HKS Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Fra The inquirer: http://www.theinq.com/?article=26753 IT TURNS out that you could not buy a singly Radeon X1800 or any other Rx5xx card at the launch.... The first batch of the Radeon X1800XL cards is expected in etail and retail on Tuesday 11th of October ... if you are aiming for Crossfire or X1800XT you will have to wait a whole month Får altså ikke kjøpt x1800XL engang... Selv om ATi lovet at dette skulle være tilgjenglig på samme dag som de lanserte serien... x1800XT har fått dato 11. november... Tror jeg på det... Nei Norske butikker som har XL kortene i listene demmes annslår at de kommer inn i november. Ser vist ikke ut som Norge er prioritert desverre, synd at ATi ikke har større volum klart... 7800GTX og GT var det masse av når de ble lansert! Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Enig i den... Så synd at noen må være "fanbois" i disse dager. Man kan liksom forvente det av noen ikke har peiling og derfor bare velger seg ut noe, eller om de rett og slett bare er fjortiss og gjør dette som en ting for å "markere" seg selv.. Det er veldig greit i mine øyne, klarer ATi å levere ut X1800XT før nyttår (og da i store quanta selvf.) har de vinni årets kamp mot nVidia. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 X1800XT ble laget for å demme opp mot 7800GTX, men det er latterlig av ATI å ikke ha nok kort til lansering, Den virkelige nyheten blir nok R580, Den gleder jeg meg til. Kampen mellom den og G80 Lenke til kommentar
LWSR54 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 morsomt å lese alt her men hvem fra dere har egentlig en 7800 gfx kort og hvem bestiller virkelig den store 1800 xt kort med 512 mb ?....slutter aldri med hvem som har fortest og best graffik kort ... jeg er ati freak og løper fortsatt rundt med en powercolor x 800 xt pe og den holder nok koken lenge til alle spill er vel litt viktig å har bra HW ellers også og nytter ikke å kjøpe skjermkort for 4500.- og setter den i en maskin med 512 ram og en 2500 athlon xp prossesor waist of money det Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Det er vel litt av tingen også da... Bygger jo på PCI-e standarden dette her, og er ikke veldig mange som har Socket A med dette. Ingen egentlig... Eller..? Så uansett er poenget at de fleste som kjøper seg dette blir tvunget til å oppgradere resten av systemet sitt også.. Edit: har selv også X800XT, men prøver jo fortsatt å tenke så fornuftig som mulig når jeg kjøper meg kort. Spiller ingen rolle om det står Via, ATi, nVidia for min del.. Endret 7. oktober 2005 av daniel_984 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Det er veldig greit i mine øyne, klarer ATi å levere ut X1800XT før nyttår (og da i store quanta selvf.) har de vinni årets kamp mot nVidia. Hvor godt x1800XT klarer seg mot 512Mb 7800GTX som lanseres om ikke så lenge (før jul iallefall) vil avgjøre hvem som vinner kampen... Lenke til kommentar
Carnifex Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Det er veldig greit i mine øyne, klarer ATi å levere ut X1800XT før nyttår (og da i store quanta selvf.) har de vinni årets kamp mot nVidia. Ati har jo hatt det raskeste kortet i flest av årets måneder, så kommer de med X1800XT snart og den er alment tilgjengelig vil jeg si at de har vunnet året totalt sett. Men egentlig er det så enkelt at ati har hatt sin del av året og nvidia har hatt sin. Sunt for konkurransen at det er slik syns jeg. Endret 7. oktober 2005 av Carnifex Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Det er ikke bra at en produsent er totalt enerådende. Det betyr dårlig konkurranse og lite utvikling. Jeg håper det fortsetter slik det gjør mellom ATI og nVIDIA. Men jeg etterlyser mer konkurranse på plattformstøtte. For går man bort fra Windows-plattformen eksisterer det ikke konkurranse. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Raptor' date='07/10/2005 : 09:49'] Hvor godt x1800XT klarer seg mot 512Mb 7800GTX som lanseres om ikke så lenge (før jul iallefall) vil avgjøre hvem som vinner kampen... Godt poeng [GDI]Raptor.. Gleder meg til å se om det har noen betydning. Forresten noen som vet om det var lagt inn støtte for GDDR4 moduler i 7800 serien? Ati har jo hatt det raskeste kortet i flest av årets måneder, så kommer de med X1800XT snart og den er alment tilgjengelig vil jeg si at de har vunnet året totalt sett. Men egentlig er det så enkelt at ati har hatt sin del av året og nvidia har hatt sin. Sunt for konkurransen at det er slik syns jeg. smile2.gif Tja, jeg mente nå ikke konkurransen over hvem som har solgt flest kort, men mere hvem som sitter igjen med det sterkeste kortet til slutt. Men ser godt poenget ditt, ATi har gjort det veldig bra med X800 serien. Har vel melka den for det den er verdt snart tror jeg.. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) ATi Posts $104M Loss In Q4 ATI posted a loss of $104 million for the fourth quarter of fiscal 2005 one day after the company announced a new discrete graphics card family for desktop computers. Revenues for the fourth quarter were $470 million, down $60 million sequentially. Several US etailers told TG Daily that they expect the cards to become available with 3 to 15 days Linket dette før, men er ikke sikker på om alle fikk lest det. Med slike tap er det ikke lenge det er konkuruanse som så mange synser er flott, det er det som er poenget. Selv om du kunne fått x800xl ville de fleste ikke kjøpt det til den prisen, men du får ikke kjøpt noen av kortene, Haddet dette kommet ut på likt med 7800 serien haddet det vært sunn kniving, dette er slakt. Rart ikke flere ser det slik, Ati har jo neppe en utømlig kasse, de er fort i minus med de tallene der. Endret 7. oktober 2005 av simalarion Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 de har bare tapt penger i det fjerde kvartalet av 05 altså den siste måneden og nå såm de lanserer sin løpegutt så skal d no gi nVIDIA en nogså god sverd kamp Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Raptor,07/10/2005 : 09:49] Hvor godt x1800XT klarer seg mot 512Mb 7800GTX som lanseres om ikke så lenge (før jul iallefall) vil avgjøre hvem som vinner kampen... Godt poeng [GDI]Raptor.. Gleder meg til å se om det har noen betydning. Forresten noen som vet om det var lagt inn støtte for GDDR4 moduler i 7800 serien? Nei, det tror jeg ikke... Men det er ikke noe GDDR4 minne på markedet enda... x1800XT bruker GDDR3 minne foreløpig... Lenke til kommentar
Ganjaman Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Når ATi kommer ut så pass sent som dem gjøre med et nytt kort, så bør dem levere skikkelig vare og får det ut i butikkene med en gang! Noen dem ikke har klart. For meg er dette - Og for det andre, hvem bryr seg om 3DMark05? Det har ingen ting å si. Det er den faktiske ytelse på spillene du spiller som betyr noe! 3DMark05 kan si fint lite om hvordan ytelsen vil bli i et hvilket som helst spill. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Nei, det tror jeg ikke... Men det er ikke noe GDDR4 minne på markedet enda... x1800XT bruker GDDR3 minne foreløpig... Hehe, jeg så det på nyheter.. Men X1800-serien støtter hvertfall GDDR4, sant? Endret 7. oktober 2005 av daniel_984 Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Det folk ser bort ifra på disse testene er at Ati har laget et kort som med 16 pipelines slår det beste 24 pipelines-kortet. Det er ikke så verst bare det. Kortet slår GTX i enkelte spill, men vi snakker langt ifra om rent bord eller utklassing her. Dessuten: Jeg er fullstendig klar over at ATI bruker færre pipelines. Jeg er også klar over at ATI på den annen side klokker kortene betydelig høyere. Ellers hadde ikke deres 16-pipeline arkitektur hatt så mye å stille opp med. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 - Er visst en kollektiv hukommelsesglipp her. ATI sitt raskeste kort pr. idag er X850 XT PE. At de forsyner en rekke PC magasiner og nettsteder med nye kort, hjelper den jevne forbruker svært lite. ... Litt av strategien bak en papirlansering er å få folk som skal oppgradere eller kjøpe nytt utstyr i nær fremtid til å ta 'betenkningstid'. Enkelte folk som ellers ville kjøpt f.eks. GTX, vil nå avvente situasjonen. Bakdelen er naturligvis at slike lanseringer er lite populære (dersom ATI ikke makter å innfri de neste datoene har de et aldri så lite PR problem, spør du meg). Men som sagt tidligere: nVidia vil kunne svare på tiltale når X1800XT lanseres. Dersom nVidia lanserer en GTX på steroider som jevnt over gir bedre ytelse enn X1800XT (med dagens kort er det jevnere løp), vil naturligvis dette påvirke folks beslutninger når den tid kommer. Det er også en av grunnene til at det praktisk talt er meningsløst å omtale X1800XT som ATIs eller markedets beste kort, ettersom det tross alt ikke er til salgs per idag. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 - Og for det andre, hvem bryr seg om 3DMark05? Det har ingen ting å si. Det er den faktiske ytelse på spillene du spiller som betyr noe! 3DMark05 kan si fint lite om hvordan ytelsen vil bli i et hvilket som helst spill. Det er også verdt å merke seg at 3DMark kun måler D3D-ytelse (dersom jeg ikke da tar grundig feil). Dersom man bruker Linux eller spiller Open GL-spill, vil ikke 3DMark være til så stor hjelp her. Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 ATI Radeon X1800 XT will be released on November 5th. The fastest member of the R520 series of GPUs, the X1800XT will be available in the following forms: Radeon X1800 XT 512MB - 625Mhz core, 1.5GHz GDDR3 memory - $549 Radeon X1800 XT 256MB - 625Mhz core, 1.5GHz GDDR3 memory - $499 jaja disse bør være i salg 5. novemvber hvis det er riktig at de blir lansert da, men det er jo en annen sak Uansett hvor bra de må være vil jeg si at ATI har tapt denne gangen, ok kan hende disse KNUSER 7800gtx men siden nvidia har fått godt fotfeste med 7800 serien synes jeg seieren må gå til de. Lenke til kommentar
daniel_984 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Det er en OC fra ATi, for Powercolor har da isåfall kjøpt inn noen dårligere brikker. PowerColors Radeon X1800 XT-kort ser ut til å følge ATIs referansedesign. Kortet har enten 256 eller 512 MB minne og klokkefrekvenser på 600 / 1400 MHz (kjerne/minne). Føler at dette er litt juksing, fordi det blir som å sammenligne ref. 7800GTX med XFX/ASUS 7800GTX... Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Det er mange her som på død og liv prøver å fokusere hele tiden på de negative egenskapene til Ati sitt kort som for eksempel : *Tilgjengelighet. *Ytelse I opengl. *Hyping av kortet før lansering. Når det gjelder tilgjengelighet så ble vi alle klar over at Ati sleit med overgangen til ny produksjonsprosses, Nvidia gjorde det utrolige med sin skjermkortserie og tok oss og konkurrenten på senga når de lanserte kortet sitt, noe som Ati desverre ikke greide å levere. Derimot så ser det ut som at alle kortene skal være tilgjengelig i gode kvantiteter til jul og det er jo nettop den perioden som er ganske så interesant fordi den store brorparten investerer i Hardware da. Det gjennstår da bare å se hvor bra kortene til Ati kommer til å selge og da kan vi trekke konklusjoner om hvor negativt / positivt det var for ati å komme såpass sent ute. Ytelsen I opengl er jo markert dårligere enn Nvidia sin ytelse, men jeg vet ikke om dere husker at for ca litt over et år siden så ble det sagt at Ati jobbet med helt nye OpenGL drivere fra scratch og at lanseringsdato ville være ca 1 år fram i tid, nå vet jeg ikke helt om dette er fortsatt fakta men stemmer det så kan vi få oss en liten overraskelse i tide til slutten av året. For å si det sånn så tviler jeg på at Ati ønsker å la konkurrenten heve seg foran de, når de desidert kan sikkert øke ytelsen betraktelig når det gjelder OpenGL applikasjoner. Linux Drivere er også et problem for Ati, men for dere som har fulgt med så slipper Ati 6 linux drivere i året og ytelsen og brukervennligheten har økt betraktelig. Nvidia er fortsatt 1km foran men Ati har greid å redusere overtaket som nvidia har her vesentlig i forhold til hvordan situasjonen var for et år siden. Selve Hypinga av kortet tror jeg nok desverre det var vi entusiastene på forum slik som Hw.no som stod for, I alle fall størstedelen av det. Ati holde tett til onsdag med alle spesifikasjonene og hintet bare på at vi kom til å få se en større revolusjon enn det vi hadde sett hittil. Ja mange trodde (som undertegnende) at man kom til å se 10K barrieren knust i 3dmark05 og at alle spill kom til å være saga blott fps messig (flyt i alle dagens) noe som viste seg å være overdrevent. Men så skal det også sies at Ati greide å levere et kort som yter 80-100% bedre i noen tilfeller i forhold til forrige generasjons kort (ved lansering) og man skal ikke se bort ifra at ytelsen vil øke markant med mer modne drivere som tendensen har vært hittil. Selvsagt så var vi skuffet i forhold til de skyhøye forventingene vi hadde forestilt oss (bare se på gjettinga fra r520 / G70 tråden i signatur), men igjen så har Ati levert en knallgod løsning som har mange nye finesser som for eksempel : *Avivo *Støtte for FSAA + HDR samtidlig. *3dc+ (ny versjon) *Adaptive Antialiasing. Tror vi fortsatt trenger litt tid for å se hvor bra disse nye funksjonene kommer til å fungere og om det i fremtiden vanker flere overraskelser i Ati driverne. Som konklusjon så tror jeg nok at selv om Ati skuffet oss entusiaster så har de greid å levere en knallgod konkurrent til Nvidia sin serie med skjermkort og det skal ikke forundre meg om de faktisk greier å vinne kapløpet salgsmessig. Endret 7. oktober 2005 av Malvado Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå