Jørnan Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Flott test, men 5 på kamera? Syns at Carl Zeiss og 2 MP ikke kan bli dårlig. Da har Nokia gjort en elendig jobb! Ikke det at 5 er dårlig, men til å være den beste (kan vel disskuteres) kameramobilen på markedet sysn jeg den fortjener en 6. Men jeg har ikke testet kamera da, så jeg stoler på deg Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Det er jo nettopp det en skribent/omtaler/kåsør..osv skal mestre. Det skal i utgangspunktet være unødvendig å diskutere språket til en omtaler. Selv om man er uenig i en omtale skal man kunne forstå hvorfor omtaler setter de forskjellige terningkast utifra selve teksten. Joda, jeg er med på den. En SKAL mestre det. Men det er ikke så mange av de amobil.no-ansatte som har journalistisk utdannelse... ENNÅ. Det kommer nok etterhvert. Jeg vet at det i alle fall er en av de ansatte som skal ta journalistutdannelse. Det som er et problem, og det vet stort sett alle som er "flinke til å skrive" men ikke profesjonelle, er at det til tider, en og annen gang, ikke kan være like lett å få frem poengene sine, SELV om man, som skribent/whatever, teoretisk sett SKULLE mestre det. Ok, så er det en del penger som eventuelt skal investeres i en ny mobil (N90 eller andre). De fleste av oss setter pris på et middels+ design. Men ser man på sluttkarakteren så viser det seg at design ikke er det anmelderen har satt hovedfokus på. Kanskje er man ikke enig med det, det kan så være. Undertegnede hadde nok lagt langt større vekt på design og batterilevetid enn alle de andre aspektene ved omtalen, men det er fordi jeg faktisk stort sett bare bruker telefonen til å ringe med eller skrive SMS. Jeg driter nå oppi om kameraet er perfekt til å ta bilder av nesehårene til sin bedre halvdel eller ikke. Jeg blåser en lang marsj i hvorvidt det er blåtann, grønntann, IR,CP, WAP, EDGE, GPRS supermaks og så videre. Java-egenskapene til en mobil? JAva schmava sier jeg. Men DESIGN er en såpass subjektiv sak at jeg kanskje hadde gitt denne mobilen en 4, om jeg ikke brydde meg om størrelsen. Andre igjen mener at nettopp en av de viktigste aspektene med designet er hvorvidt størrelsen er en fingernegl eller mer. Øyensynlig har artikkelforfatter en designsans som, i stor grad, er avhengig av størrelsen på en mobil. Kanskje mener han at om du ikke får en knirkelyd på mobilen så lenge du bruker den, eller om den har småfrekke former, IKKE betyr så meget som størrelsen. Det er det samme med alle artikkelforfattere det. Om man opplever at man ellers legger vekt på mye av de samme tingene som en spesiell artikkelforfatter, så er det mye mer sannsynlig at man hører på det denne forfatteren har å melde. For eksempel om en plate du er interessert i blir slaktet av din favoritt-artikkelforfatter, mens får nesten topp-karakter av en kamerat eller noe som du vet ikke nødvendigvis har så kompatibel musikksmak som deg, så er det vel artikkelforfatteren en hører mest på? Det gjør i alle fall jeg. Lenke til kommentar
sness Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Siste fra Nokia har vært så alt for sært. Sæææært. Helt enig i at "rubiks kube"-faktoren har vært altfor høy hos Nokia en stund (selv om de har lagd mange standardtelefoner også). Men ikke kom og si at 6280 blir for sær...? Joda, ser vel grei ut den Nå har jeg riktignok ikke lest noe om spesifikasjoner. Selv har jeg ikke helt forelska meg i de "skyve ned"-modellene enda og foretrekker gjerne telefoner som ser ut som telefoner. Ikke digital-dingser som ser ut som rubiks kube eller pda-greier Men for all del, jeg har ikke noe stort imot Nokia, bare venter på en modell som dekker alle mine ønsker... Har SE w800i nå, som jo igrunn er perfekt, hadde den bare hatt 3G, EDGE og muligheten til å lagre meldinger på minnekortet... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Har SE w800i nå, som jo igrunn er perfekt, hadde den bare hatt 3G, EDGE og muligheten til å lagre meldinger på minnekortet... Vet vi er på vei ut i off-topic nå, men da kan det være at 6280 med Nokia Audio Adapter er din cup of tea (den er ihvertfall min...). Vet ikke helt med det med meldinger, men det kan du ta her. Lenke til kommentar
Erren Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Knallbra test, hadde det gøy med å lese den Men det kunne vært lagt ved en eksempelvideo Lenke til kommentar
genser Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Men det kunne vært lagt ved en eksempelvideo Er det virkelig ikke lagt ved en eksempelvideo? Man tester det desidert beste videokameraet blant mobiler på det norske markedet og legger ikke ved et eksempel. Genialt Lenke til kommentar
audunms Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Hei, og takk igjen for engasjerte svar! Når jeg leser igjennom "Design og grensesnitt" kan jeg ikke etter beste evne skjønner hvordan 2'eren der kan komme overraskende på noen. Uten at jeg har talt opp tror jeg at jeg disser telefonen mer enn jeg skryter av den på det feltet. Og som det blir nevnt her, er kanskje design det feltet som blir mest subjektivt. Det som er viktig for noen kan være uvesentlig for andre. Endret 5. februar 2007 av audunms Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Dinsdale: Vet ikke hvilken oppfatning du har, men testing av telefoner skjer på fritiden med begrenset lønn. Bachelorutdannelse i journalistikk er ikke et minstekrav akkurat. Selv synes jeg det hele er vel forklart. Jeg forbinder uten tvil det som står der med terningkastet. Telefonen er gigantisk, og er ikke i lukseriøse materialer akkurat - Selv om den ikke knirker. Ser det settes et lite spørsmålstegn når det gjelder størrelsen. Tok litt sammenligningsbilder, og håper det hjelper litt. N90 er forøvrig en dummy-telefon. Lenke til kommentar
Batair Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Jeg har nå eid denne telefonen i snart en måned. Så jeg tenkte jeg skulle legge inn mine erfaringer med denne telefonen. Jeg skal prøve å sette det opp på samme måte som amobil.no sin artikkel og gå inn på de punktene som de referer til som svake og sterke punkt. OBS! VÆR OPPMERKSOM PÅ AT DETTE ER MINE MENINGER, OG DE ER PÅ INGEN MÅTE TILKNYTTET AMOBIL.NO SITT SYN, ELLER HVORDAN ANDRE OPPFATTER MOBILEN. Design og byggekvalitet Jeg må være ærlig å si at designet var det første jeg ble tiltrukket av når jeg så denne telefonen. Så den først når nokia lanserte sine tre N telefoner, N70, N90 og N91. Jeg la ikke merke til de to andre, N90 opptok hele synet mitt. Jeg syns den er rett og slet nydelig. Størrelsen passer meg ypperlig, den er faktisk litt mindre en min forrige telefon 7650. Og jeg liker å vite hvor telefonen min er. Og har du denne i lommen, ja da vet du hvor den er. At skjermen kan vries slik at man kan holde den som et videokamera gjør filming og bildetaging veldig lett. ingen fare for at fingrene skal komme foran linsen, visst man ikke er veldig uobservant. Og ved å vri kamera 180 grader har man videosamtale posisjonen i boks. Det som er negativt synes jeg, er at kamera beveger seg veldig lett. En funksjone som skulle vært er at man må trykke ned en knapp for å vri kamera, eller noe lignende. For jeg har merket at jeg lett vrir ørlite på kamera visst jeg drar den opp av lommen eller lignende. Mitt terningkast her, må være 5 Skjerm og menyer Den første skjermen man ser er den ytre. Og ved første øyekast så tenker man gjerne ikke stort om den. Men brukervennligheten her er hva som trekker denne opp opp opp. Man kan lese meldinger på ytterskjermen. Både sms og mms, den viser ikke filmer men den viser bilde. Derimot visst meldinger har flere bilder, så må man åpne den for å se alle. Man kan ikke svare på meldinger uten å åpne, noe som sier seg selv da man ikke har tastaturet tilgjengelig. Når det gjelder bakgrunnsbilde, så kan man ha et forskjellige bilde på frontskjermen en på innerskjermen. Og spiller man mp3'er så vil navnet på filen scrolle over ytterskjermen. Innerskjermen er N90 sin store bragd. Aldri har jeg sett en klarere og flottere skjerm. Jeg ble rett og slett sjokka når jeg så det første bilde på skjermen. Farge og lys er helt utrolig. Og bare den skjermen gjør at jeg er fornøyd med kjøpet mitt. SMS og MMS skriver man med en letthet, og det innebygde omformings systemet, som gjør at bilder som er tatt i full oppløsning blir skalert til å passe inn i en MMS er rett og slett genialt. Menysystemet, da spesiellt galleriet, er litt spesiellt. Visst man har standar modus så vil alt som er av bilder kommer på rekke og rad. Noe som kanskje ikke er så bra visst du har noen venner eller venninner som liker å fikle med mobilen. Da vil private bilder samt alt annet komme på rekke og rad. Du kan rigtignok lage kataloger, men jeg har ennå ikke funnet ut hvordan du kan forandre standard oppsettet til å være katalog basert. Min karakter på denne delen, må bli: 6 Maskinvare og tilbehør Mobilen har en for treg prossessor. Noe annet mer teknisk uttaelse kan ikke jeg komme med, da jeg ikke er no teknisk av meg. Spesiellt i galleriet merker man dette. Man åpner opp, forventer å se små versjoner av bildene, istedefor ser man mange grå, minnekortforma ikoner. Og sakte men sikert så begynner disse å bli om til bildene de representerer. Og av og til går det veeeeldig sakte. Vibrator er det ikke, men den har jeg heller aldri brukt på noen foregående telefoner så det plager ikke meg. Som telefon er lyden klar og fin, og passer overraskende godt til øret og munnen. Høytaleren er veldig kraftig, for å ikke være stereo, og bruker man mobilen som Mp3 spiller så er øretelefonene helt greie å bruke. Det som trekker ned er at det ikke er phono inn, så man må ha nokia plugger. Batteriet krever en ladning om dagen visst man bruker den mye. Det er mindre en min 7650, men det er fremdeles alt for ofte. Min karakter her: 3 Trådløs teknologi Her har jeg ikke stort å si. Så vist jeg vet så har man alt man kan trenge. Og det fungerer prikkfritt. Man merker ikke om mobilen sender MMS med UTMS eller EDGE eller noe. Man bare sender og så gjør mobilen alt selv. Min karakter: 6 Nyttefunksjoner Min absolutte favoritt på denne mobilen er email wizarden. For en tulling som meg så er det så uhorvelig mye lettere å sette opp emailen når det er en wizard som faktisk kjenner til de fleste email klienter og fikser alt du trenger uten at du må begynne å leite etter stmp og epop eller ting man ikke har peiling hva er. Man har og tekstbehandler i forskjellig typer, som nok er flott, men jeg ser ikke for meg at jeg begynner å skrive noe stor omhandling på mobilen. Men man kan jo se pfd filer og ligninge på mobilen som er bra for folk som driver mye med slikt. Kalender og adressebok er det ingenting å utsette på, store og gode begge to. Min karakter: 5 Underholdning Det som følger med mobilen når det gjelder spill er bare tragisk. Jeg hadde håpet på noe fancye greier, men den gang ei. Samme Snake spill som på min gamle 7650, det holder bare ikke. Jeg har ikke funnet mange spill å prøve ut på mobile ennå, da alle norske leverandører sier at det ikke finnes spill til min type mobil. Og jeg har kjøpt et par som skulle fungere, og har bare fått en liten firkant i et hjørne av skjermen. Men underholdnings verdien på telefonen ER stor. Man kan ligge å trykke på funksjoner og duppeditter til fingrene blør, så her er jeg litt optimistisk på hva vi kan få se etterhvert. Med et større minnekort så kan man og ligge inn fulle filder i 3gp eller mp3 format. Og ligger man på rygg, så passer mobilen perfekt på brystkassen, og med ørepropper så kan man glatt se en full film uten at øynene krysser seg i skallen. Min karakter her: 4 Kamerafunksjon Jeg kan komme med bilder og filmer i hundrevis her, men til syvende og sist så VIL dette være en personlig oppfatning av hvordan kamera fungerer. Min PERSONLIGE mening er at det er helt suverent. Jeg kjøpte mobilen FOR å kunne filme og ta bilder. Og til det fungerer den optimalt. Bilder blir klare, filmer blir utrolig fine, og redigeringsverktøyet, spesiellt videoredigeringen, er veldig bra. Jeg er ingen kamera kjenner, og Carl Zeiss betyr ingenting for meg. Men kvaliteten på bildene vinner meg over hver gang. Min karakter: 6 Overall karakter fra meg: 5 Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 @Audun: Mye mulig det er fordi du selv har skrevet det, for da vet du selv tankene og følelsene bak ordene. Virker ikke som om det kommer over til oss, ihvertfall oss som krangler på det. Terningkast 2 tilsier at alt som er skrevet kan oppsummeres i "Nokia, dette er simpelten for dårlig", og den følelsen sitter ikke jeg igjen med etter å ha lest det. Alt jeg ber om, egentlig, er noe sånt som "Telefonen er enkelt og greit alt for stor etter vår mening, noe man strengt tatt burde slippe når man betaler så mye for en telefon, og det er det som trekker så kraftig ned på terningkastet." Det vil ihvertfall klargjøre hva det er som er så negativt. Mine humble to cents. @CesiuM_e: Geniale bilder, selv om de kunne vært mer skarpe. Spesielt N90 side om side med S700 viser hvor klumpete den er. Du har vel ikke et "profil"-sammenliknings-bilde (fra siden, slik at man kan se tykkelsen også) mellom de to? Forøvrig har dere ikke skrevet noe om materialene. Hvordan skal vi vite at den ikke er laget av luksuriøse materialer? Dere bruker uttrykk som "gedigen kvalitetsfølelse", "en såpass gjennomført konstruksjon" og "har en behagelig matt overflate", og dette gir meg inntrykk av at telefonen føles kjempesolid, er god å holde i og er laget med virkelig gode materialer. Vet dette blir veldig subjektivt, men... Dere vet jo hva dere mener, men jeg syns ikke det dere sier nå i forumet gjenspeiles i det som skrives i testen. Derfor syns jeg ikke dere har klart å overføre disse følelsene til oss. Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Dinsdale: Vet ikke hvilken oppfatning du har, men testing av telefoner skjer på fritiden med begrenset lønn. Bachelorutdannelse i journalistikk er ikke et minstekrav akkurat. Selv synes jeg det hele er vel forklart. Jeg forbinder uten tvil det som står der med terningkastet. Telefonen er gigantisk, og er ikke i lukseriøse materialer akkurat - Selv om den ikke knirker. Mobilen er gigantisk ja, ingen tvil om det. Jeg liker mobiler med litt størrelse, men denne er i meste laget selv for meg. Jeg kjøper heller en pda. Jeg dømmer ingen. Jeg krever ingen utdannelse på noe nivå av en skribent. Blogger viser at journalistisk teft ikke er et fag som læres på Journalisthøyskolen. Skrivekunst derimot, er et talent. Talentet kan forbedres og pusses på. Jeg har stor respekt for at testere hos amobil.no gjør dette på fritiden med minimal lønn. At jeg kan sitte her å lese amobil.no hver dag er jeg meget takknemmelig for. Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Har ikke noe annet bilde enn bilde nummer tre av akkurat det, men det er jo i åpnet modus. Regnet med du mente i lukket modus. Det kan jeg poste på lørdag, da jeg har mulighet til å ta et slikt. Skal prøve å huske på å ta med meg en litt bedre kameramobil da. Denne gangen leste jeg testen og tråden fra jobben, og det eneste kameraet jeg hadde med meg var innebygget i en Samsung Z107. Ikke helt optimalt nei. Kunne sett ut som spionbilder Dinsdale: Jeg foretrekker heller en PDA i den ene lommen og en mobiltelefon i den andre, ja. Kanskje til og med et digitalt kamera i den tredje, før jeg hadde plassert N90 i lomma Lenke til kommentar
bidz Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) What a brick! Anyway... Hvis dere er så misfornøyde med omtalen - skriv deres egen. Makan til syting og klaging! Flott omtale, forutom at du glemte og nevne at en burde hatt skulderveske for og gå rundt med denne telefonen, og i tillegg advare folk mot og IKKE bruke neck-straps på denne telefonen - vil jo ikke at folk skal få nakkeproblemer. Nok sykemeldinger som det er i dette landet fra før. Endret 7. oktober 2005 av bidz Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Dinsdale: Jeg foretrekker heller en PDA i den ene lommen og en mobiltelefon i den andre, ja. Kanskje til og med et digitalt kamera i den tredje, før jeg hadde plassert N90 i lomma Jeg vil ha en modul med alt dt. Det er mitt mål. Akkurat nå er det SXG75 som er nærmest, og den har i tillegg GPS, upåklagelig skjerm og god pris. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Regnet med du mente i lukket modus. Det kan jeg poste på lørdag, da jeg har mulighet til å ta et slikt. Glimrende @bidz: Ja, hvis du syns en normalt saklig diskusjon er syting og klaging, så kan du ta deg en bolle. Det må vel være lov å være uenig? Amobil, har dere oppfattet diskusjonen vår som syting...? Lenke til kommentar
EinarEriksen Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Litt flere sammenligningsbilder, inklusive bilder av tykkelsesforskjellen mellom S700 og N90. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Hjertelig takk, CesiuM_e. Hvis jeg ikke visste det før, så vet jeg ihvertfall nå at N90 ikke er noe for meg! Bare en ting til. Hvor rask er N90 på å fokusere i forhold til K750i/W800i? Og kan du ta bilde før den har fokusert ferdig? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Bra kamera, men jeg synes bildene på K750i er hakket skarpere, dog mer støy på de. Det jeg ikke skjønner er hvorfor tlfen skal være så utrolig stor, en må jo gå flere år tilbake for at dette var akseptert størrelse, mange syntes S700i var for stor men denne tar jo kaka. Sikkert en kjempeflott mobil på mange områder men helt uaktuell for meg grunnet størrelsen, kjøper meg heller en PDA Lenke til kommentar
Tor Haakon Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Flott test, men 5 på kamera? Syns at Carl Zeiss og 2 MP ikke kan bli dårlig. Da har Nokia gjort en elendig jobb! Ikke det at 5 er dårlig, men til å være den beste (kan vel disskuteres) kameramobilen på markedet sysn jeg den fortjener en 6. Men jeg har ikke testet kamera da, så jeg stoler på deg Må si meg enig med Jornan her. SE K750i fikk hele 6 på kamera biten. Og den kan ikke filme i nærheten av oppløsning som N90 kan. Hørte jeg ordet samenligne... Ellers er det andre terning kast i denne testen som jeg er helt uenig i. F.eks design og kvalitet Forstår det slik ar størrelse å vekt drar ned, resten er bare positivt. Og dette får den bare 2 med Alle telefoner har da mer eller mindre feil. Lenke til kommentar
Erren Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Men det kunne vært lagt ved en eksempelvideo Er det virkelig ikke lagt ved en eksempelvideo? Man tester det desidert beste videokameraet blant mobiler på det norske markedet og legger ikke ved et eksempel. Genialt Ble rimelig skuffa selv.. Heldigvis har SUPERJANNE og Batair laget videoer i N90-tråden, men hadde vært gøy med en amobil-video der alle effektene er brukt! Hmm.. Er det ingen av testerne som er glade i video? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg