Shurom Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Har nettopp innstalert ubuntu men som tittelen sier, valgte jeg feil oppløsninger i X, så når X og GDM starter vil ikke skjermen vise bildet. [LØST] Et annet problem jeg har er at det går ikke an å starte XP gjennom GRUB heller, når jeg trykker på XP kommer det bare noe text der det står booting windows eller noe . Håper det er noen som kan hjelpe !! EDIT: nå er jeg altså i XP igjen og trenger hjelp med GRUB innstalasjon se mitt innlegg lenger nede Endret 9. oktober 2005 av Plexiglass Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Rekonfigurer X: sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg I ein terminal (Ctrl+Alt+F1) Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Det fikset ubuntu problemet men jeg får fortsatt ikke bootet XP det jeg får opp etter å ha trykket på XP i GRUB er : Booting Microsoft Windows XP Profesional root (hd1,0) Filesystem type unknow, partition type 0x7 Savedefault Makeactive Chainloader +1 Håper igjen det er noen som kan hjelpe Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Er XP på første partisjon på disk nr. to da? Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Er XP på første partisjon på disk nr. to da? er ikke sikker men det virker sånn, er en sata raptor disk EDIT: lurer på om det har noe med at jeg har /NOGUIBOOT på windows XP Endret 6. oktober 2005 av Plexiglass Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Jeg ville skjekka og dobbelt skjekka hva som er på hvilke partisjoner og hvilket navn GRUB trur disse har. Hvis du bare skriver grup i kommandolinja får du opp grub-shell. Derfra kan du skjekke hva GRUB kaller de forskjellige partisjonene. Til det kan du bruke root kommandoen: Hvis f.eks. du har linux innstallert på sda1 (første SATA disk, første partisjon), kan du skjekke at GRUB "ser" den ved å skrive root (hd0,0)/ og så trykke TAB. Da skal du se en ls over filsystemet på sda1. Så er det bare å gå gjennom diskene til du finner winXP innstallasjonen Det kan hende at du må remappe diskene med MAP kommandoen i GRUB. Husker ente det i hode, titt i man grub fila... Langskuddet: Prøv med rootnoverify (hd1,0) i steden for root (hd1,0) Endret 6. oktober 2005 av olefiver Lenke til kommentar
Shurom Skrevet 9. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 9. oktober 2005 (endret) Jeg fant en win 98 oppstarts CD og formaterte så vips var jeg i windows, men hvordan innstalerer jeg GRUB igjen sånn at jeg kan bruke linux og går det an å boote linux fra CD Håper dere svarer på mine kansje dumme newbie spørsmål Endret 9. oktober 2005 av Plexiglass Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå