Gå til innhold

Passordbeskytte nettverksmapper i Windows XP pro

Anbefalte innlegg

Hei, her kommer jeg med mitt 'dumme' spørsmål :p

Har ett trådløst nettverk, som noen vil ha tilgang til. Jeg ville derfor først, passordbeskytte mappene som er delt på nettverket, slik at nettverksbrukerne trenger å skrive inn ett brukernavn og passord for å få tilgang til filene (billig løsning ;)).

Men hvordan gjør man dette i Windows XP (pro) - Husker jeg har gjort dette i td. Win 98, har muligheten for dette blitt fjernet, eller er det noe spesielt man må gjøre først? (eller spesiel plass man finner egenskapene for det?)

Trodde man kunne gjøre dette ved høgreklikk -> deling og sikkerhet ... Men der har jeg jo bare mulighet til å dele og å ikke dele.

Takker for alle svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke helt sånn jeg tenkte på ...

Tenkte mer på at passord og brukernavnet blir spurt etter gjenom SMB protokollen ;) Trenger ikke slik sikkerhet at filen er kryptert osv. tingen jeg ville ha var slik at du må ha passord for å hente filen ut - ikke passord for å åpne fila.

Lenke til kommentar

Lage en ny bruker som heter Gjest og sette passord på denne brukeren.

(Slik jeg husker det)

Men jeg tenkte jeg skulle videreføre dette spørsmålet:

Jeg sitter på et skolenettverk der brukeren Gjest har blitt sperret.

Kunne gjerne tenkt meg en måte slik at alle som går inn på PCen min må skrive inn et passord.

Kunne vel løst det med å lage en ny bruker, men da vil de kunne komme inn på PCen min med denne brukeren/passordet og det er uaktuelt.

Håper dere forstod :)

Mvh

Stian

Lenke til kommentar

Satt hær og lurte på akkurat det samme.

På jobben der maskina er medlem av domene

får vi spørsmål om passord når man skal komme inn på en maskin.

Men hvordan legge dette inn når maskinen settes opp i workgroup ??

Lenke til kommentar

Funket det Stian G ;)

Opprettet bare en ny bruker gjennom Datamaskinbehandling og satte passord på (Gjest var der allerede) og deaktiverte enkel fildeling.

Brukeren kom ikke opp i velkomstskjermen btw (der brukerene står og du skal skrive inn passord).

Litt idiotisk var det jo likevel - kan ikke brukerene i Windows vere litt skilt i fra nettverksdelen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...