joacande Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 hei! Her om dagen var jeg på Clas ohlson for å kjøpe en skjøtekontakt til RJ45 kabler, og oppdaget at det fantes to typer. En som var rett, og en som var krysset. Jeg skjønte hva som var forskjellen, men spørsmålet er: når har man bruk for en skjøtekontakt som er krysset? (og krysset er vel det at rekkefølgen på ledningene snus, altså blir speilvent) Gjerne rett meg hvis jeg tar feil, eller om noen har noen bedre forklaring. Lenke til kommentar
FpsStu Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hvis du har to vanlige 1meter kabler, og trenger en 1.5/2meter krysset kabel, så kan du bare kjøpe skjøtekotakt istedet... FYI: Lenke til kommentar
Apoc_ Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 MAO: Du kjøper en krysset skjøtekontakt hvis du trenger en krysset kabel, og en vanlig hbis du trenger en vanlig lang kabel. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Jepp, så enkelt er det. EDIT: Legg merke til at det på diagrammet til King_mephisto kun er fire ledere som er krysset. Dette er fordi det faktisk bare er disse fire lederne som er i bruk: sending + og -, og mottak + og -. På grunn av dette kan man faktisk putte to nettverk gjennom en kabel. Endret 6. oktober 2005 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Ved bruk av Gb-nett må man vel krysse alle parrene? Lenke til kommentar
joacande Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Okey. Men hva er bruksområdet til en krysset kontakt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Kople to PC-er direkte til hverandre uten switch/HUB, eller linke sammen to HUB-er (eller annet utstyr) som ikke har mulighet for å "krysse" tilkoblingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå