Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Wow ! det blei blankt det der gitt, helt rått :)

Nice Working dude  :thumbup:

5479043[/snapback]

 

Tusen takk, ut ifra det jeg har hørt skal det visst bli enda bedre hvis man bruker autosol når man er ferdig med å polere det. Så jeg må bare finne ut hvor autosolen min er :)

 

EDIT: Holder på å lakke viftene nå, første strk med farge er på, mangler kanskje et strøk til + klarlakk ;)

 

Petter

Endret av chase
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nydelig finish! Mon tro hvordan det blir da med autosol.. :love:

 

Kiip øpp teh gudd vørk mann! ;)

 

Øyvind

5479999[/snapback]

 

Ifølge DJ-sonic, er det ikke vits med autosol. her er hvorfor

 

Autosol: Høyglanspolering

Kitet jeg har: Høyglanspolering

 

Det er akkurat samme, er ingen vits i å legge to lag på, det jeg skal gjøre er å bruke krom polish, som gir enda mer glans + beskyttelse. Det er faktisk det han fyren gjør.

 

Så jeg må bare skaffe meg krom polish så skal vi fikse speil ;)

 

Petter

Lenke til kommentar

UPDATE!

 

Da var det tid for en update igjen.

 

Det jeg har gjort denne gangen er: Lakket frontviften på nytt

Polert CD-romen

 

Frontviften:

 

Vifte delene gjort klar for lakkering:

DSCN1061.jpg

 

Primær lakk tatt på:

DSCN1062.jpg

 

Silverkrom lakk tatt på, bunnen er lakkert svart:

DSCN1067.jpg

 

Slik ser den ut når den er i gang:

DSCN1076.jpg

 

DVD-brenneren:

 

Det har seg sånn at stål er mye vanskeligere å høyglanspolere enn aluminium.

Derfor ser det helt rart ut på bildet her, pga det er vanskelig å ta bilde av.

 

Her er bildene:

DSCN1072.jpg

DSCN1071.jpg

 

Her er det blankeste jeg fikk den:

DSCN1081.jpg

 

Skal prøve å pusse den ned eller noe sånt fordi jeg synes det var rart at denne ikke

var like lett å polere som aluminiumet.

keep updated. Det later til at det jeg pusset minst ble mest blankt :S

Får se om jeg finner ut av det, noe jeg må :p

 

Knappene (igjen)

 

Slik kommer knappene til å se ut montert i kontrollpanelet:

DSCN1052.jpg

 

Det var det for denne gang, venter noen deler denne uken så blir sikkert noe til uken , eller til helgen ;)

 

Petter

 

EDIT:DVD brenneren

Endret av chase
Lenke til kommentar

Hei.

 

Ja detta blei jo topp da :thumbup:

 

Spesiellt viften din :)

 

cd romen derimot blei ikke helt som jeg hadde håpet å se den , den blei liksom litt matt.

 

Det du skal gjøre for å få en cd-rom slik som dette 100% bra er :

 

demonter cd-rom helt slik at du sitter med to løse deksel.

legg begge deksel i et bad med enten tynner eller bruk lakk fjerner, slik at all lakk forsvinner også belegget som er under. når du har gjort dette så kan du begynne å polere med metall pollish, bruk gjerne en mini maskin el. noe sånt.

men for å få et 100% bra resultat så må all lakk vekk.

Dette var noe fornikklings verkstedet lærte meg, de bruker blandt annet amoniakk til å strippe deler for lakk/maling osv. før de legger på kobberet.

Lenke til kommentar
Hei.

 

Ja detta blei jo topp da  :thumbup:

 

Spesiellt viften din :)

 

cd romen derimot blei ikke helt som jeg hadde håpet å se den , den blei liksom litt matt.

 

Det du skal gjøre for å få en cd-rom slik som dette 100% bra er :

 

demonter cd-rom helt slik at du sitter med to løse deksel.

legg begge deksel i et bad med enten tynner eller bruk lakk fjerner, slik at all lakk forsvinner også belegget som er under. når du har gjort dette så kan du begynne å polere med metall pollish, bruk gjerne en mini maskin el. noe sånt.

men for å få et 100% bra resultat så må all lakk vekk.

Dette var noe fornikklings verkstedet lærte meg, de bruker blandt annet amoniakk til å strippe deler for lakk/maling osv. før de legger på kobberet.

5482911[/snapback]

 

Helt enig med deg, ikke sånn som jeg hadde håpet på.

Tusen takk for den gode infoen, noen peiling på hvor man får tak i slik lakkfjerner/tynner?

 

Skal teste det med en gang jeg får tak i, MÅ bli bra ellers er det lite vits i at jeg gjør det

 

 

Petter

Lenke til kommentar

Hei.

 

 

Isopropanol vet jeg ikke men, jeg er mest vant med å bruke lakk fjærner og tynner bad, la dette ligge og god gjøre seg før du begynner å skrubbe vekk alle urenheter.

jeg vet at folk også har pusset vekk dette med pussepapir og slikt men er ikke noe god løsning. pga. du vil ha minst muligt riper i det du skal ha blankt.

du kan si det slik, alle kemikaler som er sterkere enn lakk fjerner lakken, slikt som. tynner. lakk fjerner, amoniakk, div. syrer, også white spirit men den er fet og svakere fungerer stort set kun til rengjøring av maling koster :)

når du først har fått vekk all lakk fra over flaten så begynner du å pusse med en rubbing rondel for å få vekk rester og for å få en så dær fin overflate, etter dette så går du til med første runde med metall pollish og pusse rondel enten for hånd eller med maskin. Ja jeg vet at det er noen som synest alt det sol greiene er helt topp, men jeg holder meg til gode gamle metall polish på tube, den har en del egenskaper som de andre ikke har, blandt annet en rubbing egenskap og glans fremkallende. og ikke er den så grisete som de andre heller.

 

 

En advarsel til alle som jobber med kemikaljer og slikt, bruk maske og gummi hansker som er beregnet for dette, og øyenværn, dette er viktigt selv ved små jobber, Lakk/tynner/syrer/amoniakk osv. er svært helse skadeligt farligt og bør ikke fåes på huden/ innåndes for en vær pris ! det kan aldrig gjentas ofte nok, jeg har sett flere av disse tilfellene der hvor de har blåst i slike sikkerhets regler og de er ikke helt seg selv i dag for å si det slik, jeg jobber selv som industri lakkerer så jeg vet hva jeg snakker om, tynner kommer snikende på en og slår en rett i bakken før en vet ordet av det. selv om du ikke merker så mye til det i morgen så vil du garantert merke noe om 10 år. har du først begynt å sluntre unna så vil du gjøre det igjenn, så bruk verne utstyr av riktig kvalitet og ta vare på deg selv.

 

Et lite eksempel. ta tynner feks. det er mange som vasker vekk maling osv. med tynner fordi dette er sterkt og tar vekk malingen på en to tre, men det de ikke tenker på er at tynner tørker ut huden pluss at den trekker seg inn i huden, det er mange som tror at den fordamper, det er intill en viss grad sant men ikke helt. noe av tynneren blir fakstisk tatt opp av blod seller og blir med blodet rundt, dette vil du ikke merke med en gang men over lengre tid så vil dette til slutt bryte ned hjerne organer og andre viktige organer i vår kropp, deribland hukommelses tap er et vanlig symtom på dette,

 

Det er noe å tenke på for de som driver med mye lakkering, polering osv. husk at det mildeste middel kan være farligt, ta forhånds regler på dette.

Endret av DJ-Sonic
Lenke til kommentar

Joda, isopropanol er noe av det "malings fjærner" stoffet som indeholder minst fett.

 

Ja helt riktig det det, maske er spesielt viktig, hansker også pluss værnerbriller.

 

Men så har det seg sånn at tingene jeg skal polere har jeg våtslipet med p1200 og det er noen riper ja :( men vil dette være mulig å få bort med å polere med rubbing compound? og en polering med autosol til slutt?

Lenke til kommentar
Joda, isopropanol er noe av det "malings fjærner" stoffet som indeholder minst fett.

 

Ja helt riktig det det, maske er spesielt viktig, hansker også pluss værnerbriller.

 

Men så har det seg sånn at tingene jeg skal polere har jeg våtslipet med p1200 og det er noen riper ja :( men vil dette være mulig å få bort med å polere med rubbing compound? og en polering med autosol til slutt?

5483376[/snapback]

 

 

Hvor grovere riper du har hvor vanskligere blir det å få det bort men det går med litt tolmodighet. du kan bruke polering og bruke tid på det, rubbing kan tildels gjøre dette værre fordi rubbing middel inneholder en del slipe stoffer som er tildels grovere enn et polerings middel.

 

rubbings middel er først og fremst beregnet for å karve opp lakken dvs. friske opp gammelt lakk underlag slik at denne får en friskere finnish. men man etterbehandler dette med pollish for en godt slutt resultat. Dvs. minst mulig riper og mest muligt en glatt og blank overflate pluss at pollish legger igjenn et beskyttende lag for lakken og overflater.

Lenke til kommentar

Ok, det er egentlig ikke så veldig synlige riper da. Men det er fortsatt riper. Har våtslipet med p1200.

 

Vil det fungere å sandblåse i stede for å bade det i malingstynner? Skal undersøke om jeg kan få noen god pris på dette. Eller gjøre det via noen bekjente.

 

Kommer til å laste opp bilder i worklogen min når jeg får minnekort leseren til å funke.

Lenke til kommentar
Ok, det er egentlig ikke så veldig synlige riper da. Men det er fortsatt riper. Har våtslipet med p1200.

 

Vil det fungere å sandblåse i stede for å bade det i malingstynner? Skal undersøke om jeg kan få noen god pris på dette. Eller gjøre det via noen bekjente.

 

Kommer til å laste opp bilder i worklogen min når jeg får minnekort leseren til å funke.

5483982[/snapback]

 

det er som jeg fortalte ovenfor,ta på værne utstyr og vask i veii :)

 

sandblåsing vil vel egentlig gjøre tingen bare værre tror jeg, blir liksom en rubbing overflate men det kommer jo litt ann på hvor grov sanden er og da, jeg vil anta at å blåse med glass vil utgjøre en mere polert finnish, men jeg hadde nok holdt meg til tynner/lakk fjerner. man vil ha en mest mulig glatt overflate når man er ferdig med å strippe lakken, men opp til hver enkelt for hva dem vil gjøre.

Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Da var tynner, maske, hansker og slipesvamper kjøpt inn :)

 

Har også fått spons av Elfa.se i form av en bulginbryter :D

Skulle lage en "dockingstation" til mp3spilleren i dag, så når jeg sagde, sklei sagen og jeg kutta meg :(

 

Det blir hvertfall et par dager til jeg gjør noen nye modder, men det kommer til slutt ;)

 

Petter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...