Slonken Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 Nettopp pga slike ting synes jeg webshops er bedre å handle i enn vanlige butikker. Det å ha all info om mine kjøp online på en web er en slags trygghet. Jeg synes litt synd på de som selger annet enn hvitvare og stereo/tv ol. i butikker i denne bransjen, de har nok merket et betraktelig press siste årene og har en tøff fremtid foran seg. Markedet har fått en klar deling i kundemassen og den vil fortsette å øke til fordel for webshoppene på en del produkter. Jeg synes også det er en større risiko for å bli "lurt" i en butikk enn på en webshop. Butikkene har blitt litt "fallende kjemper" som bruker stadig sleipere triks for å selge til intetanende forbrukere. (litt OT her, men må bare si noe om dette) Oijsann, her var det mye som ikke er riktig, det er nok ikke riktig som du sier at el-bransjen sliter, butikkene i Norge går sinnsykt bra, de 2 store kjedene tjener sinnsykt mye penger, man frykter lite internet handelen selv om man tar grep for også å ta markedsandeler der, bransje glidningen som dagligvaren/kiosk står for er man mer "redd". Bransjen ønsker ikke at data/tele produkter skal kunne kjøpes over alt, da man trenger kyndige personer til å selge slike produkter, det er viktig for folks tillit til bransjen og produktgruppen. At du synes det er tryggere å ha dine kvitteringer på en webshop enn hos en el-butikk kan jeg ikke annet enn å respektere, men forstår allikevell ikke hvorfor.. en webshop er da 100 ganger mer utsatt for konkurs og data feil enn en fysisk butikk, da de fleste selger kun data produkter og vil slite kraftig i en eventuell nedgangs tid i landet vårt. (data produkter er det første folk/bedrifter slutter å handle når de har mindre å rutte med) Fallende kjemper er butikkene sier du, det er nok ikke noe som tyder på det, som nevnt før er alle prognoser stigende for elektro kjedene og det er mange som vil ha en bit av den kaken, Reitan gruppen tex med sitt oppkjøp av Spaceworld. Hvorfor kjøpte de ikke ps.data eller mulitcom tex? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 11. oktober 2005 Del Skrevet 11. oktober 2005 (endret) En i familien jobber høyt opp i en av de store kjedene og han sier de har merket godt at web butikkene har tatt en stor del av markedet. Andre butikkkjeder som spaceworld har også merket dette, kanskje derfor lettere å kjøpe opp samtidig som det er en merkevare innenfor akkurat dette markedet, med lang fartstid og en god inngangsbilett i tversnittet av markedet. Derfor begynner man her når man er stor i butikkjede markedet? Det man kan gjør man best. Jeg har ikke sett på regnskapstall og prognoser så en ekspertise uttalelse er ikke dette, men man merker når butikker "sliter", det slår ut på mange måter. Tallene kan være bekreftende på en trend man merker. Et genialt trekk av Reitan gruppen på akkurat rett tidspunkt vil jeg tro. Med fallende kjemper så var det selvf. ikke bokstavelig talt, men at det har måttet skje en omstilling i forhold til det. Så langt er det kun en liten andel og nesten bare entusiaster som bruker webbutikker for seg selv og de rundt seg. Men dette vil endre seg, og mange produkter trenger man ikke kyndig personel for å kjøpe når flere oppdager og blir fortrolig med fora som dette. Så det er klart dette vil endre seg. Dagens 35 åringer(første oppvoksende data/tvspill generasjon mye pga C64 ol.) er til stor del webbutikk handlere og samme med de under, etterhvert som data blir ennå mer vanlig i alles hverdag og 35 åringene blir eldre og nærmer vil dette merkes bedre da andelen over 35 på webbutikker i dag er minst og sikkert størst i butikkene. Men klart, dette er ikke den store stygge ulven! Det er en treg og langvarig prosess som man har god tid til å tilpasse seg på og ta små grep mot som du sier. Jeg handler selv fortsatt på elbutikker hvis prisen er god. Det er et enkelt grep. Og de store butikk kjedene har lettere for klare å få til enormt gode priser på enkelte populære produkter hvis tilgjengeligheten er god. Helt enig i at store matbutikkjeder som Rema1000 osv og eiere over disse utgjør den største trusselen hvis de begynner å selge fler og fler kjerneprodukter i stor stil. Disse er vel de eneste som er på størrelsen til de store elkjedene og dermed er en reell trussel i nærmeste fremtid. Men det gjenstår å se om det er litt flipp eller om det bare blir som OBS hvor man selger alt, men folk går i sportsbutikker og klesbutikker alikevel. Når det gjelder kompetanse er jeg enig, de store kjedene satser mye penger på opplæring og kompetanse blant sine ansatte. Men det er en forskjell her. På webbutikkene treffer jeg nesten alltid noen som kan produktene ekstremt godt og kan gi meg gode produkt råd selv etter så lang tid jeg har vært i bransjen. I butikkene er det litt kortere mellom god kyndig hjelp og "denne er større en den" type hjelp. Men alikevel er det ikke noe problem å sørge for å få kyndig hjelp i en butikk for når den ene kommer til kort så roper man på den som kan noe om det. Men det er klart at vikarer og sommerhjelp utgjør nok en stor del av dette. Kvitteringer har du nok rett i. En webshop er nok mer sårbar for konkurs, det har jeg merket selv. Da tok jeg en kalkulert risiko og handlet hos en mindre kjent på "omprofileringssalg". De store skal det mye til for at noe drastisk skjer(komplett, netshop) osv. Men de er alikevel mye mer utsatt enn store Elkjeder som er enormt mye større og mye mer solide og likvide. En webshop blir mye lettere kjøpt opp, eller dratt inn i en fusjon som skaper ringvirkninger selv om man i slike prosesser forsøker å gjøre det sømløst for brukeren. Men handler man på de store har man vært trygg i ganske mange år nå. Navnet på de store/gode har blitt en slags merkevare man ikke uten videre fjerner. En ting jeg har opplevd både i butikker og webbutikker som er irriterende, er "vi har byttet datasystem og har ikke lenger mulighet til å hjelpe deg med dine gamle ordre ang. kvittering etc". Et slikt bytte skal da ikke gi datatap eller at man ikke skal kunne kryssreferer til gamle ordrenr. om man har vært så lure å bytte hele strukturen samtidig. På tide å slutte å skylde på datasproblemer og heller anngi kilden til problemene. Er utrolig mange tilfeller hvor man skylder på data hvor feilen ligger et helt annet sted i dårlig planlegging i administrerende ledd som ikke vil ta på seg skylda. Så blir utøvere stående med skylda. PS! Beklager mye skrivefeil her, sen arbeidsnatt eller tidlig morgen og litt for rett på pcen her Prognoser kan godt være optimistiske gjetninger og kan tjene flere formål enn at de nødvendigvis er korrekte. Derimot tror jeg det vil gå en god del lengre tid før man merker webbutikkene. Endret 11. oktober 2005 av Theo343 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå