raidmx Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Supercharger Supercharger eller kompressor som det blir på norsk er FETT! turbo er også ganske tøfft, men den funker jo bare på høty turtall, mens kompressor funker både på lavt å høyt men turbo har lyden! vi har 2 biler og den ENE har turbo og den ANDRE har kompressor.. perssonlig liker jeg kompressor best, serlig på gamle am-cars som f.eks dodge charger dær den stikker opp av pansret. og drømme blin min er en mercedes W126 SEC 560 Kompressor fra 80 tallet. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Har veldig lyst på nye Golf GT... 1.4 liter med både kompressor og turbo.. 170 hester.. nesten like rask som GTi, men koster 100,000 kr mindre. Lenke til kommentar
Bimmerlars Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Supercharger Supercharger eller kompressor som det blir på norsk er FETT! turbo er også ganske tøfft, men den funker jo bare på høty turtall, mens kompressor funker både på lavt å høyt men turbo har lyden! vi har 2 biler og den ENE har turbo og den ANDRE har kompressor.. perssonlig liker jeg kompressor best, serlig på gamle am-cars som f.eks dodge charger dær den stikker opp av pansret. og drømme blin min er en mercedes W126 SEC 560 Kompressor fra 80 tallet. 5924912[/snapback] Spørs jo hvor stor turboen er da.. Må passe til motoren veitdu! Kompressor tar effekt fra veiva for å virke, noe som er en uting, men klart det er morro med skikkelig drag fra tomgang, men personlig skjønner jeg ikke hva man skal drive å surre nedi de lave turtalla for Lenke til kommentar
Bimmerlars Skrevet 15. april 2006 Del Skrevet 15. april 2006 Har veldig lyst på nye Golf GT... 1.4 liter med både kompressor og turbo.. 170 hester.. nesten like rask som GTi, men koster 100,000 kr mindre. 5924926[/snapback] Er et slikt flott system som fungerer slik at kompressoren drar i gang turboen det. Stilig det Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Er det ikke heller slik at kompressoren leverer på de lave turtall, under 4000 rpm, mens turboen tar over styringa over der igjen? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Jo Er i hvert fall en del "prosjekter" der det har vært gjort tidligere, men vet ikke om det er sånn VW har gjort det her (tror det, men langt fra sikker) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Mener det var slik det var tenkt når jeg så på en sniktitt i et eller annet bilblad på den bilen der. Lenke til kommentar
Bimmerlars Skrevet 16. april 2006 Del Skrevet 16. april 2006 Er det ikke heller slik at kompressoren leverer på de lave turtall, under 4000 rpm, mens turboen tar over styringa over der igjen? 5928271[/snapback] Er det jeg sier jo.. Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 På Koenig sin Testarossa mata kompressoren opp til ca 4000 der turboene tok over. Det er samme system på Golfen og, men på et litt anna nivå. Lenke til kommentar
venbus Skrevet 7. juni 2006 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2006 jepp jepp. da er det kommet oppdatering paa www.praerien-racing.com siste prosjektert er lakkering av min 323 turbo. den skal det monteres ny stoooor turbo paa. turbo er kult.. driver ogsaa aa forsker paa aa lage "jetmotor" av en eller 2 stk turboer...... se paa bildene paa vegards prosjekter og 323 turboen....BMW jah.... er den godkjennt. hva synes det norske folk www.praerien-racing.com Lenke til kommentar
Marius_r Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Skjønner ikke vitsen.. Bruker bare masse bensin Gøy er det helt sikkert, men fartsgrensene i norge er stort sett 80 og 90 på motorveiene.. 4964355[/snapback] riktig, men vitsen med turbo er akselerasjonen! en trenger ikke bryte fartsgrenser for å ha glede av det ekstra momentet og kicket man får av akselerasjonen! Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Til dere som tror at Audi var først ute med Quattro på sine biler; dere har ikke hørt om Jensen FF? Jensen's FF-firehjulstrekksystem (FF står for Ferguson Formula) ble levert på Jensen FF allerede i 1966, altså "noen" år før Audi i det heletatt begynte å lukte på firehjulstrekk. Jensen FF var også utrustet med ABS-bremser allerede i 1966, elektromekaniske Dunlop Maxaret-bremser. http://en.wikipedia.org/wiki/Jensen_FF Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. juni 2006 Del Skrevet 9. juni 2006 Til deg som tror at Jensen gjorde det stort med firehjulstrekk-systemet: Gjorde det selskapet anerkjent? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Er det ikke heller slik at kompressoren leverer på de lave turtall, under 4000 rpm, mens turboen tar over styringa over der igjen? 5928271[/snapback] Er det jeg sier jo.. 5930201[/snapback] Men da skjønner jeg ingenting, jeg har bil med turbo, og synes den er utrolig kjapp til pizzabil å være. Har aldri vært over 3500 rpm(har vært over 3000 2-3 ganger) og synes jeg kan høre turboen jobbe(merk: jeg er veldig ny inne bil ob motor, så dette kan være motoren i seg selv som lager en slik lyd). Er det noen motorer en ikke kan montere kompressor på ? Er det dyrt ? Endret 10. juni 2006 av Ozelot Lenke til kommentar
Aleks_r Skrevet 10. juni 2006 Del Skrevet 10. juni 2006 (endret) Til deg som tror at Jensen gjorde det stort med firehjulstrekk-systemet:Gjorde det selskapet anerkjent? 6278377[/snapback] I Sin tid ja, men bilene var alt for dyre både å kjøpe og å lage. Jensen gikk etterhvert konkurs, etter å ha produsert noen biler sammen med Healy, da under navnet Jensen-Healy. Jensen ble gjenoppstartet en eller en annen gang ute på 90-tallet, men gikk brått konkurs igjen. Endret 10. juni 2006 av Aleks_r Lenke til kommentar
Bimmerlars Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Er det ikke heller slik at kompressoren leverer på de lave turtall, under 4000 rpm, mens turboen tar over styringa over der igjen? 5928271[/snapback] Er det jeg sier jo.. 5930201[/snapback] Men da skjønner jeg ingenting, jeg har bil med turbo, og synes den er utrolig kjapp til pizzabil å være. Har aldri vært over 3500 rpm(har vært over 3000 2-3 ganger) og synes jeg kan høre turboen jobbe(merk: jeg er veldig ny inne bil ob motor, så dette kan være motoren i seg selv som lager en slik lyd). Er det noen motorer en ikke kan montere kompressor på ? Er det dyrt ? 6279515[/snapback] Er nok en dielsemotor du har da? En turbodiesel varver sjelden mer enn 4000-5000 rpm, så da har kompressor ingen hensikt. Grunnen til at noen velger å lage et slikt system med kompressor OG turbo er at da kan de ha en større turbo og de slipper i tillegg turbolagget(at man må vente før turboen "slår inn") pga. kompressoren som mater motoren med luft under f. eks 4000 rpm. Dette gjelder da bensinmotorer. Det er nok turboen du hører tenker jeg Lenke til kommentar
espkul Skrevet 19. juni 2006 Del Skrevet 19. juni 2006 Små turboer på dieselbiler slår inne nesten fra bånn av... De gir mye ladetrykk langt nede. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 (endret) Er nok en dielsemotor du har da?En turbodiesel varver sjelden mer enn 4000-5000 rpm, så da har kompressor ingen hensikt. Grunnen til at noen velger å lage et slikt system med kompressor OG turbo er at da kan de ha en større turbo og de slipper i tillegg turbolagget(at man må vente før turboen "slår inn") pga. kompressoren som mater motoren med luft under f. eks 4000 rpm. Dette gjelder da bensinmotorer. Det er nok turboen du hører tenker jeg 6341648[/snapback] Jepp, er dieselbil. Bilen: Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten): Små turboer på dieselbiler slår inne nesten fra bånn av... De gir mye ladetrykk langt nede. 6342027[/snapback] Og de større sparker mer fra seg ved høyere turtall ? Endret 20. juni 2006 av Ozelot Lenke til kommentar
k_drey Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 eller en Audi Femmer 5674047[/snapback] Audi har aldri, og kommer sikkert aldri heller til å bygge så bra motorer som det BMW gjør. Og nei, jeg er ingen BMW tilhenger what so ever. Stort sett alle BMW sine 4-sylindra og samtlige 6-sylindra motorer har jo mye bedre potensiale enn en Audi femmer. 5674072[/snapback] begrunn det, ser mye mer potensiale i audi sin 1,8t enn bmws 1,6 og 1,8liters firere edit:og jeg er INGEN audi-fanboy, heller tvert imot 5726503[/snapback] Hvorfor er det større potensiale i 1,8t til audi? Folk kjører 1bars ladetrykk på orginal BMW M10(fireren som sitter i E30 316/318) med justerbar BTR! Med pianotråd kan man kjøre 3,5bars ladetrykk på en M10!! Hvor er audimotoren bedre? 5726918[/snapback] man trenger ny topp med lavere komp, manifold eksos, turbo, helst intercooler og masse andre småting for å kjøre på 1 bar, audien er lettere å trimme siden den kommer med turbo originalt, derfor mente jeg at den har større potensiale. skal vi begynne å sammenlikne hardt trimma biler fra hver fabrikant blir diskusjonen uinteressant. hvor mye benker disse "original" m10ene på en bar da? og hva er gjort med dem? 5727179[/snapback] "ny topp med lavere komp" Det er vel noe av det dummeste jeg har hørt på en god stund... Andre stempler eller tykkere toppakning er hva man trenger, dersom man skal senke komp. Den har ikke større potensiale når den kommer med turbo orginalt? Hva legger du i potensialet? 30hk mer enn orginalt? eller snakker vi ordentlig trimming? (300++hk) En M10 på 1 bar benker vel et sted mellom 200 og 250 hk. Vet om en som kjører en M10 som kun har saab 9000 dyser og justerbar BTR som kjører 1 bar! Og det viser seg å holde fint. Da er orginal komp beholdt (9,5:1) Toppakning er også orginal, altså ikke stålforsterka f. eks. Personlig tror jeg at grunnen til at mange ikke kjører M10 motor er fordi når de skal bygge BMW skal de ha sekser. Skjønner det forsåvidt, grom lyd. Er mange BMW'er på gatebil. Nå må du få opp øya gutt E30'ene strømmer på bla. Bare se på Helge Vik sin f. eks. Det er jo et prakt eksemplar! Og til deg som kjørte fra den M3'en: Du skjønner vel at du når du har firehjulstrekk og han har en bakhjulsdreven bil med 343hk på glatta spinner han og du kjører fra han? Noen få meter Bare for å få skryte litt mer av M10'en. I formel 1 på åtti-tallet kunne teamene velge mellom 3,0l sugemotor og 1,5l turbomotor. BMW kjørte da med turboladd M10 motor som benka 1350hk! Og gjett hvor de fikk motorblokker fra? Jo, vanlige personbiler som var gått 100.000+ Dette for å være sikre på at støpingen av blokken var vellykket. 5807387[/snapback] Hvor er kvalitetsintrykket til BMW nå i F1? Syns det er titt og ofte det er noe som ryker, tro om jeg har sett et løp denne sesongen hvor det ikke har skjedd? Og ikke kom her å si at det er førerne sin feil, for den har mange brunnet seg på i diskusjoner på skolen. Forresten har et søskenbarn som er helt skadet på BMW, men jeg hører alltid på han at det og det har røket på den og den BMW'en, er typisk! Er en Audi A4 her hvor jeg bor som er trimmet av TS-Racing til ca. 300HK (bilen er blå med TS-Racing merker på hver side, kanskje noen kjenner til den?) Iafall, poden som kjøpte den er ikke helt god i hodet når det kommer til bilkjøring (tatt knekken av 3-4 Calibra motorer på ca. 1år). Han har ikke enda tatt knekken på A4-motorn som er trimma, og han kjører noe hardere på denne enn den stakkar Calibraen, gatene er et kunstverk av svartspor etter han! Audi har fått sin plass i hjertet mitt, og den BMW diggeren jeg var før i tiden er 100% borte! Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 20. juni 2006 Del Skrevet 20. juni 2006 Calibra-motorene, spesielt turbomotorene som ikke har topp som er merket COSCAST er dritt. Blir nesten litt feil å samenlikne disse motorene med en anstendig motor som f.eks Audi sin 1,8T Calibra-turbo med COSCAST-topp er ok, der er toppen produsert av Cosworth. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå