Gå til innhold

Overgang fra 20 -> 24pins kontakt på PSU?

Anbefalte innlegg

Som topic nevner, finnes det overgang fra 20-pins til 24-pins kontakt på PSU?

Skulle sette sammen en data for en nabo, kjøpte et flunke nytt kabinett inkl 400w PSU, bare for å finne ut at den kun hadde 20-pins connector mens hovedkortet trenger 24-pins... Tenkte ikke på å sjekke dette i det hele tatt da jeg bestilte kabinettet. :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ja det er en grunnn..

PCI-E (via HK) skal ifølge mer kyndige på temaet ha bruk for disse "ekstra" 4 pins.

Nyere HK og PSU (ATX 2.n) skal også ha 2x12V "railer".. En som i hovedsak er reservert kraftkrevende CPU'er.. og en for annen HW som krever 12V (Dere som er mer "inne" i det tekniske kan evt. korrigere/supplere her).

Det viser seg ofte at det går helt greit med ett ATX 1.n PSU (20-pins) til ett HK med 24-pins kontakt, men jeg har også lest i fora at det er noen HK som ikke vil fungere med "20-pins PSU'er".

Som jeg har "messet om" tidligere..:

Jeg ville *ikke* ha brukt ett 20-pins PSU (ATX 1.n) på ett HK med 24-pins kontakt.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg undersøkte om det gikk ann å bare bruke vanlig 20-pins kontakt på mitt 24-pins hovedkort, men det er ikke anbefalt. Ikke av manualen heller.

Ref. avataren min:

Det går an å "dra på hjulet".. ofte lange strekk.. i stor fart..

Det er ikke å anbefale..

For de av oss som ikke er så nøye på det spiller lover, regler, sikkerhet, manualer ingen rolle.

Det er ofte ulikt hva "folk" velger å prioritere/vektlegge i det daglige..

"Går det så går det!".. er jo mye enklere/lettvint å forholde seg til.

Konsekvenser er jo ikke viktig før etter at det har gått "åt helsike"..

Sånn sett er det jo latterlig at jeg bryr meg om at jeg bør bruke ATX 2.n PSU til ett 24-pins HK.. :p

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg har ingen problermer med det. Før når jeg hadde det gamle hovedkortet var det 20 pins. Og kjøpte meg ny pcu, men der var det 24 pins.. Hmm tenkte jeg.. Men så kunne jeg ta av de 4 ekstra pinsa... Og etter en uke kjøpte jeg nytt hovedkort var det bare og sette på de 4 pinsa..

pcu en var en slik en http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=BZ500W12SIR2 :thumbup:

Eller bare kjøpe en 24-> 20 pinskontakt da..

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=24PIN20PIN

Endret av Mr_Razer
Lenke til kommentar

Det er overhodet ingen vits i å kjøpe overgang fra 20 til 24 pinner. De 4 ekstra pinnene får strøm fra en annen krets i PSU, slik at du kan bruke mer strøm på hovedkortet. Dersom du kjøper en overgang så fordeler den bare den strømmen som er, det tilføres ingenting ekstra.

De fleste hovedkort med 24 pins kontakt ser ut til å fungere fint med 20 pins plugg. Den kan bare settes i på en måte, så du klarer ikkje å sette den feil i.

Men i dette tilfellet er det vel bare å returnere kabinettet og få det byttet i ett kabinett med 24 pins plugg på PSU. Tviler på at butikken setter seg på bakbeina.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...