Gå til innhold

Acer laptop vifte modifikasjon

abcde

Anbefalte innlegg

Hei..

Har en Acer laptop som jeg har klart å demontere. Synes viftestøyen er litt plagsom, så jeg tenkte å prøve meg på en liten mod. Tilkoblingen for viften på hovedkortet er en to pins kontakt. Det jeg tenkte å gjøre er å kjøpe meg en mini- viftestyring. Denne tenkte jeg å koble på hovedkortet og dra ledningen ut fra maskinen slik at viftestyringen henger utenfor. Da kan jeg regulere viftehastigheten ved behov.

Er dette et prosjekt som er mulig å utføre? Noen bedre ideer?

Evt hvor er det muligå få kjøpt en slik viftestyring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Absolutt noe som kan gjennomføres, ja. Men når det virker som om du ikke vet hva et Pot-meter er siden du ikke nevner det over, så er det tvilsomt om det er så lurt at du begir deg ut på det.

Pot-meter er en regulerbar motstand, som dermed kan justere spenningen over en krets, f.eks en vifte. Akkurat det som sitter i en viftestyring, og det man vrir på.

Men her skal man ha ganske god greie på elektronikk-mattematikk for å få til et slikt prosjekt.

Jeg har selv en nyinnkjøpt Acer-laptop, og hadde gjerne sett at dette lar seg enkelt gjøre.

Lenke til kommentar

Som Bengh sier, har du testet med software viftestyring? Mange forskjellige programmer å velge mellom, men ikke sikkert alle takler laptopen din. Hvilken acer-modell er det du har? Er det centrino, p4, amd?

Det å lage noe jalla eksternt er vel ikke det mest elegante, prøv med software viftestyring først.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd alt jeg har kommet over på software-fronten, problemet er at selv ikke Motherboard Monitor finner noen fan-sensor, så det går ikke an å justere via programvare. Jeg hadde gjerne sett at noen beviste at jeg tar feil der, men det er nok dessverre ikke mulig.

Vifta på min maskin går lenge etter at jeg har gjort tunge ting, selv om temperaturen for lengst har sunket godt ned under akseptabelt nivå.

Edit: Jeg har en Acer Travelmate 4102WLMi. Centrino Hardware Control finner ingen vifte-sensorer, på linje med alle vifte/temperatur-programmer jeg har prøvd.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har opplevd akkurat det samme problemet! Har sendt rundt 70 mailer til Acer og klaget på dette da det ikke er mulig å bruke maskinen i forelesninger osv.

De godtok å ta maskinen inn for å se hva de kunne gjøre, men fikk beskjed om at vitestøy på maskinene er normalt!

Har fått et forslag av de på software speedfancontrol. Men det ble bare fantastisk irriterende. Vifta gikk i 2 minutter og var stille i 2 minutter. Da tenker man i hvertfall mye på støyen.

De lovet i førsten at det skulle komme en ny bios som skulle fikse dette. men det er 3 måneder siden, og jeg har fortsatt ikke hørt noe.

Nå svarer ikke Acer service på mail lenger.

Noen forslag til hva man kan gjøre annet enn å modifisere vifta hardware messig? Det går vel fort utover garantien noe jeg helst ikke vil gjøre :(

Eneste jeg har funnet ut av dette er ALDRI ALDRI mer Acer!

Lenke til kommentar

Det er TravleMate 4650.

Med en centrino 1.6. Alle andre produsenter med samme prosessor klarer jo å lage den stille. Problemet er vel at stoftwareklokkinga fra Acer er helt håpløs og at det ikke er noen mulighet til å hente ut temperatur i windows.

Vifta går også konstant fra 5 minutter etter oppstart til den er skrudd av. Kjører jeg på batteri uten å bruke maskinen og med skjermen skrud av tar det ca 30 min før vifta begynner å gå =)

Lenke til kommentar

Jeg går ut fra at du mener Notebook Fan Control som ligger i Centrino Hardware Control? Og nei, denne kan ikke justere vifta på min eller trådstarters maskin. Jeg har faktisk ikke sett noen maskiner denne kan justere vifta på, har søkt en del rundt på nettet nå, mange som ikke får til dette i CHC.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
Det er TravleMate 4650.

Med en centrino 1.6. Alle andre produsenter med samme prosessor klarer jo å lage den stille. Problemet er vel at stoftwareklokkinga fra Acer er helt håpløs og at det ikke er noen mulighet til å hente ut temperatur i windows.

Uhm, det er jo ikke Acer sin software som kontrollerer klokkefrekvensen på prosessoren der. Vil tro det er noe galt med akkurat din PC der.

Sitter akkurat nå på en Acer 3211 med 1,7GHz Dothan, viten går sånn ca. aldri av og det uten frevens og spennings-styring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...