Gå til innhold

Gamer-pc ~25.ooo,- (amd, nvidia, lyd) u/skjerm

Anbefalte innlegg

Igjen;

DU TRENGER IKKE RASKT MINNE FOR Å OVERKLOKKE!

DU KAN STILLE NED RAM-DIVIDEREN

Eksempel (m/winchester 3000+ - standard 200MHzx9=1800MHz):

Setter ram-dividerern på 5/6 (evt. 166/200 samme resultat) og klokker "FSB" til 240. Setter HT-multi til 4:

CPU: 240 MHz x 9 = 2160 MHz

RAM : 240 MHz x 5/6 = 200 MHz (400 eff.)

HTT: 240MHz x 4 = 960MHz

EDIT:

Mer http://forums.extremeoverclocking.com/show...ad.php?t=107925

Endret av Okay
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
post 138 er helt korrekt. bortsett fra det med hvem type ram som er lurest å kjøpe med tanke på overklokking. om du kjøper en pakke med twinmos premier speed pc3500, som har timing på 2,5-4-4-10 (tror jeg) så vil du alikevel i de fleste tilfeller kunne presse utrolig mye ut av de brikkene (vel å merke dersom du har mulighet for å kjøre på med volt på rammen oppmot 3,5v eller mer, noe asus korta ikke har desverre)

det er mange som kjører de på rundt 250mhz med 1,5-2-2-0 timings. men siden du har asus, som ikke kan levere mer enn 3v på rammen, så lønner det seg å kjøpe noen brikker som klokker langt på lav spenning, som de jeg har f.eks. de takler utrolige 500mhz med (atm) de laveste timingsene som er å få på 1gb brikker, dvs 3-3-2-8. og alt dette med bare 2,8 volt. prisen er god også, under 3k.

5036765[/snapback]

Yahoo! :w00t:

Tusen takk for tipsene du kommer med, de hjelper på faktisk :wee:

Skal man senke timingene på RAM-en må man også øke spenningen på dem?

Og timing-klokking skal ikke ha noe utslag på FSB eller selveste RAM-hastigheten?

Men det vil gi en stor mulighet for å klokke videre.

Jeg har ikke tenkt å kjøre på med superoverklokking av CPU via FSB.

Men denne lille økingen på 216MHz på CPU-hastighet som blir levert av ikke-

overklokket RAM kan jeg leve med.

(som nevnt i mine eksempler)

Da vil vel RAM-en jeg har valgt ut være optimal? Med tanke på stabilitet, spenning, timings og mine ønsker om å ikke klokke videre?

RAM-en er jo laget for å levere max ytelse ved denne 218MHz FSB-klokken (DDR437) og 2.9v@CL2-3-2-6 1T (standard)?

Og med max ytelse mener jeg ikke max-overklokkings-ytelse, men så rask som Corsair mener den er god for.

Ingen andre brikker kan levere så lave timings med 218MHz FSB og 2.9v?

(Skal du opp til 250MHz FSB-klokking eller høyere spenninger, så blir disse brikkene eid av andre brikker, (f.eks. dine), det er jeg klar over)

Noe jeg lurer utrolig mye på: Hvor kommer spenningen over CPU-en inn i bildet?

Lenke til kommentar
Igjen;

DU TRENGER IKKE RASKT MINNE FOR Å OVERKLOKKE!

DU KAN STILLE NED RAM-DIVIDEREN

Eksempel (m/winchester 3000+ - standard 200MHzx9=1800MHz):

Setter ram-dividerern på 5/6 (evt. 166/200 samme resultat) og klokker "FSB" til 240. Setter HT-multi til 4:

CPU: 240 MHz x 9 = 2160 MHz

RAM : 240 MHz x 5/6 = 200 MHz (400 eff.)

HTT: 240MHz x 4 = 960MHz

EDIT:

Mer http://forums.extremeoverclocking.com/show...ad.php?t=107925

5036897[/snapback]

Nå falt jeg rett av hesten. Skal se nermere på linken, takker.

Jeg er så trøtt at jeg har bare spørsmål og komme med.

Den guiden var ganske tung når du ikke har anelse på hva HTT er.

Jeg går utifra at her er det i bruk DDR400MHz PC3200-RAM.

RAM-Divideren låser den faktiske RAM-Hastigheten (DDR400MHz)

Og gjør at du kan leke med FSB så mye du vil.

Uten å måtte bry deg om RAM-båndbredde og timings.

(Eksempelet du nevner)

166 DELT PÅ 200 = 0,83.

Da kan du sette FSB til 240. Fordi 240 x 0,83 = 200 (DDR400MHz)

= JEG TRENGER IKKE RASKT MINNE FOR Å OVERKLOKKE :p

Men!

Hva er HTT-Multi?

Og hva gjør vi når vi setter HTT-Multi til 4?

Hva har vi gjort for å kunne gjøre det?

Hvorfor gjør vi det?

Hva er HTT?

Hvorfor ble den 960MHz?

Hva skjer med HTT med RAM-en jeg skal ha? Den faktiske FSB blir 218MHz.

Lenke til kommentar

HTT multi er den jeg snakka om da jeg nevte det med at HT bussen på selve hovedkortet ikke måtte over 1000 mhz.

HTT er det samme som fsb, da fsb egentlig forsvant når amd kom med minnekontrolleren innebygd i cpu, men det er lettere å forklare for en del folk ved å bruke det gamle uttrykket fsb. (som står for front side bus)

HT er hyper transport. hva den siste T'en står for husker jeg ikke, og jeg pleier bare å skrive HT, og ingen klager på det, så da mener jeg det går greit :)

siden du har bestemt deg for å kjøre 218mhz på ram og cpu, så bør/må du senke HT multiiplyeren til 4, for å ikke overskride 1000mhz (det er vanligvis noe å gå på, men jeg vet ikke hvor mye.)

Okay har rett i at du ikke trenger raskere ram for å klokke cpu, du kan som nevnt før bare sette rammen på en divider (jeg brukte 166mhz, som er det samme som 5/6.) men det vil jo gi et større utslag å kunne klokke rammen også, så ditt valg av cpu og ram er et bra valg for moderat klokking.

jeg skulle tro at du uten store problemer vil kunne kjøre opp til minst 225mhz uten at det vil gå utover timings. en liten voltøkning på minnet er det eneste som muligens må gjøres.

det du sier om at en divider låser rammen og gir deg total frihet med fsb/HT overklokking er feil. jo mer du øker HT, jo høyere vil også rammen klokkes, selv om den står på en divider.

eksempel:

uklokka system 200*10=2000mhz. uten en divider vil rammen kjøre på 200mhz. om du setter den på 166 (5/6 divider) så kjører rammen på 166mhz.

så overklokker du: 240*10=2400mhz. uten divider vil rammen også kjøre på 240mhz, men om du setter den til 166mhz (5/6 divider), så vil den da kjøre på 200mhz.

om du øker enda litt mer: 250*10=2500mhz. med rammen fremdeles på samme divider, så vil den da kjøre på 208,3mhz.

det er en ting jeg fremdeles ikke er helt sikker på, og det er om de forskjellige cpuene med høyere og lavere MP vil ha noe å si for sluttresultatet med å kjøre divider.

hva står den siste T'en for i HTT? *ikke huske*

Lenke til kommentar
Leste meg til i guiden Okay linket til at den rett og slett står for Technology.

HTT=Hyper Transport Technology

Har forresten fått kabinettet mitt nå! :w00t: Henta det på posten onsdag ettermiddag, snaue 2 døgn etter jeg bestilte!

Har bare rukket å hive alt på plass, så jeg har ikke fått sett ordenlig på mCubed-kontrolleren. Eneste jeg har funnet ut om den er at bruksanvisningen er elendig. Litt for lettvindt skrevet. :thumbdown:

Endret av Martinsbl
Lenke til kommentar

Hyper Transport Technology er Minnekontrolleren (på CPU eller Chipset, som vi kalte FSB tidligere?) som også blir klokket via

HTT ("FSB" eller RAM-hastighet) x HTT-Multi = Max 1000MHz på mitt Chipset (nForce4 SLI)

Når folk nevner HTT, er det "FSB"-verdien eller "HTT (FSB) x HTT-Multi = HTT"-Verdien? Har faktorene like navn?

Standard HTT-Multi-verdi i mitt oppsett er 1000MHz / 200MHz = 5.

Formelen med PC3200-RAM blir da 200MHz x 5 = 1000MHz. Og alle er glade.

Nå vil jeg kjøre den kjappere RAM-en min med 218MHz.

Da må jeg senke HTT-Multi, slik at det ikke blir: 218MHz x 5 = 1090MHz. Da er det byebye Chipset.

Men å senke HTT-Multi kan alle gjøre?

Jeg setter den til 4, da blir det: 218MHz x 4 = 872MHz av ønsket 1000MHz. Godt nok? Har det noe å si for ytelsen?

Vil du anbefale meg å klokke RAM-en (HTT) til jeg får akkuratt 1000MHz over Chipsettet?

Eller kan jeg sette HTT-Multi til hva jeg vil og få 1000MHz over Chipsettet, uansett HTT-verdi?

Eksempel på egendefinert-HTT-Multi-verdi: 1000MHz / 218MHz = 4,587155. Da er alle fornøyde.

Eksempel på perfekt klokkehastighet over Chipset: 1000MHz / 4 = 250MHz HTT. Les videre.

Men dette vil gi en CPU-hastighetøkning på (250 x 12 = 3000 - 2400) = 600MHz.

RAM-en vil også bli klokket via HTT-en på 250. Jeg vil ha 218MHz-RAM, uten overklokk.

Divideren kan ihvertfall redde RAM-overklokkingen?

250 x 166/200 (5/6 0,83) = 208MHz av ønsket 218MHz. Mindre hastighet fra RAM-enn enn standard = mindre ytelse.

Men kan jeg sette divideren til 7/8? Da blir det andre boller.

250 x 7/8 (0,875) = 218.75MHz. Da er RAM-ytelsen reddet.

Men CPU-hastigheten er for høy. 250 x 12 = 3000 (600MHz over standard)

Nå har jeg,

HTT på 250MHz.

CPU: 250 x 12 = 2600MHz. For mye.

RAM: 250 x 7/8 = 218MHz. Perfekt.

CPU-Multi er 12 (Standard - kan ikke forandres?)

HTT-Multi på 4.

1000MHz over Chipset (HTT)

RAM på 218.75MHz (Divider 7/8)

Hva er virkelighet og hva er fiksjon av dette?

Endret av craaash
Lenke til kommentar
Leste meg til i guiden Okay linket til at den rett og slett står for Technology.

HTT=Hyper Transport Technology

Har forresten fått kabinettet mitt nå! :w00t: Henta det på posten onsdag ettermiddag, snaue 2 døgn etter jeg bestilte!

Har bare rukket å hive alt på plass, så jeg har ikke fått sett ordenlig på mCubed-kontrolleren. Eneste jeg har funnet ut om den er at bruksanvisningen er elendig. Litt for lettvindt skrevet. :thumbdown:

5037631[/snapback]

:w00t:

Det var kjapt levert gitt. Kjekt med Lian Li?

Har hørt om den bruksanvisningen.

Det finnes "mange" tråder om den på forumet om du søker.

Overklokking.no har også en produkttest av den. Lykke til.

Håper du finner mye hendig programvare til den ;)

Lenke til kommentar
Jeg setter den til 4, da blir det: 218MHz x 4 = 872MHz av ønsket 1000MHz. Godt nok? Har det noe å si for ytelsen?

mimimalt. har ikke testa det selv, men de fleste sier at det er ikke har noe å si.

for å gjøre det enkelt så kan jeg opplyse om at du må bruke hele tall på MP. dette gjelder spesielt CPU MP, da f.eks 9,5 vil sette rammen på enda en divider.

men du kan senke MP på cpu fra 12 til 11 (eller 10 om det skulle bli behov)

eksempel: 265 * 10=2650mhz på cpu.

265 * 0,83 = ~220mhz på ram

og med 265mhz på HT så kan du nok fremdeles kjøre 4 MP på HT bussen på hk 265 * 4 = 1060mhz. (det vil være litt å gå på over 1000mhz.

når det gjelder ram divier muligheter på hk, så vet jeg at mitt hk har mange valg. bl.a 200, 180, 166, 150, 140, 133 osv. hvordan asus kortet er på dette vet jeg ikke mmen skule tro det var et brukbart utvalg der også.

dessuten så tror jeg at asus kortet fint klarer en HT (fsb) på godt over 300mhz, så det vil gi deg et ganske stort spektrum å prøve deg fram på.

Lenke til kommentar

mimimalt. har ikke testa det selv, men de fleste sier at det er ikke har noe å si.

for å gjøre det enkelt så kan jeg opplyse om at du må bruke hele tall på MP. dette gjelder spesielt CPU MP, da f.eks 9,5 vil sette rammen på enda en divider.

men du kan senke MP på cpu fra 12 til 11 (eller 10 om det skulle bli behov)

eksempel: 265 * 10=2650mhz på cpu.

265 * 0,83 = ~220mhz på ram

og med 265mhz på HT så kan du nok fremdeles kjøre 4 MP på HT bussen på hk 265 * 4 = 1060mhz. (det vil være litt å gå på over 1000mhz.

når det gjelder ram divier muligheter på hk, så vet jeg at mitt hk har mange valg. bl.a 200, 180, 166, 150, 140, 133 osv. hvordan asus kortet er på dette vet jeg ikke mmen skule tro det var et brukbart utvalg der også.

dessuten så tror jeg at asus kortet fint klarer en HT (fsb) på godt over 300mhz, så det vil gi deg et ganske stort spektrum å prøve deg fram på.

5038611[/snapback]

Jeg føler meg lært :wee:

Takk for all hjelpen :!:

Jeg har jo nesten svar på alt jeg lurer på angående RAM.

Før jeg får PC-en hvertfall.

Lurer på litt CPU-saker fremdeles ;)

Kan CPU-MP forrandres i enkelt og greit i BIOS?

Spørs hvilken CPU du har, siden noen har låste MP-er?

Og så var det denne volten/spenningen/vCore. Hva gjør den?

Mer spenning, mer effekt i Watt og MHz, mer varme?

Eller mer spenning, samme effekt i Watt, men mer MHz, og mindre strøm/varme?

osv..

Lenke til kommentar
x360 + 200gb harddisk - 3000kr å bruk din gammle pc til arbeid-surfing-lasting.

Så kan du dra til roma for 12000kr feks  :D   ;)

5038576[/snapback]

stfunub

real life is overrated

:hrm:

Neida. Jeg vurderte det også. Men da måtte jeg hatt ny HD-TV/-Prosjektor.

Og noen medioker løsning der skulle ikke forekomme.

Jeg tilbringer også mye mer tid på PC enn TV/PS2/Film (tilsammen)..

Da valgte jeg denne superøkonomiske og indirekte sosiale løsningen.

Men det er jo mest pga. denne geniale PC-spillhøsten!

Venter også på Revolution (Kontrolleren) :love:

(og PS3, må ha) :grin:

Endret av craaash
Lenke til kommentar
cpu MP kan endres i bios, men kun nedoverm utenom på de sykt overprisa FX cpuene da.

men dersom det er noe du lurer på, eller trenger bedre forklart, så kikk igjennom de første sidene av denne her: http://www.hardware.no/guider/hele_maskine...praksis/19596/1

5039736[/snapback]

De guidene var faktisk ganske gode og forståelige, nå som jeg faktisk har litt peiling ;)

Takk igjen (alle sammen) :yes:

Jeg er komt frem til at jeg vil ha et lydkort, type Creative X-Fi. Som skal ta bort "mye" belastning på CPU, erlik mer FPS og mye bedre lyd! Har lest mye bra om dem.

Mer om dette senere :hmm:

Lenke til kommentar
bare så du vet det, er mange som har hatt problemer med X-Fi kort på nF4 hovedkort...

5040619[/snapback]

Iiik! Hvilken type problemer? :cry: Kilder, etc?

Jeg vil ha et lydkort med Creative X-Fi ytelser (3D-lyd, crystalizer, etc.)

Men med Optisk uttak bak, aller helst.

X-Fi Platinum har Optisk uttak i drevramme-installasjonen.

Men jeg har jo et Antec P180-kabinett med støyredusert dør -- som jeg vil ha lukket.

Har Creative-konkurrentene pisket opp noe konkurrerende?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke satse på et ATI Crossfire hovedkort? Da kan du bruke 2 x1800 kort samtidig og ytelsen dobles....

5040887[/snapback]

Det blir for lenge å vente, og jeg er forelsket i ASUS A8N32-SLi Deluxe :love:

Jeg har ikke så altfor store planer om å bruke SLI/Crossfire, men liker å være forberett. (Samme grunn som CrossFire-kjøpere)

Dette er "diskutert" tidligere i tråden.

Og jeg prøvde meg på en konklusjon :ermm:

Lenke til kommentar
bare så du vet det, er mange som har hatt problemer med X-Fi kort på nF4 hovedkort...

5040619[/snapback]

Iiik! Hvilken type problemer? :cry: Kilder, etc?

Jeg vil ha et lydkort med Creative X-Fi ytelser (3D-lyd, crystalizer, etc.)

Men med Optisk uttak bak, aller helst.

X-Fi Platinum har Optisk uttak i drevramme-installasjonen.

Men jeg har jo et Antec P180-kabinett med støyredusert dør -- som jeg vil ha lukket.

Har Creative-konkurrentene pisket opp noe konkurrerende?

5040895[/snapback]

søk litt, det er nevnt her på formuet ;) husker desverre ikke hvor, og det virker som du liker å lete etter ting, så da gidder ikke jeg :p

Lenke til kommentar

Hehe, det stemmer :wee:

Bekreftelsen om at X-Fi har problemer med nForce4.

Creative has now admitted that there are some compatibility problems with its new sound card SoundBlaster X-Fi and nVidia's chipset nForce 4.

It seems many mainboard manufacturers have already released new BIOSes that solves these problems and for those who haven't done this Creative promises to help with exchanging the X-Fi-cards to card with updated firmwares instead.

Les alt, ikke mye mer

Dette er hva Creative skrev på sitt eget forum.

Hi everyone,

First of all I'd like to thank you all again for your feedback, both here on the forum and in direct contact with Customer Support.

A problem was identified on nForce4 based systems where the system ran into difficulties, related to the enumeration of the cards with 2MB (X-Fi XtremeMusic and X-Fi Platinum). This resulted in a variety of symptoms:

- The system may freeze or not boot

- The system may list multiple "Unknown PCI Device" entries and lead to a BSOD

- The system may reboot repeatedly (when "Automatically Restart" is enabled in the Advanced system settings)

Some motherboard manufacturers have already acknowledged this issue and released a BIOS update to resolve it. For systems where a BIOS update is not available we will be providing an alternative resolution in the form of a replacement card with modified firmware. Please contact Customer Support for your region for further details.

Cat

Forum Administrator

Creative Labs

Kilde

Har ikke funnet noe info om dette på A8N32-SLI Deluxe.

Som du ser, har de bare problemer med X-Fi XtremeMusic (1.00,-) og X-Fi Platinum (1.500,-)

Men X-Fi Fatal1ty FPS (som virker) koster jo 2.000,-!

Neitakk. Det har jo ikke Optisk utgang bak til meg heller.

Problemet vil jo omsider ordne seg med nye drivere og ny firmware på nye produksjoner fra Creative(?)

X-Fi-lydkort er på en skjult førsteplass (eneste plass), i min bok, før dette blir fikset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...