Gå til innhold

Forskjel på Intel CPU

onimusha

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Har tenkt å bygge meg en ny maskin og har lest øyet stort å vått. Har vel egentlig bestemt meg for det meste av deler, men er litt i tvil når det gjelder CPU.

Blir Intel da, er Intel-mann jeg.

Spørsmål:

CPU 1:

Intel Pentium 4 660 - 3.6Ghz Socket 775

PC800, 2MB cache, Boxed, EM64T

Koster kr 3444 hos MPX

CPU 2:

Intel Pentium 4 670 - 3.8Ghz Socket 775

PC800, 2MB cache, Boxed, EM64T

Koster kr 5119 hos MPX

Hva rettferdiggjør en prisforskjel på nesten 1700 kr ?

Skal stå på ett Asus P5WD2 Premium MB

Kommer til å bli brukt til Foto/Video, også litt spill. Vill Alternativ 1 være en god nokk prosesor, sammen med Asus GeForce 7800GTX.

Alle gode råd mottas med takk :thumbup:

PS: Har lest masse om att AMD er best på spill etc.etc..

Ikke ett ondt ord om AMD men ønsker kun henvendelser som gjelder Intel..

Hilsen

J.O.T.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Ser at primær bruken din vil være foto/video. Da er vel ikke akkurat max mhz det du er ute etter? Siden du allerede har valgt deg ut Asus P5WD2 hovedkort, og også vil kjøpe 7800GTX skjermkort, ville jeg sterkt vurdert Intel D830 eller Intel D840.

Hos Netshop koster akkurat nå:

Intel D830 2.795

Intel D840 4.625

Så litt under og litt over de prisene du hadde nevnt.

Men til video redigering, er Intel D CPU'ene regnet som noe av de raskeste for øyeblikket.

jeg bruker bl.a ca 1 time for å komprimere to timer HDTV kvalitets video over til DVD video! :dribble: Det sliter du med å få til på enkel CPU løsninger.

Bare ett tips, men sjekk litt rundt de programmene du har tenkt å bruke, for å se om de kanskje yter bedre med dual core CPU! :thumbup:

Lenke til kommentar
Takk igjen.

Har også vurdert dualcore, men ser de har dårligere score på 3D Mark en P4.

Sikkert bare flisespikkeri fra min side :roll:

Så det er det harde valget.

Skulle vert en CPU som var best i alt på en gang. Hadde vert noe det :D

3DMark er en spill-test, og er ovehodet ikke representabel for ytelse i bilde- og video-behandling.

Lenke til kommentar

Jeg spiller både Battlefield 2, Doom III, Empire Earth 2 m.m, og har ingen problemer.

Når du skal se på spill tester, så glem selve 3D scoren, men se mer på FPS på de oppløsningene du kommer til å bruke...

Hva er vits i å ha 50 FPS i 1600 x 1200 med 8x AA, hvis du ikke kan kjøre mer enn 1280 x 1024 på skjermen din?? (noe overdrevet, men.... )

Så om du velger 7800GT eller 7800GTX er vel ett fett når det gjelder de fleste spillene i dag, hvis ikke du skal spille i max oppløsning og max AA. Og det samme gjelder da om du har en 3,2 eller 3,6 Ghz CPU.....du merker neppe forskjell, utenom på poengsummen i 3DMark05 og PcMark05 :thumbup:

Endret av myhken2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...