olona Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hvordan slår man sammen to eller flere celler i Excel vha VBA fra Access? Jeg har åpnet et regneark, og kan skrive til det, men nå vil jeg slå sammen to celler. o Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hva med dette? Private Function MergeCells(Byval rng as Range) rng.Select Selection.MergeCells = True End Function Brukes f.eks. slik: MergeCells("A1:B1") Lenke til kommentar
olona Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 takk for svaret. Hvordan ville det se ut dersom man ønsker å merge celle (1,1) : celle(1,2) dvs uten å bruke bokstaver ? Har hatt endel problemer med range fra VBa i access...? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Husker ikke i farten (og har ikke tid til å sjekke det opp), men det er godt mulig du kan skrive: MergeCells("Cells(1,1):Cells(1,2)") Endret 6. oktober 2005 av moskus Lenke til kommentar
aadnk Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Du må nok skrive koden således: MergeCells(Range(Cells(1, 1), Cells(1, 2))) Lenke til kommentar
Slimshady Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Kan en indeksere cellene slik altså? Range(Cells(1, 1), Cells(1, 2)) Hvis jeg ønsker å iterere gjennom en rekke med en for-loop, slik som dette: A2, B2, C2, D2.... Hvordan bør jeg gjøre det? Slik har jeg løst det til nå (Er dette en ryddig måte å gjøre det på?): for i 1 to 10 range(chr(64 + i) & 2) next Kan dette bedre løsest med cells() funksjonen? for i = 1 to 10 range(cells(2,i),cells(2,i)) next Hvilken metode er mest optimal/elegant? Finnes det enda flere måter å gjøre det på? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Kan dette bedre løsest med cells() funksjonen? for i = 1 to 10 range(cells(2,i),cells(2,i)) next Jeg ville absolutt brukt denne metoden. Den er enklere og lettere å lese. Men kanskje du kan skrive den slik? for i = 1 to 10 range(cells(2,i)) next ... dvs. kutte ut ",cells(2,i)" den siste gangen. Lenke til kommentar
Slimshady Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Det går ikke å skrive cells() bare en gang i range. Det er derfor jeg syntes den også var litt uelegant. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå