slipper man all den ensformige lesinga hele tiden. Det var faktisk lesinga som gjorde til at jeg til slutt ga opp NWN. Det ble alt for mye lesing. På toppen av dette var jo mesteparten av lesinga bare meningsløs.

 

BTW2: Gleder meg som en unge til Gothic 3. Det er nok DET spillet jeg har gledet meg mest til - Noen gang! :love:

er jo mange store takk :D:D:D , de hadde expansion her nede.... sá den har kommet kosta 120 ,- denn ogsá. vet du om det er high level campaign? som throne of bhaal og hordes of under dark? eller er man tilbake pá lvl 1 i den? er veldig glad i high level campain og lite glad i og bli kvárka av rotter og goblins, főler meg lite mandig da.....

 

har du ei bra side som diskuterer gothic? hvor man kan lese litt om spells, wepons og sánn?

Lenke til kommentar
[iC' date=07/10/2005 : 01:31] Jackrabbiten: man spiller en rolle i HL2 også. Man kan velge om man vil skyte en tønne over ende eller å ikke skyte den. Da gjør du valg, og det er du som bestemmer. Gjør dette da HL2 til et RPG? Tvilsomt. Du spiller jo en rolle i A.L.L.E. spill!

 

Jeg skjønner ikke hva dere holder på og nevne Fahrenheit for hele tiden! DET ER IKKE ET RPG!

Sjekk hvilken sjanger ligger i her på Gamer eller let opp intervjuer med utvikler, sniktitter og omtaler. Det er et pek&klikk/adventure spill. Det var slik utvikler mente å lage det, og det er slik det ble. Punktum.

 

BTW: Forresten er definisjonen på rollespill temmelig løs. Bruker man de kjennetegnene som ble ramset opp her, blir jo alle spill rollespill.

Det var egentlig det jeg ville fram til. Omtrent alle, kanskje ikke Tetris tho, kan gå under kategorien rollespill. INGEN kan si på en objektiv og konstruktiv måte at ditten er et rollespill, mens datten ikke er det. Det er enkelt og greit opp til hvert enkeltindivid å gjøre seg opp sin egen subjektive mening.

 

Du har absolutt ingen rett til å si at Fahrenheit ikke er et rpg. Det kvalifiserer seg greit under det at man spiller en rolle (man blir faktisk utrolig engasjert, i motsetning til de fleste andre "adventure"spill).

Lenke til kommentar

Altså, at hvert enkeltindivid gjør opp sin egen mening blir nå feil. Det blir helt på trynet, faktisk. Det blir sånn som på Fillipinene, hvor bestemora til en unge kan si at alderen til ungen er 12 år, mens foreldra kan si at ungen er 8 år, og onkelen kan si 20 år.

 

Du har rett i at det er vanskelig å karakterisere et rollespill, da nesten alle rollespill er veldig forskjellige. Men like vel, når man spiller et rollespill så VET man jo egentlig at man spiller et rollespill. Man kan ikke kalle Half-Life 2 for et rollespill bare fordi det fyller noen små "krav", som at man er en rolle og at man spiller i en fantasiverden.

 

Jeg synes nesten vi bør høre mer på UTVIKLER og UTGIVER, for det er de som står bak produseringen av spillet, så det er de som vet hvilke intensjoner de har.

 

Hva det anggår Fahrenheit synes jeg du tar feil. Det er vel og greit at hver person skal få ha sin egen mening, men Fahrenheit ER bare ikke et rollespill! Utvikler selv sier at spillet er et eventyrspill/en "interaktiv film".

Alle nettsteder og magasienr som har skrevet om spillet sier at det er et ADVENTURESPILL, og ikke et rollespill!

Man kan ikke si at eplesaft er det samme som melk fordi begge kan drikkes!

 

BTW: Leifeinar, den offisielle Gothic 2-nettsiden finner du her. :)

Endret av MeTa][iC
Lenke til kommentar
de hadde expansion her nede.... sá den har kommet kosta 120 ,- denn ogsá. vet du om det er high level campaign? som throne of bhaal og hordes of under dark? eller er man tilbake pá lvl 1 i den? er veldig glad i high level campain og lite glad i og bli kvárka av rotter og goblins, fõler meg lite mandig da.....

 

har du ei bra side som diskuterer gothic? hvor man kan lese litt om spells, wepons og sánn?

Expansion gjør at du starter på level 1 igjen. Og den gjør spillet vanskeligere. Kort fortalt så er expansion en stor sidequest i spillet. Men den fyller mange av hullene i historien, og legger til endel forandringer hvor mye learning points ting koster, og gjør slik at nesten alle scroller koster 5 mana å bruke.

 

Den anbefales på sterkeste!

 

Og du finner ett rimelig ett rimelig oppegående forum på www.rpgdot.com

og på www.worldofgothic.com

Lenke til kommentar
har akkurat kasta en forbannelse over dere som anbefalte gothic 2........ dro pá butikken og der hadde de det til 120,- sá jeg kjőpte det. noe som er ensbetydene med at lőrdag og sőndag som sőriőst planlagte studiedager gikk rett i vasken. mátte til og med spille litt ná főr jeg dro pá skola :blush:

:D Haha, kjenner meg igjen der. Sat vel oppe til fem-halv seks kvar natt/morgon ein del dagar etter at eg fekk det. Gratulerar med eit fenomenalt kjøp. Betalte 300 + frakt, men synest eg fekk utruleg mykje for pengane likevel. :)

 

Sit akkurat no og vurderar om eg skal spele gjennom det endå ein gong, eller om eg skal spare det til ekspansjonspakken kjem. Det var jo voldsomt so lang tid dei skulle bruke på å få den ut...

 

Gledar meg veldig mykje til G3, men håpar eigentleg at det drøyer litt før det kjem. Må nesten ha ny maskin for å få maksimalt utbytte av det, so det kan bli dyrt...

 

Kay

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...