nomore Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hei! Er for tiden litt frustrert angående min egen lønn. Føler for tiden at eg ikke får lønn i forhold til arbeid, og at eg egentlig har solgt meg for billig. Håper derfor at eg kanskje kan få litt råd, tips og veiledning her Litt om min jobbbakgrunn. Eg har fagprøven IKT-Driftsoperatør, toppkarakter på eksamen, hvorpå eg har hatt 2 år som lærling. Deretter litt under 1 år i forsvaret. Etter ferdig med dette året flyttet eg til ny plass med kone og barn, og begynte da i nåværende jobb. Eg har nå jobbet her i 1 og et halvt år. Da eg forhandlet om ny jobb(lønn osv) hadde eg kun lærlinglønn som utgangspunkt og i tillegg var eg egentlig desperat etter jobb(dårlig økonomi). Eg hadde også lite kjennskap til hva andre i samme stilling tjente, men siden eg var ny i denne bedriften, regnet eg det som nybegynnerlønn. Eg hadde da en muntlig avtale om å stige i lønn etterhvert som eg fikk faste kunder og faste oppdrag. Siden dette har lite skjedd, eg har fått 5% lønnsøkning da en kollega sluttet. Eg overtok da hans arbeidsoppgaver, i tillegg til mine egne. Det eg jobber med er drift av it systemer, utvikling/programmering av nye løsninger, salg i butikk og tekniker på verksted. I tillegg er eg konsulent og kjører hjem til privatpersoner og fikser dataproblemer. Pr i dag har eg ei årslønn på 140000 netto. Ut av det eg har funnet på dinsidedinside.no om lønn i forskjellige yrker, tjener en som har min jobb mellom 233000 og 413000 netto årlig. Eg får da følelsen av å være snytt. Men eg regner med ansenitet for å være en viktig faktor. Slik eg ser det bør eg kunne kreve dobbel lønn. Eg vet da at eg vil fortsatt komme en del under hva mine sjefer/overordnede tjener. Dette er forresten et lite firma, vi er 4 ansatte, og vi går med godt overskudd årlig. Og eg vet at noe av dette overskuddet er direkte fra mitt arbeid. Men hva mener dere? Hva bør man gjøre? Eg har tenkt å kreve lønnstillegg, men hvor mye kan eg be om? Når kan eg gjøre det, må eg vente til vårparten, eller kan eg bare be om et lite møte og fortelle hva eg ønsker? Bør eg være hard og brutal, eller åpen og "dumsnill"? Håper dere kan hjelpe, er totalt grønn på området, og trenger sårt mer informasjon. Lenke til kommentar
Staalkontroll Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Det beste hadde vært om du har noen egenskaper bedriften ikke klarer seg uten. Da kunne du fint ha krevd høyere lønn ved å stille et krav; enten mer lønn eller så går du. Slik som jeg forstår har du ganske mange oppgaver i bedriften, kansje så mange at vist du slutter må den ta inn 2 nye personen, noe som igjen blir ulønnsomt.... Men iførste omgang ville jeg nok vært åpen og dumsnill, videre gitt det litt tid før du blir litt med "hard og brutal" Kan jo nevne det at jeg i min tidligere jobb krevde høyere lønn...da gikk jeg varsomt fram og fikk mer lønn Endret 6. oktober 2005 av haddis Lenke til kommentar
PastaJensen Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Vil påstå at du blir snytt for nokre kr ja. No skal det nevnes at eg ikkje har peiling når det gjelder it bransjen. Men lønna du har no er ikkje mykje over vanlig lærliglønn i industrien, med utgangspungt i at du jobber fulltid. Ansinitet har litt å sei, men det gir sjelden så store forskjeller. Ei vanlig grunnlønn liger på vel ca. 245000,- før skatt. Du bør ta ein god prat med sjefen din der du forteller at du har rett på ein anstendig faglønn. Ikkje ver "dumsnill" vis at du veit at du har rett og ikkje godta småpenger for din innsats. Eg ville ha tatt dette opp såfort anledningen byr seg, ha ein god holding og snakk med sjefen din når han er i godlage. Kansje ikkje det beste svaret, men håper det hjelper litt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Alle svar hjelper Joda, eg har arbeidsoppgaver som krever at en ny blir ansatt umiddelbart(driftsoppgaver og butikk) pluss at eg har egenskaper som kreves av en del kunder. Men hvordan er det med organisering? Eg er ikke organisert pr i dag, men har lenge vurdert det først og fremst pga fordeler(forsikring osv). Eg tenker da på El og IT Forbundet. Vil de kunne hjelpe i min situasjon? Eg vet at det er veldig vanlig i mitt yrke/fagfelt å ikke være organisert. Hvorfor vet eg ikke. Er det noen ulemper tilknyttet? Det er heller ingen andre organiserte i bedriften. Vil dette sette meg i dårlig lys? Mange spørsmål fra meg i dag Lenke til kommentar
PastaJensen Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Ein fagorganisasjon kan og vil vera behjelplig, kan godt hende at dine kollegaer er positive til dette også. Dei har bare ikkje tenkt på det . Men det finnes alltid folk som er negative til det. Det er sikkert litt vanskligere å vere organisert i ein liten bedrift enn i eit større etablert konsern. Sjølv så fikk eg god hjelp av forbundet eg var innmeldt i når eg trengte jobb etter endt læretid. (5år siden no, har skifta jobb etter det). Er du organisert så har du også betre ryggdekning viss du vert usaklig oppsagd osv. Du bør nesten sjekke nærmere med det forbundet som er aktuelt for deg. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 140 000 ?! Det er jo ikke en gang grunnlønnen til IKT-Driftsoperatører, som ligger på ~220 000 er det vel. Skader ikke å bare høre med sjefene om du kan få økt lønnen din vil jeg tro... Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Pr i dag har eg ei årslønn på 140000 netto. Ut av det eg har funnet på dinsidedinside.no om lønn i forskjellige yrker, tjener en som har min jobb mellom 233000 og 413000 netto årlig. Eg får da følelsen av å være snytt. Men eg regner med ansenitet for å være en viktig faktor. Den tabellen du henviser til er vel brutto årslønn, altså lønn før skatt ink. feriepenger minus eventuelle tillegg?!! Lenke til kommentar
nomore Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Er ikke brutto etter at skatt er trukket fra, og netto før skatt er trukket fra? Den tabellen eg snakker om er vel før skatten er trukket fra ja. Og når det gjelder min lønn, er det snakk om 132000 etter at skatt er trukket fra. Lenke til kommentar
PastaJensen Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Lærlinger på det siste halvåret har meir enn det der..... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 nomore: Brutto er FØR skatt, netto er ETTER skatt. Lenke til kommentar
Jalmar Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Om du får 140000 brutto er du nok snytt for en del kroner, er det netto lønn er det derimot ikke like ille (selv om det fremdeles er litt lavt). Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Mitt råd er å se deg om etter nytt arbeide, uten å nøle. Først når du har et faktisk jobbtilbud har du et reelt forhandlingskort, ikke før. Det er greit å bli vant til å skifte jobb med noen års mellomrom, i dag finnes det ikke noe som heter trygge arbeidsplasser, så en kan venne seg til det med en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå