another_visitor Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Jeg må skifte ut mitt gode, gamle DCR-PC3e og trenger anbefaling til et nytt kamera. Jeg har god erfaring med dette kameraet så vurderer å gå for Sony men dersom noen har gode argumenter for andre merker/modeller så er det flott det Prisklasse 8000 - 12000 Jeg har tittet på disse to : - DCR-PC1000E http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13633 - DCR-HC90E http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=13479 Av det jeg har sett og hørt så er det kun bildekvaliteten som skiller de, ellers er de like funksjonsmessig etc.. Samt design, PC1000E har mer type design jeg er vant til å holde i hånda, det andre er av typen Handycam. Setter pris på alle innspill ! Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Se også på Panasonic. De har meget gode 3CCD kamera i denne prisklassen. Snus litt på GS-150 og GS-250. Sistnevnte er helt utrolig rått, med nærmest profesjonell bildekvalitet, optisk bildestabilisator, manuell fokusring, stort lyssterkt Leica objektiv, med mer. Vil sterkt anbefale det kameraet (koster 10-11.000 kroner). Hvis det er for dyrt har du GS-150 med omtrent samme bildekvalitet, men uten optisk bildestabilisator og manuell fokusring. Selv selger jeg Panasonic, Sony og Canon kamera der jeg jobber. Av egen erfaring, og på grunnlag av innleverte kamera, er Panasonic mest driftsikkert. HC-90: Selv om det står "CCD med tre megapixler" så betyr altså ikke dette det samme som 3CCD. 3CCD kamera bruker i motsetning til 1CCD (vanlige) kamera 3 CCD brikker som registrerer hver sin primærfarge, noe som fører til mye bedre og ekte fargegjengivelse og skarpere bilde. Megapixlene går forøvrig kun på stillbildenes oppløsning. Videooppløsningen er 0,41 megapixler samme hvilket kamera du velger. Sony bruker Carl Zeiss optikk. Veldig bra optikk det også, på linje med Leica. Men Carl Zeiss tillater visstnok ikke bruk av optisk bildestabilisator på sin optikk. Derfor bruker HC90 digital bildestabilisator (optisk er å foretrekke). På PC1000 står det ikke noe om Steadyshot i det hele tatt. Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 15. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2005 Hei ! Takker for flott tilbakemelding, jeg har vært innom FotoVideo en tur og tittet litt på GS250 & 150, meget flotte kameraer og optisk bildestabilisator trekker opp ! På mitt forrige Sonycam så var det digital bildestabilisator og den fungerer forsåvidt greit sålenge forholdene ikke er for ille, men optisk er nok bedre ja. Jeg titta også litt på Canon MVX20i som et billigere alternativ i tilfelle jeg finner ut at jeg vil spare litt penger i denne omgang, men vi får se MEN.. så har jeg også fått opp øynene for Sony sitt HD-kamera HDR-HC1E.. det er jo en veldig OK pris til et slikt kamera, hvordan vil du sammenligne dette med Panasonic kameraene ? Gjerne også opp mot GS400. Det eneste 'negative' jeg har hørt er at når man filmer i HD-format så kan må få dårlige resultater av brå bevegelser, men man kan altså filme i vanlig DV-format også. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Vet ikke hvordan HD er på de nyeste kameraene, men sist jeg så en HD TV, så var ikke formatet modent. Det er alltid slik med nye teknologier, at barnesykdommer på lukes ut først. Så det du nevner med brå bevegelser kan nok fortsatt være et problem. Nå kjenner jeg ikke til nevnte Sony kamera, så skal ikke uttale meg om forskjellen mellom Panasonic GS-250 og dette. Jeg bare vet av personlig erfaring og kunders tilbakemelding at Gs-250 er et rått kamera. Et siste tips... du får det langt billigere enn hos Fotovideo (til tross for hva alle tror, så er de ikke alltid billigst av vanlige butikker). Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 Vurderer også GS-250. Det blir isåfall mitt første kamera. Noen som vet om det er noen annen forskjell enn PAL vs NTSC på USA versjonen av kamera? 5000 kr for det kamera der frister, for å si det sånn. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. oktober 2005 Del Skrevet 15. oktober 2005 *Dårligere bildekvalitet (pga. dårligere oppløsning) *Ikke norsk reklamasjonsrett på fem år. Internasjonal garanti er kun ett år. *Husk moms og toll ved innførsel til Norge *Må kjøpe adapter eller overgang til lader *Ikke sikkert samme følger med i pakken, som kabler, batteritype og lignende NTSC kan skape flere problemer enn man tror, selv om utstyret man har er NTSC kompatibelt. Utrolig mange som har brent seg på det der, da man tror det vil være uproblematisk av den grunn. Lenke til kommentar
ZyberZone Skrevet 16. oktober 2005 Del Skrevet 16. oktober 2005 Takk for svaret. Dårligere bildekvalitet er jeg klar over egentlig. NTSC er jo i utgangspunketet dårligere enn PAL. Spørsmålet er om det spiller noen større rolle i min sammenheng. Norsk reklamasjonsrett er også litt dumt å miste.. USA har meget dårlig reklamasjon. Moms og tolls lipper jeg. Adapter trenger jeg vel også... Kan vel neppe koste så mye som 5000... Ikke det samme som følger med i pakken? Hmmm. Det må jeg isåfall sjekke ut først Men, takk for svarene. Lenke til kommentar
another_visitor Skrevet 17. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2005 Vet ikke hvordan HD er på de nyeste kameraene, men sist jeg så en HD TV, så var ikke formatet modent. Det er alltid slik med nye teknologier, at barnesykdommer på lukes ut først. Så det du nevner med brå bevegelser kan nok fortsatt være et problem. Nå kjenner jeg ikke til nevnte Sony kamera, så skal ikke uttale meg om forskjellen mellom Panasonic GS-250 og dette. Jeg bare vet av personlig erfaring og kunders tilbakemelding at Gs-250 er et rått kamera. Et siste tips... du får det langt billigere enn hos Fotovideo (til tross for hva alle tror, så er de ikke alltid billigst av vanlige butikker). 5009848[/snapback] Det er et godt poeng, jeg skal prøve og få testet HC1 og GS-250 og se selv hva magefølelsen sier Har du noen tips til hvor man kan få HC1 billigere ? Jeg kan få det til 14700 i butikk samt en god pris på ekstra batteri & veske. Yatack f.eks har det billigere men nå har ikke jeg noen erfaring med de og det er en stund til de har det på lager. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. oktober 2005 Del Skrevet 17. oktober 2005 Vet ikke prisen på HC1 i andre butikker, men vet at man kan få GS-250 til en mye bedre pris enn Fotovideo (har ikke lov til å si hvor da jeg selv jobber i den butikken jeg vet om). Lenke til kommentar
Nico77 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Vet dette er gammel tråd, men hvem er best av Sony sitt HDR-HC1E og Panasonic sitt GS-250. Ser at Panasonicen er 3000 kroner billigere en Sony sitt. Hvem hadde dere gått for? Har veldig lyst på det Sony kameraet, men ønsker noen synspunkter fra dere om disse to kameraene. Lenke til kommentar
HowardKey Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg kjøpte GS-250 til jul og er kjempefornøyd med mitt første digitale videokamera. Jeg vurderte også HDR-HC1E, men kom til at det er litt tidlig med HD ennå. Det er alltid noen barnesykdommer med nye systemer, som en annen også nevnte tidligere i tråden. Er veldig fornøyd med bildekvaliteten jeg får med GS-250 i passe gode lysforhold. Eneste svakhet jeg har funnet foreløpig er at det ikke strekker helt til ved filming i dårlig lys. Zoombryteren er kanskje litt keitete plassert - i alle fall hvis du har store hender. Ellers er det en drøm å operere. Sinclair Lenke til kommentar
Nico77 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Kan ikke Sonyen og bruke både HD og Mini-DV? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 HC1 kan filme i både HDV-formatet og DV-formatet ja. Lenke til kommentar
Nico77 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Altså den har harddisk og Mini-DV? Eller at den bruker begge på samme sted? Jeg er ikkke så flink til dette? Fint om noen gidder å svare på det. Finns det noen bilder på nettet som viser dette på kameraet? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 HD står ikke for harddisk i dette tilfellet, men "high definition". Altså et eget videoformat. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Og high definition betyr at oppløysninga er høgare. (Forresten er det kanskje litt feil å seie at HD er eit format. HD-video i dag er ikkje anna enn all video som har høgare oppløysning enn PAL-standarden (720*576), og det finst vel fleire ulike format som er HD. HDV (High Definition Video), som HC1 nytter, er eit format som er high definition.) Bilete av HC1 finn du t.d. på sida til Sony. Nokre fleire finn du i denne testen. Lenke til kommentar
Nico77 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg har sett på enten dette kameraet til Sony eller Canon sitt som heter MVX4I. Dette koster rundt 10 lapper. Sony sitt er nesten 3000 kroner dyrere. Det jeg skal bruker kameraet til er en del filming til fjernstyrt bil (Savage). Så blir det filming når man drar på tur til utlandet / familieselskap etc. Slik som er vanlig. Hva er det som vil være lurest å kjøpe? Det skal være et kamera jeg kan ha i flere år. Minst ti år. Lenke til kommentar
Nico77 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Hvor i huleste er det man setter inn diskene på HDR-HC1E? Foran, bak? Ser liksom ikke helt hvor. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Meiner du kassettane? HC1 er ikkje eit harddisk/minnekort-basert kamera, det tek opp på vanlege DV-kassettar, so om du trudde det har du nok misforstått litt... Lenke til kommentar
Nico77 Skrevet 5. januar 2006 Del Skrevet 5. januar 2006 Jeg har nok misforstått litt ja. Takk for svar. Så forresten på sony sin side at det var eject under kameraet, så da forstår jeg. Hvor mange ganger er dette kameraet bedre en kameraer til 3-4 tusen? Er litt usikker på hvor mye penger jeg skal bruke på et videokamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå