Gå til innhold

CS Mapping guide

Anbefalte innlegg

Enkel Mapping Guide Til CS

Først laster du ned http://collective.valve-erc.com/data/docs/.../hammer_v34.exe]Valve hammer editor://http://collective.valve-erc.com/dat...e hammer editor://http://collective.valve-erc.com/dat...e hammer editor

og installerer den hvor som helst på disken.

Åpne Valve hammer editor.

du vil få spørmål om du vil ha hjelp. trykk på NO siden jeg forteller deg hvordan ting fungerer her.

Så vil du få opp et vindu. Dette vinduet ser slik ut : kopiavnywallydocument3tk.jpg

Trykk på Game Configurations oppe i toppen vinduet

Da får du opp Dette vinduet :

kopiavnywallydocument2kd.jpg

Trykk på "Edit knappen" til venstre for den øverste hvite ruta som det står configuration over , da kommer det opp et nytt vindu der det er Add, Remove, Copy og Close. Trykk på "Add" og skriv inn "Counter-Strike", deretter Enter (tastatur)

du kommer automatisk ut av hele Configuration greia etter du har trykka på enter

under configuration står det Game Data Files.

til venstre for Game data files ruta er det en knapp som det står browse på, trykk på den og finn fram til der du har cstrike mappa di(eks. C:\steam\steamapps\dinbruker\counter-strike\cstrike\ eller C:\half-life\cstrike\)

og der skal du finne en fil som heter halflife-cs.fgd, dobbeltklikk den.

under Game data files finner du Game Executable Directory.

trykk på browse og finn fram haf-life'en din(eks. C:\steam\steamapps\dinbruker\counter-strike\ eller C:\half-life\).

Under Game Executable Directory finner du Mod directory (et mod er en modifikasjon til et spill, sånn som CS er et mod til half-life) og da skal vi jo fram til CS mappa vår(eks. C:\steam\steamapps\dinbruker\counter-strike\cstrike\ eller C:\half-life\cstrike\).

Til slutt er det RMF directory og, den kan vi la være blank fordi vi skal compile med ZHLT(ZHLT fårdu vite mer om etterhvert).

nå går du opp i toppen av vinduet gjen og trykker på Build Programs.

Helt øverst i build programs er det configuration, som skal stå på counter-strike (hvis den ikke gjør det trykker du bruk og ok nederst i vinduet og deretter opp i hammer menyen og trykker tools > options, så kommer du tilbkake).

Lengre nedover er det Game executable, CSG executable, BSP executable, VIS executable og RAD executable og place compiled maps in this directory before running, som vi bare kan la stå blanke.

Trykk Bruk og Deretter OK.

Nå er det klart for litt Mapping :thumbup:

Trykk på File > New i hammer og du vil få opp fire (4) svarte vinduer

trykk på skriften som står oppe i venstre hjørne i det øverste vinduet som er lengst til venstre og velg "3D textured".

i det øverste til høyre, trykker du på skriften og velger "Top x/y".

i det nederste til venstre velger du "front y/z" og det siste velger du "side x/z".

trykk på smaller grid knappen i øverste venstre hjørne i hammer til det ikke går lengre og deretter trykker du shift+b på tastaturet. ta musa inn i et av "2d vinduene" (vindene med rutemønstrene),hold venstre museknapp og dra ut en firkant. nederst i høyre hjørne er det noen tall som viser hvor stor firkanten din er(hvis du ikke kan se disse tallene trykk på "minimer vindu knappen").

disse nummerne skal stå på "200w 200l 1h" l for lenge w for bredde (width) og h for høyde(dette er gulvet og trenger derfor ikke noe høyde),bruk alle vinduene og dra firkanten rundt med de små hvite firkantene som er på siden av den og trykk enter når du har den på den riktige størrelsen (200w 200l 1h).

da har du laget en brush, brushene er de solide tingene i CS, som man går og står på.den kommer til å ha rosa/lilla HL-merker på seg når du lager den uten å ha velgt en tekstur først.trykk shift+a og deretter browse for å velge en tekstur,og velg "apply texture only" på knappen nederst i vinduet som kom opp når du trykka på shift+a.gå ut av shift+a vinduet og trykk på den røde pila på venstre siden i hammer og trykk på brushen din i 3D vinduet.trykk på shift+a igjen og brushen din får den teksturen (fargen) du har valgt.gå ut av shift+a vinduet.

nå skal du lage en ny brush helt inntil kanten av den du allerede har og den skal ikke være vid i det hele tatt, den skal bære like lang som den første brushen din og litt høy (tak høyde... jeg hadde 80 h) nå kommer det til å se noe slik ut : kopiavkopiavnywallydocument1nz.jpg. fortsett å lage brusher inntil kanten av den første brushen til du har et rom

kopi2avkopiavnywallydocument0y.jpg

og lag til slutt et tak kopi3avkopiavnywallydocument9t.jpg.

da har du fått en boks. poenget med dette er at HL motoren ikke kan slippe ut noe til det svarte utenfor mappet,hvis den gjør det får du det som kalles en leak, så derfor blir mappere nødt til å lage mappene sine helt tette.

nå skal vi lage en lampe i rommet, slik at det ikke blir helt mørkt.

trykk på shift+a igjen og trykk på browse. nede i "filter" i browse vinduet skriver du inn "light" (uten "ene) og velger en av lampe teksturene jeg valgte denne :kopi3avkopiavnywallydocument9o.jpg(den som har en hvit firkant rundt seg) og trykk på den du vil ha to ganger (dobbeltklikk).

nå kan du klikke vekk shift+a vinduet.

trykk på shift+b og dra ut en ny firkant i rommet ditt, helt inntil taket og trykk deretter på enter

kopi3avkopiavnywallydocument1o.jpg

da får du en blokk som teksturen er satt på på en nærmest tilfeldig måte.

for å få teksturen til å passe, trykker du på shift+a og tar knappen i bunnen av shift+avinduet drar ned til lift+select mode og trykker på teksturen på lampa i 3D vinduet og trykker til slutt på Fit som er i shift+a vinduet (når lampa er merka)

da får du noe som ser slik ut (legg merke til at jeg har satt en rød firkant rundt fit knappen, slik at alle vet hvor den er) kopi3avkopiavnywallydocument5t.jpg.

nå skal vi lage selve lyset til lampa.

trykk på lyspæra i høyre side av hammer editor og da vil menyen som er på venstre side skifte til entities. dra deg fram til light.og trykk under lampa i 3D vinduet.

det vil komme opp en lyspære der. trykk på den røde pilen (den er på samme stedet som "lyspæra" var på) og trykk på den lyspæra du fikk opp inne i 3d vinduet.

så finner du den i 2d vinduet og drar den ned slik bildet viser kopi3avkopiavnywallydocument8k.jpg.

till slutt skal vi sette ut "spawn points". spawn points er der spillerene starter og de være med, ellers virker ikke mappet ditt.

trykk på lyspæra som vi trykka på for å sette ut lyset og gå bort til menyen på venstresida, dra deg fram til "info_player_deathmatch". dette er det samme som med lyspæra : trykk et sted i 3D vinduet (der du vil at Terror skal starte) og juster det opp (litt over) til gulvet med 2D vinduet. så må du kopiere den til hvor mange Terrorister du vil at det skal være mulig å ha på mappet (blir vel 2 på dette, med tanke på at det er så lite). hvordan kopiere : trykk på noe i 3d vinduet, finn det i 2D vinduet og hold skift mens du drar det dit det skal.

kopier alle terrorist spawnestedene til dit du vil ha CT til å starte, og høyreklikk de i 2d vinduet, mens ud fortsatt har alle merka. nå står det info_player_deatmatch, men omskriv det (eller finn fram til) info_player_start istedet.

da er mappet ferdig og nå skal vi kompilere.

først tar du .zip fila i linken over her og extracter den til hvorsomehelt (gjerne C:\ZHLT)

ok. nå går du inn i mappa. den skal se slik ut : zhlt2lv.jpg

her putter du alle .map filene dine som du har laget i valve hammer editor.

(i hammer tar du file > export to .MAP, det går bare an når man har en bane åpen i hammer)

nå som du har puttet den inn i ZHLT tar du å drar den inn i hlcsg.exe

da skal det komme en prosess opp på skjermen. ette er kompilering.

når hlcsg.exe er ferdig, drar du .map fila inn i hlbsp.exe og det samme skjer som det gjorde med hlcsg.exe

videre putter du fila inn i hlvis.exe og til slutt hlrad.exe

da har du kompilert mappet ditt og det skal komme opp en .bsp fil, som skal puttes inn i steam > steamapps > dinbruker > counter-strike (eller et anna mod) > cstrike > maps

og da kan du gå inn i CS og teste mappet.

Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Nyttige sider og annet

Norske sider

newt32's nybegynner guide : http://home.no.net/newt32/

norsk forum med det meste man trenger : www.spillmodding.no

Engelske sider

den klart beste engelske siden om mapping EVER : http://twhl.co.za/index.php?

den offisielle CS-mapping sida : http://countermap.counter-strike.net/

Downloads osv som man kan ha bruk for

Valve hammer editor (selve lagesaken) : http://collective.valve-erc.com/data/docs/.../hammer_v34.exe

Wally (lage egene teksturer / farger) : http://collective.valve-erc.com/data/docs/.../wally_155b.exe

Zoner's halflife tools (compiler) : http://www.superjer.com/files/zhlt253-17.zip

.wad filer (teksturer) : http://www.spillmodding.no/phpBB2/viewtopic.php?t=364

:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

er det noe dere lurer på er det bare å spørre / sende PM ;)

Endret av -Raistlin-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
gjør ikke jeg, forklarte ingenting.

Den forklarer hvor du kan finne ting som kan forklare ting av interesse? Ser ikke noen grunn til at den ikke kan få være sticky.

WahtEvah!

Jeg fant fort ut at det å lage maps er alt for tidkrevende, og for de som faktisk har en anelse interesse er det jo bare å searche litt.

Pointet er at om det skulle blitt ein sticky hadde det vært helt ok med en faktsik guide.

Lenke til kommentar

1. Legg thumps av bildene fra imageshack istede for hele bilde. Med en slik post blir det et helvette for de med dial-up (som meg) med å vente på at alle bildene skal komme ned.

2. Egentlig totalt unødvendig med en slik LANG post her på CS forumet. Sider som spillmodding har utrolig fine og utfyllende guider for nybegynnere. En mer rasjonert post vil være en sticky med linker til gode sider for mapping for både CS 1.6 og CS:S.

Lenke til kommentar

skal skrive 56k warning :p neida

en "LANG" post er fordi at man skal lære alt helt riktig.

hvis man tar seg tid, tråler man lett gjennom den

kjøre ikke thumbs fordi det blir synd på de med i.e og det tar mye tid å gå fram og tilbake fra bilde til bilde osv

.. fleste fjortissene har ADSL uansett

er egentlig ikke så lang heller.

og spillmodding.no sin er jo nesten den same bare at de har delt det opp i 2. derfor blir min lang

Endret av -Raistlin-
Lenke til kommentar

http://www.spillmodding.no/phpBB2/index.php

http://countermap.counter-strike.net/Tutorials/

Mer trenger du ikke til å starte med, når du er ferdig med de guidene der ja da kan du nok med hammer til å lage mer eller mindre alt du vil.

Dessuten, ikke alle har ADSL. Jeg skulle gjerne had ADSL men det er ikke tilgjengelig her jeg bor, desverre. Og legger du det som thumps tar det ikke lang tid å laste ned tråden og de bildene du vil se kan du se ved å klikke på den.

Sette denne som sticky? Trokke det. Mangler 9 av 10 tinger for å bli sticky. Vent, tok feil. 10 av 10.

Lenke til kommentar
1. Legg thumps av bildene fra imageshack istede for hele bilde. Med en slik post blir det et helvette for de med dial-up (som meg) med å vente på at alle bildene skal komme ned.

2. Egentlig totalt unødvendig med en slik LANG post her på CS forumet. Sider som spillmodding har utrolig fine og utfyllende guider for nybegynnere. En mer rasjonert post vil være en sticky med linker til gode sider for mapping for både CS 1.6 og CS:S.

5000409[/snapback]

@ bear^

virker forsåvidt som om du er imot dette i det hele tatt (hvis det er problemet, gå ut av topicen)

først hadde jeg bare linker osv til gode sider, så spurte folk om en guide og nå vil du ha det tilbake igjen. irriterer meg.

@ andre folk. skal lage avsnitt så snart som i morra. denne laptopen er for dårlig til å laste opp den posten til editing uten at det tar en lifetime.....

@ newt

den posten til B|real kom FØR jeg hadde laget guiden og nå har jeg laget guiden..regnes en guide som stuff?

jeg prøver faktisk bare å hjnelpe forumet til å få mindre "omthehaxorwankingod hvordan lager jeg maps til CS!?!one1!11!1oneneone" poster

Endret av -Raistlin-
Lenke til kommentar

Joda, skjønner at du prøver å lage slike guider, men ser ikke nødvendigheten i en lang og kronglete guid når det beste hadde vært en sticky med linker til programmer, tutorials og forum rundt på nette.

Er utrolig mange guider ang oppstart av mapping til CS, så derfor ser jeg ikke nødvendigheten i enda en, når det finnes så mange av dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...