Rebel-Rider Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Selvfølgelig skal det diskuteres!! Jeg prater bare for meg selv,hva andresynes er deres sak, jeg kom bare med noen velvalgte ord tongue.gif noe som den smileyen ikke forandrer noe på og skal er med 1 L tongue.gif Kan du stave kværulant og bedreviter for meg også? Du har hørt om ordtaket som sier: "en ikke skal kaste stein i glasshus" ? :!: Edit: Bare så det er nevnt, har du noe usnakket med meg så ta det på PM og ikke driv å forsøpple tråden med usmakelige utsagn og personlige angrep. On topic: Gleder meg til fler spill begynner å støtte HDR nå som begge produsentene støtter SM3.0 Endret 6. oktober 2005 av zandro Lenke til kommentar
Duckhunter Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 x1800xt er dårlig på høye oppløsninger (pga 16 pipelines), mens 7800GTX er laget for høye oppløsninger, mens ati sitt er rå på aa og af! Dette er jo bare tull... har du lest en eneste test/artikkel? Sjekk anandtech sin artikkel. De tester med høy oppløsning, og x1800xt skalerer mye dårligere enn 7800GTX (går fra å lede markant i 1600x1200 til å være lik i 2048xettellerannet. Forresten: Er det noen som husker om 7800GTX var tilgjengelig i Norge på lanseringsdagen eller om vi måtte vente noen uker? Vel, sån som han skrev det, virket det på meg som han mente GTX var bedre på høye oppløsninger.... men testene på AnandTech viser jo at dette ikke stemmer!! Når de tester et Nvidia-"spill" som Doom3, burde de jo goså teste et ATI-"spill" som HL2! Lenke til kommentar
Lucifer89 Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 sorry for off topic her altså, men jeg syntes det er alt for mange tråder her hvor folk forlanger ting av andre, uten å følge selv... skal ta et eksempel her: jeg mener persolig at de har gått på en smell denne gangen men hvis du mener det samme eller no annet så del dine meninger og forall del begrunn dit svar og ikke si noe viss vass Trådstarter ber her altså om at folk skal begrunne sitt svar, men selv sier han jo bare at "ati har gått på en smell".. ingen begrunnelse... Dette har jeg merket meg gang på gang her på forumet, men har valgt å ikke ta det opp før nå.. Jeg syntes akkurat denne tråden ber om det Og før jeg får noe bakgrunn på hvorfor ati har gått på en smell, noen testresultater eller noe som helst annet så vil jeg ikke kommentere saken. edit: quote-trøbbel Har fiksa det nå og jeg syns da bare personlig at 1800XL skulle gjort det bedre en 7800GT Det er jo idiotisk å si dette utifra kun en test. Får å få hele oversikten så må man sjekke flere tester fra flere steder. Alt i alt så er det ganske likt, selv om ATI får litt bedre i standard 3DMark, men i spill så ser det ut til at begge produsenter har sin ting, og best ytelse er opp til spillet, og hvem produsent det passer best til. Se Doom3 mot Half-Life 2. han shulle ha noen test resultater og jeg ga han hva han spurte etter ikke mer Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Problemet ligger ikke i hvem som støtter de forskjellige spillmakerene men hvilken grafikkmotor de bruker Doom3 bruker OpenGL 2.0 mens HL2 bruker Direct3d 9c og ATi har enda til overs med å få OpenGL ytelsen opp på Nvidia sitt nivå, så Nvidia blir som regel å alltid vinne i spill som bruker OpenGL, slik som Riddnick, Doom3 osv Endret 6. oktober 2005 av zandro Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Vinneren er ikke nødvendigvis produsenten med det beste skjermkortet, kortene skal jo selges også. Så lenge kortene ikke er i butikken, hjelper det lite at det er best. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Problemet ligger ikke i hvem som støtter de forskjelligespillmakerene men hvilken grafikkmotor de bruker Doom3 bruker OpenGL 2.0 mens HL2 bruker Direct3d 9c og ATi har enda til overs med å få OpenGL ytelsen opp på Nvidia sitt nivå, så Nvidia blir som regel å alltid vinne i spill som bruker OpenGL, slik som Riddnick, Doom3 osv For ikke å snakke om Linux/UNIX-fronten. Her er nVIDIA totalt enerådende, grunnet de gode driverne og plattformstøtten. Det var faktisk grunnen til at jeg gikk fra ATI og over til nVIDIA. Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Vel etter som at guru3D bare testa X1800XL så var jo ikke det alt kruttet som er i den nye ATi serien... X1800XT har mye power, men den har ikke vist seg fram helt enda.. Her har vi driverne osv. Allså 512mb vs 256mb vil nok komme frem best i f.e.a.r elns for det har store texturer elns. Allså på det store overklokking potensialet ATi har forhold til nVidia så vil jeg ikke se at ATi har tapt, mersakt tvert i mot. Mange nVidia kort som medium klokka, og da kan man begynne å samen ligne et Ati kort på 700/1500/1600... mhz.. så vet vi fort hvem som svarer. Noen liker nVidia fordi de er best på de spilla og andre liker ATi fordi dem er best på det spillet... Allså korta er GANSKE like bare det ene erbedre på openGL og det andre er best på DirectX... Men til slutt så er korte Ganske så like i kraft.. bare et pa fps.. mellom dem. Endret 6. oktober 2005 av Åsmund@ATi Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Har folk fått med seg at det er kun de færresten som kjøper toppkortene og heller velger litt billigere alternativer. Det er mye viktigere å se på hva man får for pengene, mellomklassen og i toppklassen. Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Jo, det er jo i midrange-kortene pengene egentlig ligger, er vel derfor disse kommer først og X1800XT for den mindre "jeg må ha det beste"-gruppa senere. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Eh, midrange-kortene (X1600) kommer jo sist, 30. nov. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Offtopic: strengt tatt du Zandro som komm med det første person angrepet som bad om fortsettelse så ikke skyv den over på meg ontopic: Noen som har kommet over noe mer overklokkings nyheter bortsett fra den med nitro + is? Lenke til kommentar
Smirnoff Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Eh, midrange-kortene (X1600) kommer jo sist, 30. nov. Javel, da tråkka jeg i waldorfsalaten. Lenke til kommentar
Lolcat2016 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hva mener du? Dette kortet yter mer enn enn Geforce`s toppmodel XFX 7800GTX. X1800 scorer ca 9100-9200 i 3DMark 05, mes et 7800 scorer ca 8000-8200 poeng. Men et overklokket 7800 scorer på lik linje med X1800. Men man må ta i betraktning at ATI sitt kort kan og klokkes! Da får man en bulldoser mener nå jeg For det første: 3DMark 05 er en syntetisk benchmark. Se heller på hva kortene yter i faktiske spill. Da vil du oppdage at kortene er meget jevngode ytelsesmessig, litt avhengig av hva slags spill og oppløsninger du bruker. ATI-kortene er meget sterke på D3D, men yter langt under par når det gjelder Open GL. nVidia er bra på begge deler. For det andre: Disse målingene er utført med standard 7800GTX-kort. Mange slike kort selges derimot overklokket, ettersom disse kortene lar seg overklokke relativt bra (vi vet ikke hvor overklokkingsvennlig X1800XT er ennå). For det tredje: Kortet er ikke til salgs ennå! ATI kunne like gjerne papirlansert et X9000XT Ultimate Special Collector's Edition-kort idag, men det hjelper ikke en drit så lenge kortet ikke er tilgjengelig. Når kortet omsider lanseres, kan det godt hende at nVidia har et nytt kort i ermet. Sammenlign heller spillytelsen når X1800XT faktisk er på markedet. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Believe me R580 Vs. G80 would be extremely good battle, I can hardly wait. Peoples who want to buy X1800 based card can get it on around 15th of November 2005, expect CrossFire to produced in mass quantities by similar period of time 15 nov sies det her. finner ingenting om hvordan x1800xt overklokker, bare ryktere osv eller muligens viktigere hvordan x1800xl klokker, merklig synes jeg. ATi Posts $104M Loss In Q4 ATI posted a loss of $104 million for the fourth quarter of fiscal 2005 one day after the company announced a new discrete graphics card family for desktop computers. Revenues for the fourth quarter were $470 million, down $60 million sequentially. Several US etailers told TG Daily that they expect the cards to become available with 3 to 15 days. "We are entering fiscal 2006 with new products and an intense focus on operational and financial performance," said David Orton, ATI's Chief Executive Officer. "We've delivered top-to-bottom technology and performance leadership with the 90 nm Radeon X1000 series. We are aggressively implementing concrete programs in the areas of delivery performance, product cost improvements and operational efficiencies. Our new products and operational programs position us well for the future." This question came up in the late stages of writing my Radeon X1000 series review, and I just got confirmation from ATI yesterday. Turns out that the vertex shaders in the Radeon X1000 series GPUs don't support a notable Shader Model 3.0 feature: vertex texture fetch. As it sounds, this capability allows the vertex shaders to read from texture memory, which is important because texture memory is sometimes treated as general storage in programmable GPUs. Vertex texture fetch is useful for techniques like displacement mapping, where the vertex and pixel shaders need to share data with one another. http://www.techreport.com/onearticle.x/8872 Endret 6. oktober 2005 av simalarion Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 This question came up in the late stages of writing my Radeon X1000 series review, and I just got confirmation from ATI yesterday. Turns out that the vertex shaders in the Radeon X1000 series GPUs don't support a notable Shader Model 3.0 feature: vertex texture fetch. As it sounds, this capability allows the vertex shaders to read from texture memory, which is important because texture memory is sometimes treated as general storage in programmable GPUs. Vertex texture fetch is useful for techniques like displacement mapping, where the vertex and pixel shaders need to share data with one another. http://www.techreport.cm/onearticle.x/8872 ATI's statement is to engineer Vertex Texturing in a non-unified architecture to a point were it is actually usable and beneficial would require so much die for extra texture caching and other associated elements to reduce the texture latency costs, it would be very costly for the frequency that it is likely to be used, and that cost would have inevitably come at the detriment to something else; instead ATI are looking to leverage the pixel pipeline more for such vertex operations. Lenke til kommentar
Malevolence Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Det folk ser bort ifra på disse testene er at Ati har laget et kort som med 16 pipelines slår det beste 24 pipelines-kortet. Det er ikke så verst bare det. Mens nVidia må jobbe seg da mot enten 32 pipelines (dårligere yield) eller høyere klokkefrekvens, så kan Ati legge seg nærmere nVidia med 24 pipelines og da ha et skikkelig råskinn. Dessuten så var det masse greier med at AA var rask, men dårlig på 7800 gtx Lenke til kommentar
viranth Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 ATI har ikke tapt noe slag, folk som skal bygge seg en PC nå og utover vil kanskje med større sannsynlighet velge ATIs nye kort, fordi det er det raskeste på markedet. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 ATI har ikke tapt noe slag, folk som skal bygge seg en PC nå og utover vil kanskje med større sannsynlighet velge ATIs nye kort, fordi det er det raskeste på markedet. Tja... Raskest i noen spill, men henger bak i andre spill vi vet ikke sikkert før vi kan sammenligne et 512Mb 7800GTX med x1800XT (som enda ikke eksisterer annet enn hos pressen eller på papir) Lenke til kommentar
Vallhall Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Personlig synes jeg det er altfor dårlig at ikke ATI sitt toppkort yter mer enn ca. 10% mer enn 7800GTX, tatt i betraktning at det tross alt er en stund siden 7800 serien ble lansert, Ati skulle etter så lang tid etter min mening hatt rundt 50% bedre ytelse enn 7800. Lenke til kommentar
Filla Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 - Er visst en kollektiv hukommelsesglipp her. ATI sitt raskeste kort pr. idag er X850 XT PE. At de forsyner en rekke PC magasiner og nettsteder med nye kort, hjelper den jevne forbruker svært lite. Ser at prisguiden kan skilte med hele 2 stk X1800 XL kort, ingen nettbutikk har disse inne, noen få har > 7 dager leveringstid på dem. - Jeg er og noe spent på hvordan leveringen av X1800 XT vil bli, når selv XL lanseringen viser seg å ligne på en papirlansering også. - For de av oss (noen få igjen) som alltid har favorisert ATI, og ment at de leverer de totalt sett beste kortene, er dette en sur pille å svelge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå