anrau Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Hadde nettopp et radiator problem,der det gikk hull på radiatoren. Etter jeg hadde skiftet denne ut og fyllt på ny kjølevæske skulle jeg starte den.Den startet fint,men så smalt det en eller annen plass i motoren og den ville ikke starte etterpå. Når jeg vrir om tenningsnøkkelen høres bare et lite klikk, så jeg lurer på om det bare er startemotoren som er ødelagt. Trodde ikke jeg skulle få starteproblemer ved skifte av radiator. Motoren gikk seg heller ikke varm når radiatoren røk.Noen forslag? Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Slik du beskriver det høres det ut som om det har vært en solid kortslutning et sted, og at det nå ikkje er nok strøm fram til starteren. For slik som eg forstod deg stoppa ikkje motoren når det smalt, og er dette en gammel motor er den uavhengig av strøm for å svive. Men er det en nyere motor kan finere elektronikk ha tatt skade, og motoren er og avhengig av strøm. Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Hvis det smalt, er det muligens registerreimen/kjedet. Da kan stemplene ha slått oppi ventilene og ødelagt dem og kanskje også ventilløfterne, kamakselen og opphengene til kamakselen. Det er relativt enkelt å sjekke. Hvis bilen har registereim sitter den under et plastdeksel på langsiden av motorblokken. Ta av dekselet og sjekk om reimen er der og om den er skikkelig stram. Hvis det er registerkjede, skru av toppdekselet, og kjedet er festet på et hjul i den ene enden av akselen som ligger der. Det er også godt mulig at du kan se eventuelle skader som måtte ha oppstått på ventilløftere og kamaksler. Dette er DYRT å reparere på et verksted, men oppnåelig hvis du kan fikse det selv. Andre mulige løsninger kan være brudd på veivaksel, stempelbolt eller stempelstang, men det forekommer ekstremt sjeldent. Forøvrig kan jeg ikke se at radiatorproblemet skal ha noe med dette å gjøre. Lenke til kommentar
anrau Skrevet 5. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2005 (endret) Bilen stoppet etter det smalt, men jeg lurte på om dette kunne vært ettertenning i potta eller noe.Det var ikke noe metallyd.Sikringen til baklyset var også røket etter dette skjedde,men vet ikke om det skjedde før eller etter.Har sjekket registerreima,men denne er helt ok og ble skiftet for bare noen 100 km siden.Er mye selvmekk på det elektriske, siden motoren har blitt skiftet ut fra en 1,6 diesel til en 1,6 turbo. Har heller ikke satt inn lyktene ledningene til disse skal ikke være borti godset. Bilen er forøvrig en 82 mod,så det er ikke mye fintfølende elektronikk. Endret 5. oktober 2005 av anrau Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Jeg tror du skal være god for å få til ettertenning i potta på diesel... Men en kortslutning er jo selvfølgelig mulig. Det kan smelle ganske heftig med så stor strøm som et bilbatteri kan gi, og stopperen til motoren er sikkert elektrisk styrt slik at motoren stopper hvis strømmen går. På eldre dieselbiler var dette systemet helt mekanisk, og da hadde man en knott (som ofte ble forvekslet med en choke) på dashbordet som man trakk ut for å bryte drivstofftilførselen slik at motoren stoppet. Med mindre det var noe elektronikk i innsprøytningen var man da helt uavhengig av strøm for at den skulle gå. Dette systemet ble brukt på traktorer og liknende til langt opp på 90-tallet, og brukes vel fortsatt på enkle dieselmotorer. Det er alltid like gøy når personer som er vant med bensinmotorer skal bruke disse dieselmotorene: De starter opp, og motoren går gjerne litt dårlig med en gang - så da trekker de ut denne kanppen i den tro at det er choke. Og da stopper jo selvfølgelig motoren. For ikke å snakke om når de glemmer å trykke den inn igjen og ikke skjønner hvorfor "den jæ*** dr***" ikke starter... Endret 6. oktober 2005 av larschroe Lenke til kommentar
Zagato Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Viss det er en gammel motor skal ikkje den stoppe pga ei kortslutning skulle eg tru. Men registerreima kan ryke, men da er det fare for at det kommer litt knuselyder. Registerkjede pleier veldig sjelden ryke. Faktisk så sjelden at me ikkje gadd sjekke det når motoren min havarerte på Våler i fjor, men da var det selfølgelig det som hadde røket. Lenke til kommentar
anrau Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Hvis denne stopperen er elektrisk må den da resettes eller noe. Etter den stoppet var sikringren til baklykta gått.Motoren har ikke denne drivstoff kutteren.Og du kan høre et klikk når jeg vrir om tenningsnøkkelen,men det virker ut som om motoren ikke vil tørne.Har gått over det elektriske men kunne ikke finne noe feil. Går det ann å starte en dielsel med å trille den igang? Endret 6. oktober 2005 av anrau Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Disel kan fint trilles igang. Måtte gjøre det på Golfen i vinter når glødepluggene hadde sagt takk for seg. Finn en bakke og dytt den i 3djegir og tut og kjør. Lenke til kommentar
anrau Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 Har nå hatt ut starteren. Det var ikke noe feil på denne...Prøvde å tørne motoren for hånd,men den satt bom fast...Frykter selvfølgelig det verste tror kansjke noe har kilt seg i motoren.Lurer da på om dette er en veldig omfattende reparasjon eller om det er noe som er mulig å ta selv? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Gamle pasater og golfer med 1500 diesel har et rele/magnetventil i dieselpumpa som er avhengig av strøm for at motoren skal gå. Til og med eldre en 82 modeller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå