Mr team Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Er da flere mobiler som har bedre skjerm enn N90.Siemens SXG75 er riktig nok ikke tilgjengelig enda, men de har større skjerm enn N90. Oppløsningen er lavere, men det merkes uansett ikke når de begge har såpass høy (TV'n din har 640x480 ) N90's skjerm drar i tillegg rimelig mye strøm Molna... du og Siemens, hehe... forsvarer hardhjertet det merket som er kjent for å ha de desidert dårligste skjermene på markedet, det er bra gjort. Og her nevner du en mobil som ikke en gang har kommet på markedet... N90 sin skjerm innvendig og utvendig (er ikke den utvendig 6230 sin skjerm da, samme specs) er det beste på markedet! Heldigvis er skjerm så viktig at andre aktører følger etter og det er til nytte for oss forbrukere. Men det går selvsagt på bekostning av strømforbruket, kult at nokia har en lyssensor som gjør at det kan hjelpe på noe. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 @Audun: Greit nok. Jeg har ikke holdt i noen av dem, så jeg stopper der... (Noe det også vil være blant de som tester telefoner) Men dere diskuterer ikke dere testere imellom? Type "Er du enig i at denne er så stor at vi gir den terningkast 2?" osv. Lenke til kommentar
Holtemann Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Hvis vi sammenligner terningkastene på "Design og kvalitet" på 8800 og N90 så synes jeg 8800 har en fin størrelse, det har ikke N90. Tastene er bedre på N90, men 8800 har enda sterkere kvalitetsfølelse (selv om N90 ikke har en dårlig kvalitetsfølelse), og da synes jeg terningkast 2 kontra 4 kan forsvares. Mvh Audun M. Solheim Beklager mann, men det var rimelig svake argumenter. En stor feil mange testere velger å gjøre er å sammenlikne den aktuelle mobilen med andre. Klart, det er lettere for folk å forstå, men det oppstår veldig fort en FOR subjektiv linje i en anmeldelse når ting sammenliknes hele tiden, noe som skjer ofte. Jeg ser at du liker Nokia 8800. Jeg ser du liker størrelsen, og vet at du har gitt den god karakter i Design og Byggekvlitet-avsnittet. Det burde ikke ha NOEN som helst betydning for din test av N90. For det er N90 du tester, til dens bruk og dens kvalitet. Det er ikke en Nokia 8800 vs. N90 test, og det er ikke en sammenlikningstest av noe slag. Det er en anmeldelse, og ikkenoe annet. Du skal se på kvaliteten og designet til N90, ikke kvaliteten og designet til N90 kontra en annen mobil du synes er fin. Derfor er jeg STERKT uenig i grunnlaget for denne karakteren, ikke i selve karakteren. Hater du den, så gir du den karakter 1. Det er helt greit. Endret 6. oktober 2005 av Holtemann Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Er da flere mobiler som har bedre skjerm enn N90.Siemens SXG75 er riktig nok ikke tilgjengelig enda, men de har større skjerm enn N90. Oppløsningen er lavere, men det merkes uansett ikke når de begge har såpass høy (TV'n din har 640x480 ) N90's skjerm drar i tillegg rimelig mye strøm Molna... du og Siemens, hehe... forsvarer hardhjertet det merket som er kjent for å ha de desidert dårligste skjermene på markedet, det er bra gjort. Og her nevner du en mobil som ikke en gang har kommet på markedet... N90 sin skjerm innvendig og utvendig (er ikke den utvendig 6230 sin skjerm da, samme specs) er det beste på markedet! Heldigvis er skjerm så viktig at andre aktører følger etter og det er til nytte for oss forbrukere. Men det går selvsagt på bekostning av strømforbruket, kult at nokia har en lyssensor som gjør at det kan hjelpe på noe. SXG75 har samme oppløsning som S700i (240x320). Hvis Siemens klarer å fucke opp det blir jeg alvorlig forbanna. Spesielt siden jeg har bestemt at det er min neste mobil. At skjermen er "liten" selv om opplløsningen er sinnsyk syntes jeg var negativt da jeg lekte med den på elektrofil. Lenke til kommentar
molna Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 1: Og her nevner du en mobil som ikke en gang har kommet på markedet...2: N90 sin skjerm innvendig og utvendig er det beste på markedet! 1: ja, jeg presiserte jo det... 2: totalt uenig. Hadde skjermen på N90 vært større kunne jeg kanskje vært enig. Fatter ikke hvordan dere sammenligner skjermer . Når man holder QVGA-mobiler og N90 på normal avstand (20-30 cm fra øynene) så ser man jo ingen forskjell i oppløsning. Det man derimot ser er at N90-skjermen er mindre og dermed ikke like lett lesbar. Når den i tillegg trekker mer strøm og gjør mobilen tregere, så forstår ikke jeg hvordan du kan kalle den 'beste på markedet'. Forklar gjerne hvordan du har sammenlignet disse mobilene Lenke til kommentar
3000 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) føler at det er størrelsen som trekker telefonen ned til en 4 rer.. N90er jo et skikkelig arbeidsjern av en telefon! og myntet på di som trenger en meget funksjonel mobil, ikke for design friker med øye på minst mulig volum på mobilen. synes prisen kan til og med forsvares med tanke på hvor mye god saker denne mobilen har. og den er jo nettopp komt ut så at prisen er så høy som den er er jo ingen overaskelse. til sammenligning så kostet s700i 7000kr når den først ble lansert! og den har betydelig mindre å by på, selv om størrelsen er omtrent den samme med N90. burde nå værtfall fått en 3er i design og kvalitet etter min mening da dere sier dere ikke har noe spesielt å utsette på mobilen bortsett fra størrelsen. Endret 6. oktober 2005 av 3000 Lenke til kommentar
SiR0 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hvis vi sammenligner terningkastene på "Design og kvalitet" på 8800 og N90 så synes jeg 8800 har en fin størrelse, det har ikke N90. Tastene er bedre på N90, men 8800 har enda sterkere kvalitetsfølelse (selv om N90 ikke har en dårlig kvalitetsfølelse), og da synes jeg terningkast 2 kontra 4 kan forsvares. Mvh Audun M. Solheim Beklager mann, men det var rimelig svake argumenter. En stor feil mange testere velger å gjøre er å sammenlikne den aktuelle mobilen med andre. Klart, det er lettere for folk å forstå, men det oppstår veldig fort en FOR subjektiv linje i en anmeldelse når ting sammenliknes hele tiden, noe som skjer ofte. Jeg ser at du liker Nokia 8800. Jeg ser du liker størrelsen, og vet at du har gitt den god karakter i Design og Byggekvlitet-avsnittet. Det burde ikke ha NOEN som helst betydning for din test av N90. For det er N90 du tester, til dens bruk og dens kvalitet. Det er ikke en Nokia 8800 vs. N90 test, og det er ikke en sammenlikningstest av noe slag. Det er en anmeldelse, og ikkenoe annet. Du skal se på kvaliteten og designet til N90, ikke kvaliteten og designet til N90 kontra en annen mobil du synes er fin. Derfor er jeg STERKT uenig i grunnlaget for denne karakteren, ikke i selve karakteren. Hater du den, så gir du den karakter 1. Det er helt greit. Men ikke kom å si at du gir den en toer fordi 8800 er finere. Til det burde det her være mere profesjonelt. Hmm... Audun har da ikke testet 8800... Ser heller ikke hvorfor du bringer Auduns meninger om 8800 på banen. Modellen er ikke nevnt med ett ord i N90-testen, den som først begynte å trekke sammenligninger mellom de to modellene var Tjohei tidligere i tråden. For øvrig er det vel liten tvil om at 8800 er en telefon som rager høyt over N90 både når det gjelder byggekvalitet og størrelse. Jeg sitter selv her med begge telefoner i hånden, og N90 er en plastikkleke i forhold til 8800. N90 er også betraktelig større. Så ja, jeg har ingen problemer med å forsvare at N90 har fått et mye dårligere resultat på design og kvalitet enn sin stålkledde søstermodell. Lenke til kommentar
audunms Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Hei, det jeg har ikke testet 8800 nei, og den har ikke vært i mine tanker i det hele tatt før den ble brakt på bane i denne tråden. For min del kunne jeg aldri hatt en 8800 ene og alene pga. tastene. Når man tester må man jo ha referansepunkter for å kunne si at noe er bra eller dårlig. Hvis man skal teste N90 som om det var den eneste telefonen blir det jo umulig å si om den er stor eller ikke hvis man ikke har noe å sammenligne med. Vurderingen av de fleste kriterier er jo ikke absolutte, men relative til andre telefoner. En relativ vurdering kan være både subjektiv og objektiv, det er ikke noe problem å vurdere et produkt sammenlignet med et annet og fortsatt være objektiv. Men det er nå min mening . Og generelt er det selvfølgelig vanskelig å være 100% objektiv, ofte kan man jo bli farget av smak&behag. Jeg prøvde SXG75 på CeBit, og såvidt jeg minnes var ikke skjermen på den like bra som N90 sin. Og jeg har ikke noe problem med å se forskjell på skjermen til N90 og skjermene til de fleste andre telefoner. (Såfremt jeg har på brillene iallfall) Endret 5. februar 2007 av audunms Lenke til kommentar
Holtemann Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Ikkenoe problem med å se det, men jeg bruker også bare 8800 som referansepunkt, fordi du tok det opp. Jeg sier ikke at testene er satt opp mot hverandre i det hele tatt, i alle fall ikke når du ikke har testet 8800 selv en gang. Men jeg sier det blir gjort, og til forsvar sier dere at den er svakere enn andre. Det har jeg ikkenoe problem med å forstå i det hele tatt. Men som nevnt tidligere, så er det i selve artikkelen VELDIG sterke argumenter, som støtter en god karakter. Les: "Heldigvis gjenspeiler vekten seg også i en gedigen kvalitetsfølelse. N90 kjennes solid ut, og det er ikke antydning til knirkelyder selv om den har flere bevegelige deler enn de fleste andre telefoner vi kjenner til." og "Som den observante leser vil ha lagt merke til, har vi ikke mye å utsette når det gjelder designet." Og dette gir 2 av 6 mulige poeng, i en kvalitet og design-del. Det jeg mener er at ting burde vært sagt annerledes, for en toer er, mildt sagt, et stykke under middels. Det er ikke i nærheten av å være bra, og er faktisk UNDER tilfredsstillende nivå. Det er dette jeg ikke helt forstår. For når det poengteres, sies det til forsvar at det finnes andre mobiler som er bedre. Da falt jeg litt av. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Ja, ro nå ned, da, Holtemann. Det var jo jeg som fikk Audun til å kommentere 8800. Han ville bare være useriøs om han ignorerte det jeg spurte om. (Edit: Så ikke ditt nyeste innlegg før jeg skrev dette inlegget, Holtemann... ) Men SiRO, det jeg reagerte på er måten det er skrevet om de to telefonene. Om N90 blir det liksom, veldig bra byggekvalitet, designet er det ingenting å utsette på, men den er litt stor da... Om 8800 blir det, stilig design, vanvittig kvalitet, men skjemen kan kanskje bli slarkete og tastaturet er elendig. Ja, skikkelig elendig. Sa jeg at det var elendig? Tar du poenget mitt? Dere rakker skikkelig ned på tastaturet til 8800, men nevner det mest at N90 er stor. Jada, overdriver litt da, men inntrykket jeg sitter igjen med blir at dere misliker "Design og byggekvalitet" mer på 8800 enn N90, og da ble terningkastene feil for meg. Dere (Audun) kunne kanskje lagt inn flere bilder for å vise hvor stor telefonen egentlig er. Ved siden av en fyrstikkeske, i håndflaten, sammen med 6680, SX1, P910 eller N-Gage (den første). Slik kunne folk få et bedre inntrykk av hvor stor den egentlig er, og så kunne dere skrive tydligere at denne telefonen får kraftig trekk fordi den er alt for stor. Diss den, diss den skikkelig, hvis den skal få terningkast 2. Endret 6. oktober 2005 av Tjohei Lenke til kommentar
Holtemann Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Slapp av. Er ikke sinna, hehe.. Men les mitt siste innlegg. Ser ut som vi posta rimelig likt, jeg bare litt før deg. Ser ut som vi har samme synspunkt. Og ja, Tjohei. Helt enig. Noe skal være DÅRLIG for å fortjene bare en toer. Endret 6. oktober 2005 av Holtemann Lenke til kommentar
audunms Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Det stemmer forøvrig at jeg ikke har mye å utsette på N90 hva gjelder "Design og byggekvalitet" - unntatt størrelsen. Og telefonen er faktisk så uformelig at størrelsen alene trekker karakteren her mange terningkast ned. Jeg føler at dette med størrelsen kommer ganske klart frem som et kraftig minus, men det kunne kanskje vært fremhevet enda mer. Dog har jo jeg typiske "kontor"-hender, noen ønsker jo en svær telefon, men jeg tror ikke N90 vil appelere til denne gruppen.. Endret 5. februar 2007 av audunms Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Vedder r*** mi på at amobil.no vi trille en bedre terning på SXG75. Er forøvrig enig i at 2 var litt vel dårlig. Hadde terningen sått nederst på siden og jeg ikke kunne lest den før teksten var slutt, hadde jeg utifra teksten tippet 4... Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Egentlig er dette en kurant test, og det kan virke som dette er en av Audun sine første omtaler (eller så har han skiftet nick på forumet). I likhet med mange andre synes jeg teksten og terningkastet når vi snakker Design etc ikke stemmet helt overens. Men jeg gidder ikke engasjere meg noe videre i det, det tross alt en subjektiv karakter, og i tillegg til dette vet jeg at det ikke alltid er like lett å skrive en omtale som formidler ens følelser ovenfor en ting. Jeg har jo selv skrevet mange plateomtaler for nettsiden i signaturen min (vet ikke om det er lov å "reklamere" for andre sider på forumet) og det er titt og ofte at jeg selv ser at det jeg har skrevet om en plate gjerne ikke stemmer helt overens med karakteren om en prøver å se skiten på en objektiv måte. Noen insiunerer jo også at amobil.no er i overkant partisk på enkelte mobilemerker, og det vil jeg si meg uenig med. Jeg kan ikke se at noen spesielle merker har fått bedre omtale enn andre. At de kanskje ikke er så glad i hype er en helt annen ting, og hypemaskinen til våre finske venner har jo arbeidet på høygir når det gjelder N90, så... Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Ser ut som vi har samme synspunkt. Jepp. Men jeg gidder ikke engasjere meg noe videre i det... Og så skriver du et så langt innlegg om det...? Neida, jeg har heller ikke inntrykk av at amobil er partisk overfor spesielle merker. Men jeg syns det er kult at de tør å gi fingern og ikke gi terningkast 6 som alle andre steder. Endret 6. oktober 2005 av Tjohei Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 [...snip...] Og så skriver du et så langt innlegg om det...? Neida, jeg har heller ikke inntrykk av at amobil er partisk overfor spesielle merker. Hehe. Det er bare et tilfelle av meg som ikke klarer å fatte meg i korthet. Og jeg er egentlig lite engasjert i om de sender haglskurer med hatske utfall omkring designet grunnet størrelse da jeg ikke vurderer innkjøp denne mobilen. Det jeg var litt mer engasjert ovenfor var det at folk tok frem storskytset og virkelige skulle hente seg en amobil-skalp liksom. Poenget er at det ikke alltid er like lett å uttrykke ting skriftlig som bakgrunn for en avgjørelse. Ellers gleder det meg å se at vi er stort sett er enige Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Ser ut som vi har samme synspunkt. Jepp. Men jeg gidder ikke engasjere meg noe videre i det... Og så skriver du et så langt innlegg om det...? Neida, jeg har heller ikke inntrykk av at amobil er partisk overfor spesielle merker. Men jeg syns det er kult at de tør å gi fingern og ikke gi terningkast 6 som alle andre steder. Problemet akkurat på dette er jo at sider som dinside og itavisen, som er veldig store, blir lest av mange. Og jeg minnes at testen deres av N90 var veldig lovprisende. Hvis folk derimot hadde brukt en "fagside" som amobil.no kunne folk sett forbi hyper og kanskje gjort bedre mobilkjøp. Jeg kjenner faktisk folk som har handlet mobil etter først å konferert Itavisen. Da har jeg tatt nakketak, ristet godt, pakket ned mobilen og begynt på nytt. Lenke til kommentar
sness Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Nåh, hva er det med designet til de nye mobilene til Nokia for øvrig? Ligner jo heller på rubiks kube :/ Holdt meg trofast til Nokia før, men nå er det kun SE. Siste fra Nokia har vært så alt for sært. Sæææært. Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 [...snip...] Og så skriver du et så langt innlegg om det...? Neida, jeg har heller ikke inntrykk av at amobil er partisk overfor spesielle merker. Hehe. Det er bare et tilfelle av meg som ikke klarer å fatte meg i korthet. Og jeg er egentlig lite engasjert i om de sender haglskurer med hatske utfall omkring designet grunnet størrelse da jeg ikke vurderer innkjøp denne mobilen. Det jeg var litt mer engasjert ovenfor var det at folk tok frem storskytset og virkelige skulle hente seg en amobil-skalp liksom. Poenget er at det ikke alltid er like lett å uttrykke ting skriftlig som bakgrunn for en avgjørelse. Ellers gleder det meg å se at vi er stort sett er enige Poenget er at det ikke alltid er like lett å uttrykke ting skriftlig som bakgrunn for en avgjørelse. Det er jo nettopp det en skribent/omtaler/kåsør..osv skal mestre. Det skal i utgangspunktet være unødvendig å diskutere språket til en omtaler. Selv om man er uenig i en omtale skal man kunne forstå hvorfor omtaler setter de forskjellige terningkast utifra selve teksten. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Siste fra Nokia har vært så alt for sært. Sæææært. Helt enig i at "rubiks kube"-faktoren har vært altfor høy hos Nokia en stund (selv om de har lagd mange standardtelefoner også). Men ikke kom og si at 6280 blir for sær...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg