Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Bruke egen ruter til NGTs nett, hjelp!

Anbefalte innlegg

Heihei.

Etter å ha sett meg veldig lei av de håpløse ruterene nextgentel sender til kundene sine, vil jeg prøve selv på egen hånd. Har en Draytek Vigor2200E Broadband Router/Switch, som jeg tenkte jeg skulle gi sjansen.

Men, jeg får ikke til å koble meg opp mot nettet med denne. Vet ikke om jeg gjør noe galt, men her er det jeg iallefall har gjort :

Kabel fra Nextgentel sin kontakt i veggen (bruker ikke splitter hos oss) og inn i WAN på Draytek. Forøvrig ikke noe lys (det blir det ikke uansett hvor jeg putter den).

Vanlig TP fra Draytek til min PC, DHCP står på, og jeg har full tilgang til ruteren.

Inne på Internet Access, har jeg gått inn på PPPoE.

ISP: nextgentel.com

Username: mitt kundenummer (5 siffer)

Password: aktiveringspassordet mitt (8 siffer).

Jeg vet ikke helt hva jeg nå ellers skal gjøre for å få dette i gang, men har sett at det er flere på forumet her som har koplet seg opp med egen ruter på NGTs nett, så jeg vet at det finnes hjelp her et sted!

Hva mer må jeg gjøre?

På forhånd, takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg begynner å lure på om ruteren faktisk er kapabel til dette..

Ser i posten du refererer til at de bruker PPPoA, mens jeg kun har valget mellom PPPoE, PPTP og Dynamic/static IP. PPPoE-vinduet ser forøvrig slik ut:

vigor_1.JPG

Har jeg rett, eller overser jeg noe? :)

Lenke til kommentar
Jeg begynner å lure på om ruteren faktisk er kapabel til dette..

Ser i posten du refererer til at de bruker PPPoA, mens jeg kun har valget mellom PPPoE, PPTP og Dynamic/static IP. PPPoE-vinduet ser forøvrig slik ut:

Har jeg rett, eller overser jeg noe? :)

Hmm, spørs om denne routeren støtter PPPoA da.

Dersom den ikke gjør det, kan du vel bare glemme det, for å si det sånn... :cry:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

modemet har innebygget DHCP, prøv å slå av DHCP i routeren,

det skal også være en P , foran passord, og en B foran brukernavn, ellre omvendt, (husker ikke), og forresten, modemet, er jo kobla til internett, dvs, at passord og brukernavn er allerede lagret der inne,

du er kobla slik, om jeg ikke tar feil , PC>router>modem>vegg,

da er det bare å slå av DHCP på router som jeg nevnte , og alt skal være i boks,

da trenger du ikke noen instillinger i routeren for å koble på nett siden modemet allerede har gjort dette

Endret av JediMindTriks
Lenke til kommentar

Ser ikke ut som om den har PPPoA..

Er koplet slik: vegg -> vigor-ruter -> switch/pc

Brukernavn er P+brukernavn-10000, passord tror jeg bare er de 8 siffrene.

Noe av vitsen med dette var jo å slippe å bruke noe cisco/netopia/speedtouch-dritt som nextgentel leverer kundene sine, derfor er det uaktuelt å ikke bruke ruteren som modem :p

Ja, denne har innebygd modem.

Men, ser ut som om jeg ikke lykkes fordi jeg ikke har PPPoA, kun PPPoE...

Så da får jeg fortsette å ta til takke med dårlig fart, ustabilitet og håpløst interface inntil videre..

Kan noen av dere forresten anbefale en god, utenomstående ruter fra f.eks. Draytek som kjører NGT bra?

Lenke til kommentar
Les denne tråden, og se om du blir noe klokere! :)

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=435366

P.S.

Innstillingene som står i første post skal være rett. Problemet til han her var vel defekt modem fant man ut.. ;)

OK,dette virker interessant... :-) Er lei av å telnette inn for å åpne porter for Bittorrent eller hva det nå skal være.... :mad:

Så "Change device to a bridge" funker altså ikke? Hvorfor?

post-61-1128627171_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Så "Change device to a bridge" funker altså ikke? Hvorfor?

Les her

http://www.ntavados.net/guide/ngt :thumbup:

hehe, ja, det har jeg allerede gjort, den er jo linka til tidligere i posten! ;)

Men, alt det står der er følgende:

"Første forsøk var som sikkert mange av dere har prøvd: "System Configuration" -> "Change Device to a Bridge..."

Det er ikke helt ukjent at dette går i dass... da var det inn på routeren igjen og endre dette tilbake."

Altså, hvorfor fungerer ikke dette? :hmm:

Lenke til kommentar
får å si det sån så er cisco en av de største som leverer netverks utstyr. så du kan ikke si det er dritt du må å vite mer først :no:

Tar med udmykhet tilbake det om cisco. Jeg har selv erfart 2 netopiarutere og en speedtouch, men siden ciscoruterene var de første som ble sendt ut av NGT, tvilte jeg på at de i det hele tatt dugde (spesielt når de sender ut netopia for å forbedre oppkoplingen hos de som har cisco) ;)

Lenke til kommentar

Kun til orientering:

Billigskrotet til Cisco heter Linksys.

Forsåvidt helt ok produkter, men ikke i nærheten av original Cisco kvalitet.

Det som gjør Cisco ruterene dyre er bla deres eget OS som regnes som meget sikkert og at de er utrolig driftsstabile.

RAH

Lenke til kommentar
Altså, hvorfor fungerer ikke dette?  :hmm:

Som brigde vil ikke du ha noe som hånterer PPPoA-oppkoblingen mot NGT og logisk nok så vil det ikke fungere.

aha.... men det vil jo si at du får en boks med "mindre" funksjonalitet enn et adsl-modem? Trodde bridging var "ruter nedgradert til dumt modem". Hmm jaja, da er det jo lite å gjøre med.... får satse på undocumentet passthrough-saken da, eller den greia som er linket til her.... kan ikke gi opp enda! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...