Geita Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Tror jeg er med på hva du mener Man finner RAM-brikker som er designet for å jobbe sammen 2-og-2 (Dual) for optimal ytelse. Dermed blir Dual-brikker + Dual+brikker = 4 = "Kaos"? Og du skal lete lenge (i fremtiden?) for å finne brikker som jobber sammen 4-og-4? (Quadruple) :!: Hvorfor blir det da laget plass til 4 brikker? Kanskje et superteit spørsmål. (Utvidelse - er det hemmelige svaret?) Man taper vel ikke så mye ytelse med 4 stk? Tusen takk for forklaringen! Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Du taper vel ikke så utrolog mye, men hvorfor kjøpe 4x512 når du heller kan kjøpe 2x1024 Det er vel fire porter for oppgradering senere. tror du har ganske rett der ja. Edit: det er ikke brikkene som jobber i dual channel, det er hovedkortet Endret 10. oktober 2005 av Klikka_bZerk Lenke til kommentar
Geita Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Du taper vel ikke så utrolog mye, men hvorfor kjøpe 4x512 når du heller kan kjøpe 2x1024 Jeg har ikke leita så utrolig hardt, men finner ingen 2x1024-PC3200-brikker med 2-2-2-5 latency? Så da begynte jeg å tenke på 4x512MB-løsningen.. (Som gikk i dass) Edit: det er ikke brikkene som jobber i dual channel, det er hovedkortet Takk for at du lærer bort din visdom Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Det virker da ikke som om du trenger tips, det der klarer du fint selv ser jeg Såklart, et 7800GT gir mye mer value enn et 7800GTX... Altså, nå er jeg ikke helt minnemester. Men selv om timingen på 4x512mb brikker er bedre enn på 2x1024mb brikker, så er 2x1024 mer optimalt. Dette minnet anbefaler faktisk ASUS på sine sider som best til det nye A8N-32X hovedkortet. Det skal visstnok være den ramen med lavest timings på 1GB brikker. Endret 10. oktober 2005 av Big SturL Lenke til kommentar
Geita Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Det virker da ikke som om du trenger tips, det der klarer du fint selv ser jeg Såklart, et 7800GT gir mye mer value enn et 7800GTX... Hehe.. Takk? Jeg ønsker, som sagt, likevel kommentarer rundt mine problemstillinger Det ASUS Extreme-kortet må jeg bare ha Skal ha det beste vetdu! Så den tusenlappen betyr ikke så mye der. Jeg håper ikke for mange ruller på øynene av det Tusen hjertelig takk for RAM-tipset RAMen som du limte inn Corsair TWINX2048-3500LLPRO Pris: 2.949,- Effektiv frekvens: 437 MHz Båndbredde: PC3500 Latency: 2-3-2-6 Dette ser jo virkelig bra ut. Men jeg trodde ikke A8N32-SLi Deluxe støttet PC3500? :o Har du en kilde til anbefalingen? RAMen jeg har på lista OCZ 2048 MB Dual Channel Platinum Edition PC3200 (2x1024 MB) Pris: 2.395,- Effektiv frekvens: 400 MHz Båndbredde: PC3200 Latency: 2-3-2-5 Jeg lener meg hvertfall mot Corsair i dette øyeblikk.. Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 det går an å kjøre 3500 på det hket du tenke å kjøpe ja, men de ocz rammene du linket til er god som gull. Ellers har du også OCZ VX ram som kan klokkes noe helt infernalsk! kan kjøpes hos feks netshop Lenke til kommentar
Geita Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Okay! Klokking av RAM tror jeg ikke det blir noe av i første omgang. Men jeg setter pris på tipset Når det gjelder RAM-valget mellom Corsair (PC3500) og OCZ (PC3200) så tror jeg rett og slett "det-som-er-inne-på-lageret-vinner" gjelder Vil ha så mye jeg kan fra én nettbutikk. (Men med klar fordel til Corsair (PC3500) Hehe) Endret 10. oktober 2005 av craaash Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 (endret) Er mye tull rundt dette med hvilke ram-hastigheter som er støttet av div. hovedkort. I bunn og grunn finnes det vel ikke et eneste hovedkort på markedet basert på ddr1 som offisiellt støtter høyere hastigheter enn pc-3200. Skal du derimot klokke, er et par pc-3500, pc-4000, eller til og med noen pc-4200 brikker et godt valg. Selvfølgelig kan gode pc-3200-brikker klokke høyt, men de er altså ikke spesifisert for høyere hastigheter, så noe mer kan ikke du som kjøper forvente. Selv kjører jeg 2 stk. geil ultra platinum pc-4000 @ 3.5ghz, og selv om slike brikker ikke kan skryte av timings så stramme som et par jentebukser vasket på 60C, ser jeg ikke på det som noe stort tap. Så kjører jo jeg og et p4-system da, hvor timings har lite å si i forhold til et amd-basert system. Håper dette hjalp deg noe! Endret 10. oktober 2005 av Caliber Lenke til kommentar
Geita Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Fantastisk at du tar deg tid til å hjelpe, Caliber Men jeg tror ikke jeg er helt med.. Med mitt oppsett (AMD) f.eks. Er det ingenting å hente med å kun kjøpe PC4200-RAM uten å klokke det? Da er det bedre med PC3200 el. PC3500. Fordeler med stram latency-PC3500-RAM (ikke overklokket) Slipper ekstra kjøling til RAM-en grunnet overklokking. Garantert stabil PC. Og optimalisert RAM (i mitt tilfelle hvertfall). Garantien på RAMen beholdes? Og man "trenger" ikke overklokkingkunnskap Men! Skal man først klokke RAM-en så er det bedre med PC4200. Fordi, ved lave MHz (standard PC3200-nivå) så har PC4200 løse timings. Men ved høye MHz (superoverklokking av PC3200-nivå) så har PC4200 mye strammere timings enn PC3200 kan drømme om, ved samme MHz? Det hele står på hva HK-et klarer? Og det får først en fordel når man klokker CPU på samme tid? Har jeg forstått noe? Med andre ord: Klokking av PC4200 er basert på å nedklokke det. For så å normal-klokke det til overklokket PC3200-nivå? Litt vél enkelt formulert kanskje? Finnes det ikke AMD-HK som bruker PC4200, uten å måtte overklokke på PC3200-vis? Er RAM med båndbredde over PC3500 kun laget for klokking? Svar: Nei. Det finnes mange Pentium-HK som bruker det? Håper noen kan hjelpe meg å ro i land visst jeg er helt til sjøs Lenke til kommentar
Caliber Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Fantastisk at du tar deg tid til å hjelpe, Caliber Men jeg tror ikke jeg er helt med.. Med mitt oppsett (AMD) f.eks. Er det ingenting å hente med å kun kjøpe PC4200-RAM uten å klokke det? Da er det bedre med PC3200 el. PC3500. Fordeler med stram latency-PC3500-RAM (ikke overklokket) Slipper ekstra kjøling til RAM-en grunnet overklokking. Garantert stabil PC. Og optimalisert RAM (i mitt tilfelle hvertfall). Garantien på RAMen beholdes? Og man "trenger" ikke overklokkingkunnskap Men! Skal man først klokke RAM-en så er det bedre med PC4200. Fordi, ved lave MHz (standard PC3200-nivå) så har PC4200 løse timings. Men ved høye MHz (superoverklokking av PC3200-nivå) så har PC4200 mye strammere timings enn PC3200 kan drømme om, ved samme MHz? Det hele står på hva HK-et klarer? Og det får først en fordel når man klokker CPU på samme tid? Har jeg forstått noe? Med andre ord: Klokking av PC4200 er basert på å nedklokke det. For så å normal-klokke det til overklokket PC3200-nivå? Litt vél enkelt formulert kanskje? Finnes det ikke AMD-HK som bruker PC4200, uten å måtte overklokke på PC3200-vis? Er RAM med båndbredde over PC3500 kun laget for klokking? Svar: Nei. Det finnes mange Pentium-HK som bruker det? Håper noen kan hjelpe meg å ro i land visst jeg er helt til sjøs Bare hyggelig, skal prøve å få deg på rett kurs jeg: 1) Det er ingenting å hente på å kjøpe pc4200-ram uten å ha planer om å klokke. Alt du oppnår ved et slikt kjøp er brikker som yter mye lavere enn potensialet sitt, med løsere timings, som jo er negativt. 2) Når det gjelder ram og garanti har denne ofte sammenheng med hvor mye volt du gir brikkene, som jo igjen gjerne har sammenheng med overklokking. At et sett pc-4200 brikker derimot trenger mer volt enn det produsenten oppgir som grunn til å legge garantien død, er ikke nødvendigvis riktig. Som et eksempel klarer mine geil pc-4000 hatighet ved 2.90v, som jo er støttet av geil sin garanti. 3) Skal man først klokke RAM-en så er det bedre med PC4200.Fordi, ved lave MHz (standard PC3200-nivå) så har PC4200 løse timings. Denne påstanden er rett og slett feil. Skal man klokke er det bedre med pc-3500/pc-4000/pc-4200 etc. fordi disse brikkene er designet for å nå høye hastigheter. Det er slike brikker vanligvis har løsere timings "ved lav mhz", er ikke annet enn negativt. Til gjengjeld har ikke slike brikker strammere timings enn pc-3200 ved overklokkede hastigheter, de har som regel enda løsere. Klokkehastighet fremfor latency, du kan ikke få i både pose og sekk. (4) Hovedkortet kan ha en del å si ja, og her spiller egenskaper som en god bios, gode muligheter for å tweake minne/voltinstillinger, kvalitetskomponenter osv. inn. (5) Og det får først en fordel når man klokker CPU på samme tid? Når jeg klokker min p4c, kan jeg ikke stille på multiplikatoren. Det jeg derimot kan stille på, er front-side-bus'en (FSB). Disse to tallene multiplisert med hverandre utgjør min prosessor sin standard klokkehastighet (14 x 200 = 2800). Men det er en "ulempe" med å klokke via fsb-økning; du klokker i grunn minnet i samme grad som prosessoren. Nettopp derfor er det så viktig med minne som klarer høy FSB når man klokker en slik prosessor. (6) Med andre ord: Klokking av PC4200 er basert på å nedklokke det. For så å normal-klokke det til overklokket PC3200-nivå? Her falt jeg rett og slett av, skjønner ikke bæret. Endret 11. oktober 2005 av Caliber Lenke til kommentar
Geita Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg føler jeg har fått et nytt syn på det hele etter ditt inlegg, hvertfall. Takk for lærdom! :!: Stryk alt jeg skrev i forrige innlegg For å ta dette helt enkelt: PC4400-brikker Stramme timings på høye frekvenser (550MHz). Men de må overklokkes på AMD-baserte hovedkort for å utnytte dette. Uten overklokking, på AMD-baserte hovedkort, yter RAM-en bare 400MHz (PC3200) og med løse timinger. (Eller kan timingene klokkes til PC3200-timinger? Her kommer kanskje pose & sekk igjen?). Når man da klokker denne RAM-en til (standard) 550MHz. Kan det da kalles overklokking? Vil denne frekvensen og lave (standard-)timings gi fordeler? Se fight nederst Klokker man mer, og nermer oss 600Mhz? Klokker man da CPUen indirekte, og på en ugunstig måte? PC3200-brikker Stramme timings på lave frekvenser (400MHz). Trenger ikke overklokkes på AMD hovedkort for å utnytte max. (Som egentlig ikke er så langt unna PC4400 i AMD-sammenheng?) Skal man overklokke PC3200 til 550MHz. Stiger timingene til værs! Og PC4400 ler av PC3200s tapre forsøk? Og så rosinen i pølsa PC3500 @ 436MHz, 2-3-2-6. VS. PC4400 @ 550MHz, 3-4-4-8. Vil PC4400 gå av med en åpenpar seier? Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) Hmm, skulle gjerne gitt deg link til der Corsair brikkene blir anbefalt til AN8-32X; det blir det faktisk både på Corsair- og Asus sine sider, men ingen av sidene funker her for tiden. Her blir de hvertfall omtalt her på hardware.no. Endret 11. oktober 2005 av Big SturL Lenke til kommentar
Geita Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Big SturL.. Jeg tror jeg elsker deg Corsair/ASUS Joint LaunchCorsair TWINX2048-3500LLPRO Memory Optimized Especially for ASUS A8N32-SLI Deluxe Les hele saken på CorsairMemory.com Jeg har også lest mange reviews. Og Editor's Choicene løper etter dem Lenke til kommentar
Big SturL Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Big SturL..Jeg tror jeg elsker deg Corsair/ASUS Joint LaunchCorsair TWINX2048-3500LLPRO Memory Optimized Especially for ASUS A8N32-SLI Deluxe Les hele saken på CorsairMemory.com Jeg har også lest mange reviews. Og Editor's Choicene løper etter dem Nå ble jeg smigret Hihi, ja, jeg sier: GÅ FOR CORSAIR! Definitivt verdens beste minneprodusent. Slår noen de på ytelse, er det ingen som slår de på stabilitet og kvalitet Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Tja er ikke noe slikt: GÅ FOR CORSAIR, det er heller tenk på stabilitet spenning og Timings Geil kan vere like bra Som Corsair på noen punkter... som pris feks Lenke til kommentar
Geita Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 GÅ FOR CORSAIR! Definitivt verdens beste minneprodusent. Slår noen de på ytelse, er det ingen som slår de på stabilitet og kvalitet For ikke å snakke om livstid-garantien Tja er ikke noe slikt: GÅ FOR CORSAIR, det er heller tenk på stabilitet spenning og Timings Geil kan vere like bra Som Corsair på noen punkter... som pris feks Ganske enig der. Man skal alltid vurdere valgene/produktene/mulighetene objektivt og økonomisk! Men i dette tilfellet klarer jeg ikke å motstå spesiallagde RAM-brikker til HK-et (PC3500 436MHz og 2-3-2-6) kombinert med enestående reviews! Pluss, Corsair har tross alt meget god kvalitet og rykte.. Pluss #2! RAM-brikkene har aktivitets-lysdioder på toppen! Lenke til kommentar
Geita Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg slengte innpå en DVD-Rom > Plextor PX-130A (245,-) Plextor er jo et bra merke? Etter hva jeg har lest og hørt, så virker dette som en lydløs, liten, stabil, kjapp kvalitetskrabat. Lenke til kommentar
Klekkus Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg slengte innpå en DVD-Rom > Plextor PX-130A (245,-)Plextor er jo et bra merke? Etter hva jeg har lest og hørt, så virker dette som en lydløs, liten, stabil, kjapp kvalitetskrabat. Plextor er konge, gå for den ja Lenke til kommentar
Geita Skrevet 11. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2005 Jeg slengte innpå en DVD-Rom > Plextor PX-130A (245,-)Plextor er jo et bra merke? Etter hva jeg har lest og hørt, så virker dette som en lydløs, liten, stabil, kjapp kvalitetskrabat. Plextor er konge, gå for den ja Jeg ser udyret har voknet igjen? Godt å høre at du støtter Plextor Det er mange besøkende i denne tråden til tider.. Sleng inn en kommentar! Erfaringer? Kjøletips? "San Diego" eller Clawhammer? Lenke til kommentar
Geita Skrevet 12. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2005 (endret) Min nåværende PC (i Scorpio-tower) skulle flyttes over i et gammelt kabinett/PC jeg hadde. Men den gamle erstatnings-skralla er nå solgt. Og min nåværende PC blir sittende i Scorpioen sin. Med andre ord: Jeg må ha nytt tower Jeg er veldig glad i Lian Li sin design. Stilrent er stikkordet. Mine løse krav Priset rundt 1.000,- Aluminium Bra kvalitet Stilrent Rute i døren Bra luftstrøm/kjøling Støysvakt (Kun en fordel) Utgangspunkt Lian Li PC-V1000B (1.617,-) Vil heatpipen på ASUS A8N32-SLi Deluxe fungere opp-ned? Vil MISTen trives? Lian Li PC65 (1.212,-) Silverstone SST-TJ04 (912,-) Andre muligheter.. Thermaltake Xaser Tsunami VA3000BWA (995,-) Thermaltake Soprano Sort (Stål) (649,-) Endret 12. oktober 2005 av craaash Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå