Gå til innhold

Garanti uten kvitering?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå en stk. 19" Samsung LCD som bare slår seg av og en LaCie ekstern HDD som synger på siste verset. Jeg kjøper masse datautstyr og handler aldri noen fast plass. På toppen av det hart jeg flyttet og finner kanskje ikke kviteringene på disse. Går det an å få hjelp da...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp ... De fleste butikker har oversikt over hvilke serienummer som har blitt solgt via dem, men hvis jeg ikke tar feil så har du krav på alle forhandlere av produktet skal kunne videreføre garantisaken din(selv om det ikke går like fort). F.eks Komplett vil på sine retursaker sende deg en ny vare fra sitt lager når en retur er godkjent (og jeg tipper dette går for alle webshops), men hvis de tar garanti for noe som ikke er kjøpt hos disse venter de sikkert på nytt produkt fra produsent noe som kan ta laaaaaang tid.

Lenke til kommentar

Jeg ble nektet hjelp på Spaceworld når mob'en gikk føyken., da jeg hadde ikke kvittering. 11 måneder etter kjøp :thumbdown:

"De hadde byttet datasystem" og kunne ikke se tilbake på gamle salg :hmm:

Altså, ta vare på kvitteringer på varer som kan gå istykker.

Mvh Kjetil

Lenke til kommentar
Jeg ble nektet hjelp på Spaceworld når mob'en gikk føyken., da jeg hadde ikke kvittering. 11 måneder etter kjøp :thumbdown:

Mvh Kjetil

Hvsi man ka nsannsynliggjøre kjøpet så er det ikke krise. Et godt eksempel her er bankutskrift fra kortbruk etc.

Lenke til kommentar
Uansett så er de pliktet til å ta vare på papirer/fakturaer osv i X antall år....

Joda, i 10 år men dette er ikke for og løse slike problemer.

Du kan ikke forlange at butikken skal holde orden på kvitteringene for deg.

Flytter denne til en mer passende kategori.

Lenke til kommentar

Nettopp pga slike ting synes jeg webshops er bedre å handle i enn vanlige butikker. Det å ha all info om mine kjøp online på en web er en slags trygghet.

Jeg synes litt synd på de som selger annet enn hvitvare og stereo/tv ol. i butikker i denne bransjen, de har nok merket et betraktelig press siste årene og har en tøff fremtid foran seg. Markedet har fått en klar deling i kundemassen og den vil fortsette å øke til fordel for webshoppene på en del produkter.

Jeg har gått fra å kjøpe _alt_ i slike butikker, så begynte jeg å kjøpe alt pcutstyr på webshops, men til nøds kjøpte jeg spill i butikken hvis de hadde gode tilbud.

Deretter sluttet jeg å kjøpe stereo/tv i butikker, neste kjøp der blir en webshop. Snart blir det kun vaskemaskiner, kjøleskap og støvsuger mm. jeg går til butikken for.

Jeg synes også det er en større risiko for å bli "lurt" i en butikk enn på en webshop. Butikkene har blitt litt "fallende kjemper" som bruker stadig sleipere triks for å selge til intetanende forbrukere.

Men for en stor del av markedet er fortsatt face2face i et butikklokale en trygghet. Jeg derimot synes det blir litt pes å stå i en butikk med en ekspeditør/selger som med hyperaktig blikk venter på "kjøper han?", mens han snur på hodet etter andre potensielle åpne lommebøker. Noe jeg også forstår. Derfor går jeg sjelden i butikk hvis jeg ikke er 95% klar på et kjøp med kun noen spørsmål på pris og nærliggende modeller. Ekspeditørenes tid er verdifull for kjedene.

Men woops.. mye OT...

EDIT:

Det må nevnes at jeg har en TV jeg ikke har fått brukt på mange år, når jeg fikk den i hus hadde den en feil. Hadde ikke kvitteringen lenger men ringte Lefdal som slo det opp i systemet og sa "kom innom".

Det er en type service som gjør at jeg fortsatt handler hos Lefdal :-).

Trådstarter:

Det ville vært en ide å ringe de og spørre først :-).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Så lenge du vet hvor du har kjøpt utstyret så har de deg sannsynligvis i databasen sin med historikk over hva og når du har kjøpt det.

Jeg husker IKKE hvor jeg kjøpte det. det er det som er problemet... Monitoren har¨jeg embalasjen til, så der går det vel an å finne utav noe kanskje...?

Lenke til kommentar
Så lenge du vet hvor du har kjøpt utstyret så har de deg sannsynligvis i databasen sin med historikk over hva og når du har kjøpt det.

Jeg husker IKKE hvor jeg kjøpte det. det er det som er problemet... Monitoren har¨jeg embalasjen til, så der går det vel an å finne utav noe kanskje...?

Gå direkte til produsent, så skjekker de serienummeret til deg, evt gir deg et casenummer du kan gå videre med til en servic autorisert butik for det merket. Sparer du også tid.

Lacie disken kan jeg skjekke om den er under garanti i morgen på jobben, må jo vite S/N så legg det til.

Endret av Macfan
Lenke til kommentar

Gå direkte til produsent, så skjekker de serienummeret til deg, evt gir deg et casenummer du kan gå videre med til en servic autorisert butik for det merket. Sparer du også tid.

Lacie disken kan jeg skjekke om den er under garanti i morgen på jobben, må jo vite S/N så legg det til.

Fant kviteringa på disken. Den var fra MPX....

Samsung 191T har serienr. 6H19H4LW106262A

Hvem kontakter je da...? Syntes å huske jeg kjøpte den fra en dansk webshop som var aktiv i norge for en tid tilbake. Var det IT-butikken, eller hva var det den het...?

Endret av nordic45
Lenke til kommentar
Fant kviteringa på disken. Den var fra MPX....

Samsung 191T har serienr. 6H19H4LW106262A

Hvem kontakter je da...? Syntes å huske jeg kjøpte den fra en dansk webshop som var aktiv i norge for en tid tilbake. Var det IT-butikken, eller hva var det den het...?

Øh du fant kviteringa, og den er fra MPX, da er det vel MPX du har kjøpt fra og ikke noen andre?

Lenke til kommentar

De fleste skjermprodusenter får service/bytte dekket av et firma i Norge. Det heter Infocare, og jeg har blitt henvist til de de to gangene jeg har hatt feil på dataskjermer (både CRT og LCD). CRT skjermen kom de med en ny og tok med seg den gamle i løpet av 3-4 dager. LCD skjermen sendte jeg inn, og den ble reparert i løpet av 4-5 dager. Hadde den ca. en uke etter jeg sendte den fra meg.

Hvsi man ka nsannsynliggjøre kjøpet så er det ikke krise. Et godt eksempel her er bankutskrift fra kortbruk etc.

Her motsier kjøpsloven seg selv. De sier at det skal holde å sannsynliggjøre kjøpet, men samtidig så må du bevise at gjenstanden du har kjøpt, er den du leverer tilbake. Dette finner man kun ut ved hjelp av serienummer, og det står ikke på bankutskrifter. Ellers kan man, om man har kjøpt to like produkter med et visst mellomrom i tid, sende inn den gamle, og legge frem bevis for kjøp av den nyeste. Når det er sagt, så godtar vi bankutskrifter der jeg jobber (selger digitalkamera). Problemet kommer om selve verkstedet/importør setter seg på bakbena. Har ikke skjedd enda, men man vet aldri...

Endret av Afseth
Lenke til kommentar
Uansett så er de pliktet til å ta vare på papirer/fakturaer osv i X antall år....

Joda, i 10 år men dette er ikke for og løse slike problemer.

Du kan ikke forlange at butikken skal holde orden på kvitteringene for deg.

Flytter denne til en mer passende kategori.

hæ? 10 år? Trodde det var max 5 år jeg, men men... sålenge du kan bevise enten ved kvittering eller utskrift fra kortet (hvis du betalte med det da) holder det i massevis, det sier loven. :yes:

Lenke til kommentar

Mvh Kjetil

Jeg har en veldig god og sann forklaring på det problemet der da jeg jobbet som hjelp på en spaceworld butikk for en liten stund tilbake. De har ikkeno datasystem... Det er problemet :p Jeg fikk i oppgave å sortere alle mobil-salg som hadde skjedd i den butikken jeg jobbet i. Hvert mobilsalg i den butikken hadde et A4-ark med info om hvilken mobil som hadde blitt solgt, hvilket abb. som fulgte med og serienummer. Dette lå pent trykka ned (var vel et par hundre ark) i en stor pappeske. Jeg fikk i oppdrag å sortere disse arkene i ringpermer etter dato. Og for å si det mildt. Det var totalt kaos i de papirene. Er ikke sikkert alle Spaceworld butikkene hadde det sånn, men iallefall denne (Spaceworld på Ski Storsenter).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...