kebab Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Nokia N90 Nokia vet å lage blest om modellene sine, og har for lengst klart å kringkaste at N90 er guds gave til mobilfotografen. Men kan den nye 3G-telefonen til finnene leve opp til hypen? Vi har tatt N90 inn i testlaben for en grundig kontroll. Les artikkelen her Lenke til kommentar
Klorin Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Fin test! en ting.. bildene fra N90 blir ofte litt mørke sammenlignet med bilder fra K750i. Nokia tar imidlertid igjen ved å ha makromodus Her får dere det til å høres ut som K750i ikke har makromodus.. det har den og W800i i høyeste grad. Lenke til kommentar
Werable Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Veldig bra test! Forferdelig at Nokia har utelatt vibrasjon på en mobiltelefon!! Hadde aldri kjøpt en mobil uten det. Dessverre går det ikke å sende video tatt i høyeste kvalitet som MMS. Dette skyldes at video i høyeste oppløsning blir lagret i MP4-format, noe som er støttet av MMS-standarden. Hva mener dere her? Mangler det et "ikke" her en plass? Lenke til kommentar
genser Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Nokia N90 er en klafftelefon Aldri hørt om en klafftelefon før, men hvis dere insisterer Plasseringen av tastene er forbedret i forhold til Nokias forrige Series 60-telefon, 6680. Hvis rett skal være rett; 6681 kom vel ut litt senere enn 6680. Det virker som at det er et stort negativt punkt at N90 ikke fungerer med tidligere ladere. Kan ikke huske at dette har vært like negativt hos andre merker som har skiftet slik tilkobling titt og ofte. Det samme gjentar seg når vi ser på resultatene fra JBenchmark 2.0. Prosessoren vil ikke være kraftig nok hvis man skal kjøre spill som utnytter oppløsningen og fargedybden i skjermen. Man vil da oppleve hakking i spillet, eventuelt må man gå ned i oppløsning for å få en flytende spillopplevelse. Det er jo dog litt kjedelig å ikke kunne utnytte en så bra skjerm til det fulle når det gjelder spill. Jeg vet dere har en graf å vise til, men har dere egentlig prøvd det dere skriver der? Har dere prøvd et spill som "utnytter oppløsningen og fargedybden i skjermen"? Tviler på at det har kommet noen slike spill enda, altså et ordentlig Series 60 spill til N90's oppløsning, men si gjerne ifra. Under Nyttefunksjoner, eller kanskje et annet sted, bør dere nevne den geniale knappen som lar deg kopiere og lime inn tekst. Er ikke så mange andre telefoner som har dette, og det er veldig nyttig i mange sammenhenger. På underholdning har den kanskje få medfølgende spill, men med Symbian kan man legge inn spill som slår alle andre spill uten problemer. Dette bør nevnes. Videokvaliteten var en positiv overraskelse ved N90. Ikke for å være frekk, men om det var overraskende har ikke skribenten gjort mye forarbeid akkurat Dessverre går det ikke å sende video tatt i høyeste kvalitet som MMS. Dette skyldes at video i høyeste oppløsning blir lagret i MP4-format, noe som er støttet av MMS-standarden. Regner med at det mangler ordet "ikke" i siste setning der Det var det jeg hadde å si på testen. En fin test, og en spennende telefon med noen klare svakheter, det er det liten tvil om. Det er viktig at man bare sammenligner den med K750i/W800i når det kommer til kamera, da N90 selvfølgelig er funksjonsmessig bedre på alt. Det ble litt mye pirk og spørsmål fra meg, men håper det er greit. Postet av meg som leser selvfølgelig, uten tilknyttning til moderatorrollen. Lenke til kommentar
Holtemann Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Vel, åpenbart at skribent ikke har tatt seg veldig god tid til alt. Den nye ladepluggen som det klages på er på en god del av nyere Nokiamobiler. Mon tro om det klages like mye på neste som har det, hvis denne anmelder liker mobilen. Også det fakta at joysticken på siden kan brukes til å navigere diverse på ytterskjermen når telefonen er lukket, er utelatt.. Genialt å faktisk kunne lese meldinger uten å åpne den i det hele tatt. Og jeg vil gjerne ha en forklaring på at Design og Byggekvalitet får terningkast 2. Skal ikke dette terningkastet gjenspeile det generelle inntrykket? Hvordan kan setninger som: "Heldigvis gjenspeiler vekten seg også i en gedigen kvalitetsfølelse. N90 kjennes solid ut, og det er ikke antydning til knirkelyder selv om den har flere bevegelige deler enn de fleste andre telefoner vi kjenner til." og "Som den observante leser vil ha lagt merke til, har vi ikke mye å utsette når det gjelder designet." Er ikke dette to MEGET bærende setninger i henhold til hva faktisk denne kategorien heter? Gedigen kvalitetsfølelse og ikke mye å utsette når det gjelder design kvalifiserer til en 2'er i Design og Byggekvalitet-kategorien. Da lurer jeg liksom på hva som ligger til grunn for terningen. Jeg vet at tester er veldig subjektive, men det er så mye som ikke stemmer for meg av det som blir skrevet at jeg blir litt provosert. Endret 6. oktober 2005 av Holtemann Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Det som er litt digg med denne telefonen(ifølge testen ihvertfall) viser at gamle telefoner overelegent slå nye og moderne telefoner på 1 ting: standbytid! Dere skrev at denne holdt i to døgn, min 3200 holder i ei uke! Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Dessverre kan skjermen kun vris én vei, og kun en drøy kvart omdreining. Betyr det at man ikke kan flippe skjerm-"delen" rundt og legge den over tastaturet, som på 6260? Bah... Forøvrig bra test, syns jeg, men jeg stusset også over 2'ern på "Design og byggekvalitet". Dere skryter jo av begge disse og sier at det er helt i topp. Kan størrelsen alene trekke ned 4 terningprikker? Lenke til kommentar
Mr team Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 En veldig ærlig tast, som viser at denne mobilen faktisk er hypet noe utrolig fra den finske produsenten. Det innrømmes også at bildene tatt med K750 er bedre isolert sett, sant nok. En fortjent 4'er for en helt ok mobil med noen kraftige skavanker.. Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Dere blir slammet hver gang en omtale publiseres Muligheten med talestyring uten å spille inn på forhånd har f.eks Motorola A780. Der fungerer det på samme måte. Men bra at flere får denne funksjonen. A780 kan også lese sms`ene for deg En grei test. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Tror nok jeg styrer unna denne ved neste telefonvalg... Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Vel, stor slag klump.. må si at alt som var på mobilen var imponerdene, men av det som var inne i den så ble den jo en gigant... vel de kunne kansje ha forminska tlf litt.. Men ellers så var den greit, men ikke bra nok at jeg kjøper den. Lenke til kommentar
audunms Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Takk for observante tilbakemeldinger. Det manglet et lite "automatisk" foran makromodus, og det manglet et "ikke" foran MMS-standarden, dette er nå rettet. Når det gjelder spill så stemmer det sikkert nok at det ikke er kommet spill enda som utnytter en slik oppløsning og fargedybde, men det er vel ganske klart at det kommer før eller siden, og da tror jeg N90 kan få problemer med å henge med. Og i forhold til muligheten til å installere nye spill føler jeg dette kommer frem under "Nyttefunksjoner" hvor jeg har tatt med fordelen ved Symbian i forhold til mulighet til å laste ned (og utvalget av) nye programmer. For meg vil alltid bytte av ladekontakt være et minus (med mindre den forrige kontakten var dårlig konstruert og trengte forbedring). Det er naturlig at Nokia nå kommer med den nye pluggen på alle sine modeller, N90 er jo endel forsinket i forhold til hva Nokias plan, og da er det nok mulig at andre modeller som for eksempel 6101 har kommet den i forkjøpet. For min del føler jeg uansett at dette bør nevnes, dette er noe veldig mange kunder nevner som et minus når de ser på ny telefon. Hvilken test det nevnes i kan sikkert diskuteres, men som sagt synes jeg dette bør nevnes i en eller annen test (Selv om det så klart kan være delte meninger om dette). Det blir nevnt om jeg liker telefonen eller ikke, hvis telefonen ikke hadde vært noe særlig ville den fått et dårligere totalt terningkast enn 4. Bytte av ladekontakt har svært lite å si for karakteren på telefonen, og jeg er heller ikke helt svart/hvit (håper jeg). Jeg har ingen problemer med å si at en telefon jeg liker har noen negative sider eller omvendt. Hva gjelder terningkast 2 under "Design og byggekvalitet", så må vel denne sees i sammenheng med prisen på telefonen, og JA størrelsen kan trekke så mye ned. Prøv å hold en N90 i hånden så skjønner dere hva jeg mener Motorola A780 har jeg dessverre ikke prøvd selv og var ikke klar over at denne allerede hadde samme funksjonalitet mht. talestyring. Endret 5. februar 2007 av audunms Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Hva gjelder terningkast 2, så må vel denne sees i sammenheng med prisen på telefonen, og JA størrelsen kan trekke så mye ned. Prøv å hold en N90 i hånden så skjønner dere hva jeg mener Men prisen så ikke ut til å ha så mye å si da dere bare satte terningkast 4 på 8800 (på "Design og kvalitet"). Den sier dere har et godt design og enorm kvalitetsfølelse, men den er også stor og tung og i tillegg har Nokia ofret tastene for pent design. Hvorfor får ikke denne enda dårligere enn N90? Bare størrelsen? Bare det at har man betalt så mye for en telefon, så bør den være mindre? Bør dere da ikke skrive noe om det i testen? Endret 6. oktober 2005 av Tjohei Lenke til kommentar
Holtemann Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Dessverre kan skjermen kun vris én vei, og kun en drøy kvart omdreining. Betyr det at man ikke kan flippe skjerm-"delen" rundt og legge den over tastaturet, som på 6260? Bah... Nei, kan ikke snus rundt og legges ned. Og det er bra, spør du meg Lenke til kommentar
3000 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) synes dere burde og fått med i testen at ytterskjermen er den råeste på markedet.. 95*65 regnes som en god oppløsning på ytterskjermer, N90 har jo "hele" 128*128. greit nok den er litt blass og kornete men den er nå helt sikkert bedre en andre ytterskjermer på det norske markede Endret 6. oktober 2005 av 3000 Lenke til kommentar
genser Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Ja. Det finnes ingen ytterskjerm som kan måle seg med N90 sin, og det finnes ingen innerskjerm som kan måle seg med N90 sin edit: Jeg er helt enig med den som skrev det, at det har blitt viet for lite oppmerksomhet til det at man kan bruke mobilen i lukket modus osv.. Endret 6. oktober 2005 av arehei Lenke til kommentar
Dinsdale Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hva gjelder terningkast 2, så må vel denne sees i sammenheng med prisen på telefonen, og JA størrelsen kan trekke så mye ned. Prøv å hold en N90 i hånden så skjønner dere hva jeg mener Men prisen så ikke ut til å ha så mye å si da dere bare satte terningkast 4 på 8800 (på "Design og kvalitet"). Den sier dere har et godt design og enorm kvalitetsfølelse, men den er også stor og tung og i tillegg har Nokia ofret tastene for pent design. Hvorfor får ikke denne enda dårligere enn N90? Bare størrelsen? Bare det at har man betalt så mye for en telefon, så bør den være mindre? Bør dere da ikke skrive noe om det i testen? Vil tror at dette har med at det finnes flere som tester mobiler, og disse har naturligvis forskjellige krav. Nå skal ikke jeg kjøre på med masse forslag til regler og hvordan en omtale bør diskuteres rundt bordet før den publiseres, for jeg regner med at dere har gode rutiner og maler å følge på amobil.no. Lenke til kommentar
Tjohei Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Nei, kan ikke snus rundt og legges ned. Og det er bra, spør du meg Så når man skal bruke kameraet (enten knipsing eller videotelefoni), må man enten gå i "rubiks kube"-modus eller bruke ytterskjermen? Lenke til kommentar
audunms Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Hei, det vil alltid være forskjellige meninger om hvor sterkt enkelte ting bør vektlegges. 8800 synes jeg ikke er stor i det hele tatt, den er riktignok litt tung og tastene er knotete, men 8800 er jo en design-telefon og da er det kanskje lettere å leve med slike ting. N90 skal vel heller være en funksjonell telefon, men dette er bare min personlige mening. Hvis vi sammenligner terningkastene på "Design og kvalitet" på 8800 og N90 så synes jeg 8800 har en fin størrelse, det har ikke N90. Tastene er bedre på N90, men 8800 har enda sterkere kvalitetsfølelse (selv om N90 ikke har en dårlig kvalitetsfølelse), og da synes jeg terningkast 2 kontra 4 kan forsvares. Uansett så synes jeg det bare er bra at temaet engasjerer og at det er delte meninger! (Noe det også vil være blant de som tester telefoner) Endret 5. februar 2007 av audunms Lenke til kommentar
molna Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 og det finnes ingen innerskjerm som kan måle seg med N90 sin Er da flere mobiler som har bedre skjerm enn N90. Siemens SXG75 er riktig nok ikke tilgjengelig enda, men de har større skjerm enn N90. Oppløsningen er lavere, men det merkes uansett ikke når de begge har såpass høy (TV'n din har 640x480 ) N90's skjerm drar i tillegg rimelig mye strøm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg