Jorek Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Hvilken bootloader synes du er best og hvorfor? Jeg bruker LILO. Det er den bootloadern jeg har hatt minst trøbbel med så langt. Endret 6. oktober 2005 av Jorek Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 GRUB;funker flott- og følger med ubuntu. Hvorfor bytte ut noe som fungerer? Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Har alltid brukt LILO og ser ingen grunner til å skifte. Bryr meg lite om ekstrafunksjoner osv. Jeg vil bare at OS'et mitt skal boote Endret 6. oktober 2005 av olear Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Har alltid brukt LILO og ser ingen grunner til å skifte. Bryr meg lite om ekstrafunksjoner osv. Jeg vil bare at OS'et mitt skal boote Nei, en kul bootloader er vel ikke akkurat det store målet Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Kor ofte bootar ein uansett liksom Lenke til kommentar
dabear Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) OT:1-2 gang per dag * 365dager = 365 - 730 boots per år. Det blir jo litt.. Og nei, jeg kjører ikke en server - og jeg er ikke så gjerrig at jeg har på maskina mi om natta.. On topic: Hva er det egentlig de forskjellige bootloaderne gjør annerledes- deres oppgave er jo bare å boote en kernel? Endret 6. oktober 2005 av dabear Lenke til kommentar
genstian Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 samme hvilken du velger, bare DU liker den. Lenke til kommentar
zyp Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Jeg foretrekker GRUB fordi den er langt mer fleksibel enn LILO. GRUB har en egen kommandolinje, hvor man kan gjøre ting som ikke er satt opp i konfigurasjonsfila. Videre har jeg brukt GRUB så lenge jeg kan huske (untatt den gamle laptopen, som ikke ville funke med GRUB) og er derfor vant med det. Videre slo en morsom tanke meg når jeg leste utsagnet til olear. GRUB kan nemlig boote operativsystemet _mitt_, i tillegg til GNU/Linux. :] Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Liker GRUB best. LoadLin er vel for å laste linux fra DOS? Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Holder fast ved LILO. Liker å ha ting enkelt og stabilt. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 For å trekke diskusjonen bort fra hva folk foretrekker: Er det noen tekniske grunner til å velge lilo fremfor grub? Ikke bland følelser og 'erfaringer' inn i dette, nå tenker jeg på rene tekniske og funksjonsmessige grunner. Jeg synes iallefall det er en stor fordel å ha en kommandolinje sånn at man kan endre boot-parameterne hvis man skulle finne på noe sprell ved en gitt oppstart. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Samt at grub har en greiere configfil, grub leser ext3 etc. selv så man trenger ikke å "installere" den på nytt hver gang man har oppdatert configen, og grub integrerer best med Fedora (kjerner legger inn entries i grub.conf automagisk). Har aldri heller opplevd instabilitet eller trøbbel med grub, noe jeg har med lilo pga lba. Grub! Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Er det noen tekniske grunner til å velge lilo fremfor grub? Ikke bland følelser og 'erfaringer' inn i dette, nå tenker jeg på rene tekniske og funksjonsmessige grunner. GRUB er vel egentlig overlegen når det gjelder funksjoner. Den eneste grunnen til at jeg i det hele tatt har LILO er at den distroen jeg bruker kommer med LILO, har den kommet med GRUB som standard har jeg nok kjørt det. Eneste fordelen med LILO (slik jeg ser det) er at configfilen og kernelen ligger i MBR, men igjen dette kan også være en ulempe. Vil man ha det enkelt så er LILO et godt valg, vil man ha litt mer fleksibilitet/funksjoner så går man for GRUB. Kyrsjo: Configfilen til LILO og GRUB er da veldig lik. Endret 6. oktober 2005 av olear Lenke til kommentar
sirtommen Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Bruker LILO. Har sett opp en del boxer med Gentoo, og LILO har fått sin plass. Har sett opp noen med GRUB og, men maskinen står jo på 24/7, så hvorfor gjøre det mer avansert en nødvendig? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Altså, etter min mening, så ser jo GRUB mye bedere ut, og hva er vits med en bootloader som ikke ser bra ut? Da-ah! (dessuten har jeg ikke hatt noen problemer med GRUB) Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 LILO er standard bootloader i Slackware, og jeg ser ingen grunn til å bytte. Liker å ha hele bootloader i MBR. Lenke til kommentar
olear Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Altså, etter min mening, så ser jo GRUB mye bedere ut, og hva er vits med en bootloader som ikke ser bra ut? Da-ah! Man skal ikke se eller merke bootloaderen Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Syns ikke det har noe å si hvordan den ser ut, så leenge jeg får den til å funke. Og siden GRUB følger med ubuntu og fedora, som jeg har på server og denne her, bruker jeg det. Ubuntus "out of the box" er uten "fin" bakgrund som Fedora Core har lagt med. Og med en gjennomsnitt på 1 boot i uka trenger det ikke se for imponerende ut. Så litt over at det var nevnt 700 boot i året.... LITT mye? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Og med en gjennomsnitt på 1 boot i uka trenger det ikke se for imponerende ut. Så litt over at det var nevnt 700 boot i året.... LITT mye? Selv de som booter så ofte, ser den jo ikke så mye vil jeg tro. Så sant de ikke trykker en tast, lener seg tilbake og nyter synet av bootloaderen før de fyrer opp *nix-en sin. "Stæsje" opp boot-loader er nesten like meningsløst som å "stæsje" opp BIOS. Endret 6. oktober 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Har ikke LILO noen begrensninger på hvor på disken den kan legges hvis den ikke er i MBR? Personlig bruker jeg både LILO og GRUB på mine maskiner. Foretrekker LILO når jeg har kun et OS på maskina (laptopen), mens jeg kjører GRUB på desktopen siden den har både win2K og flere GNU/Linux distroer. EDIT: "Stæsje" opp boot-loader er nesten like meningsløst som å "stæsje" opp BIOS.All the flygirls digg on my PC, 'cause my BIOS is PIMPED more than Xibit's cars. Endret 7. oktober 2005 av olefiver Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå