Lurifaksen Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Forskuddsbetaling = NO! , betaler aldri noen web butikk på forhånd, eller andre for dens saks skyld Hæ? Men du betaler med VISA? I praksis er jo betaling med VISA forskuddsbetaling... Lenke til kommentar
Dr. Phil Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Giro sammen med varen er gambling. Du har ingen sikkerhet overhodet, for at vedkommende betaler for varen.... Giro i pakken er den vanlige betalingsmåten mellom bedrifter. Oppkrav brukes i bedriftsmarkedet dersom kunden ikke er kjent på forhånd/ikke mulig å kredittsjekke, eller dersom kunden er kjent som dårlig betaler. Jeg vet at vi i denne tråden vel snakker om salg til private, men jeg synes butikken bør tenke på samme måte for salg til private. Jeg vil forvente at jeg kan få giro dersom jeg er kjent kunde, dvs har handlet et par ganger før eller dersom beløpet er lite (la oss si max 500 kr). De store seriøse butikkene som sender varer til private (bokklubber, Ellos, osv) gjør det på denne måten. Det kan jeg si meg enig i. En bedrift med god kredittverdighet ville nok ikke lurt seg unna. En privatkunde bør man kjenne veldig godt for å kunne sende faktura til. Lenke til kommentar
kindings Skrevet 10. oktober 2005 Del Skrevet 10. oktober 2005 Forskuddsbetaling = NO! , betaler aldri noen web butikk på forhånd, eller andre for dens saks skyld Hæ? Men du betaler med VISA? I praksis er jo betaling med VISA forskuddsbetaling... VISA er ikke det samme som forhåndbetaling, betaler man med VISA og ikke får varen rapporterer man selvsagt butikken til VISA og får pengene igjen, butikken på sin side risikerer å miste rettigheten til å bruke VISA(AMEX er vel enda mer konsekvente her i forhold til VISA/Mastercard). Det har også litt med seriøsitet å gjør, som sagt øker anseelsen for en nettbutikk i mitt hodet betydelig dersom de tar VISA. Forhåndsbetaling via nettbank er som å gi fra seg pengene på forhånd uten noen som helst garanti for at noe dukker opp i posten. For oss kunder er det likestilt med at selger sender giro med pakken, det er ingen grunn for meg å stole mer på en butikk enn for en butikk å stole på meg. Endel nettbutikker har også en litt rar holdning. Som kunde mener jeg at dersom man baserer seg på å selge varer over internett, så må man innrette seg deretter. Det er faktisk butikken som vil selge noe og som må vise tillit til kundene, derav bør postoppkrav være en akseptabel risiko for nettbutikker. Dvs man stoler på at kundene vil ha varene. Giro i pakke er jeg enig i er naivt og en søknad om masse ekstra kluss. Når det er sagt betyr selvfølgelig størrelsen på beløpet litt her. Jeg mener små beløp egner seg best for nettbank og VISA. Er det store beløp ønsker jeg oppkrav, litt av prinsipp og litt pga at jeg ikke stoler helt på Posten. Mitt inntrykk er hvertall at Posten gjør seg litt mer flid med å få postoppkrav pakker til riktig adresse. Dessuten, så lenge det er postoppkrav og det blir borte, så sparer man seg som kunde for endel unødig irritasjon og bry. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå