Gå til innhold

Test av bZerk/Mist transparent tastatur


Anbefalte innlegg

Innledning

 

Den delen av datamaskinen de fleste av oss har interaksjon med er også den som folk bryr seg minst om. Tastaturet. Denne utskjelte innretningen fra dataalderens barndom. Tidligere var det bare om å gjøre å få kjøpt seg et tastatur billigst mulig. Nå, i disse casemod-tider har man begynt å fokusere litt på utseendet til tastaturet også, men fremdeles er det litt hipp som happ hvordan tastaturet er å skrive på. Hvem bryr seg, så lenge det er rimelig, og ser kurant ut? Vel, blant de av oss som skriver en del burde det helt klart være noe å fokusere på. Om det ser bra ut så burde det være en bonus og intet annet.

 

Vel, jeg har i løpet av min datakarriere testet meg gjennom ca 10-20 forskjellige tastatur, og min absolutte favoritt er de gamle IBM-tastaturene som bråker voldsomt (buckling-spring teknologi) og er over to kilo. For tiden ligger mitt slikt hjemme i sør, og derfor benytter jeg en av de to tastaturene som ligger på delt andreplass, nemlig et Acer 6312 tastatur. Om du lurer på hva dette tastaturet deler andreplassen med så er det et billige Mitsumi-tastatur av den sorten som It-butikken solgte frem til i sommer en gang.

 

Men, jeg liker å teste nye tastatur, og siden jeg altså bestilte litt dill fra Microplex bestilte jeg samtidig det bZerk-tastaturet jeg nevnte i overskriften. Og hvordan var det?

 

Bilde: Tastaturet som det fremstår i levende live (på frotte-laken)

 

bzerk1_liten.JPG

Førsteinntrykk:

 

Det ser bra ut, og i motsetning til den svarte utgaven (som jeg også har) passer multimediaknappene fint inn i designet. Ved oppstart av maskinen var det et behagelig grønt lys som signaliserte at num-lock var på. Det samme grønne lyset brukes også til å indikere hvorvidt scroll- og caps-lock er på. På bildene av dette tastaturet har det sett ut som det var av ”bærbar-typen”. Dette stemmer ikke når tastaturet er lagt på bordet. Tastene er senket litt mer ned i rammen enn det som vanlig er, og dermed ser tastaturet flatere ut. Når man bruker tastaturet kjenner man at det er av den vanlige (membran) typen. Ellers kjentes tastaturet ut som det var i over gjennomsnittlig kvalitet.

 

I bruk:

 

Tastaturet vil nok garantert matche de mer funky utseende maskinene som er gjengs blant dagens ungdom (disse med vinduer og katoder og slikt). Så rent estetisk sett har dette tastaturet livets rett. Så, den viktige delen med et tastatur. Hvordan funker det i bruk? Vel, nå skal jeg innrømme at jeg ikke er noen stor spiller (Half-Life 2 detter snart ned i postkassen, så det kan forandre seg), og har derfor ikke testet om det er mulig å trykke ned mer enn tre taster samtidig. Dette er et viktig moment for mange spillere, og folk som skriver etter braille-metoden. Det er i hvert fall det som påstås på enkelte sider når slike ting diskuteres. Nå skal det være sagt at jeg alltid har forbundet braille med blindeskrift og dermed ikke helt vet hva som menes med dette overført til bruk av tastatur for oss seende.

 

Men, det var en digresjon. Når det gjelder spilling har jeg spilt litt World of Warcraft, litt Prince of Persia: Sands of Time, og slike spill. Jeg regner det som svært lite sannsynlig at jeg har trykket ned tre taster samtidig, men når vi snakker om hvor behagelig dette tastaturet er til spilling, så er det bedre enn mange andre tastatur jeg har testet. Til skrivearbeid er det greit nok. Jeg synes det mangler litt av det som på engelsk kalles ”tactile feel”, dvs at det er en anelse for bløtt (og for stille) for min smak. Ikke så å forstå at det er et lydløst tastatur, man hører at man presser på tastene, og det kan nok hende at det bare så vidt kan tolereres for de som er allergisk mot (taste)støy.

 

For å ha et sammenligningsgrunnlag skrev jeg følgende setning: ”Dette er en test på tastaturets mulighet for å lage lyd” (eller en tilsvarende tekst) Med en mikrofon som lå 5 cm fra numpaden. Etter dette var spilt inn tok jeg og forsterket lyden med 6 dB i Adobe Audition. Microfonen jeg benytter er en litt tungdreven philips-sak, og den har jeg satt rett i lydkortet mitt. Når jeg får tilbake mikrofonforsterkeren min kan jeg spille lydene inn på nytt igjen. Den som er merket acer er mitt vanlige tastatur (for øvrig med fjærer tilknyttet knappene), den som er merket bZerk er naturligvis bZerk-tastaturet. I tillegg har jeg sammenlignet med et billig Microsoft-tastatur. Alle disse er komprimert ned til mp3, og pakket inn i en zip-fil som er vedlagt denne posten. Det bør bemerkes at jeg nok kanskje er litt mer hardhendt når jeg skriver på tastatur enn mange andre.

 

En ting som er positivt med dette tastaturet er at det, i motsetning til det før nevnte billige microsoft-tastaturet, at selv etter et par måneders bruk har ikke noen av bokstavene på tastene begynt å bli slitt vekk. Dette har normalt sett ikke vært noe problem med mange tastatur tidligere, men nylig har jeg sett tendensene til lettslitte knapper både på Logitech Ultra X og som sagt, Microsoft-tastaturet.

 

bzerk2_liten.jpg

 

Komfort:

 

Tastaturet er såpass hardcore at det ikke har håndleddsstøtte. Ellers har det små føtter slik at man kan oppnå en liten tilt med det. Rent skrivemessig utpeker det seg ikke noe særlig, verken i negativ eller positiv retning komfortmessig. På det jevne med andre ord.

 

For noen oppfattes det sikket som komfortabelt med multimediataster. Personlig brukte jeg bare e-post og ”internett”-tastene. Disse fungerer også uten drivere. Det er mange andre mulige knapper, men disse krever drivere

 

Jeg stjeler en ide fra E.T. og lager en hardhetsskala.

 

Fra øverst til nederst.

 

Keytronic

IBM model M

Acer 6312

bZerk/Mist Transparent

Microsoft Wired Keyboard

Logitech Ultra X

 

Bilde: Hvor høyt er tastaturet i forhold til en CD?

 

bzerk3_liten.JPG

 

Oppsummering:

 

Positive ting:

 

-Pent

-Grei komfort

-Pris (195 kr i skrivende stund)

-Grei kvalitet på taster

 

Negative ting:

 

-Kanskje for bråkete for noen (for stille for meg)

-Mediaknapper (alt for mange, og de fleste trenger drivere for å fungere)

-Ikke USB

-Ikke superbt til skriving

 

PS. Om det er ønskelig kan jeg sikkert ta og testet noen flere tastatur, og jeg tar gjerne imot ideer til ting som burde testes med dette tastaturet. Når jeg får half-life 2 i postkassen skal jeg ta og sjekke det med tre taster samtidig og slikt.

 

Karakter: 4 av 6

 

Bilde: De tre tastaturene jeg testet lyden på her.

 

tre_tastatur_liten.JPG

tastaturlyder.zip

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Kanskje litt sent ute med å skrive hær men alikevell.

 

Kobla et slikt tastatur til pc'en min en gang. Det endte med at ps2 portene sluttet å virke, samme skjedde med en annen pc også.

 

Aldri for sent vet du. Hva tastatur var det du koblet til? Et slikt bZerk? Kan ikke si at jeg har merket det samme med min versjon, har hatt to keyboards tilkoblet ps2 porten etter bZerken jeg, og det funker fint som farsken det...

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Tøft, så keytronicen kom høyst på lista? :D

 

Vurderte selv å kjøpe dette tastaturet en gang i tiden da jeg handlet fra microplex. Men jeg var usikkert på om det var noe godt å skrive på i det hele tatt. Pluss at jeg ville ha det som var ekstra fancy, det transparente med blåt lys.

 

Men det endte opp med et ganialt keytronic multimediatastatur (kostet 150 på den tiden, og var på tilbud til 100 da jeg kjøpte det) Og det bruker jeg fortsatt i dag, det er vel over et halvår siden jeg kjøpte det. Og det er fortsatt digg å skrive på :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...