lie Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hei har levert min PC inn hod elkjøp og de sa at det kunne ta 2-3 uker. 2 til 3 uker er ganske utrolig må jeg si.. 2 til 3 dager kunne jeg levd med.. Jeg hadde gått på veggene. Tenk på alle episodene med lost jeg hadde mistet og ikke minst regninger, nettbank osv. (har ikke tilgang til nettbank her på jobben) Jeg hadde bare latt det gå som det var. Nytter ikke å protestere mot de. Service når du handler, service eksisterer ikke når du har betalt. Er en grunn til at jeg aldri handler pc på elkjøp. Men lykketil. Lenke til kommentar
Mott Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 Altså den tiden da jeg kjøpte PC så viste jeg ingenting om PC nesten. Men etterpå har jeg bygget en PC til min bror blant annet. Jeg angrer og synes det var et bra kjøp samtidig hadde jeg ikke kjøpt PC der hadde jeg ikke kunnet så mye om PC men samtidig var det elendig PC i forhold til pris. Men dette kan jeg ikke gjøre noe med. Men kansje jeg skal dra på elkjøp senere og spørre hvor lang tid det tar og vis det tar så lang tid skal jeg be om låne PC og vis de ikke har spør jeg om de kan ringe når de har dette. Grei plan? Lenke til kommentar
Mott Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 oki har nå vært på Elkjøp og fikk ikke låne PC fordi de ikek har noe system der oppe følte at de bare kastet rundt på meg fordi jeg ikek skulle ha noe og fordi de ikek hadde bra nok system der inne og folk ventet. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Butikkens system kan ikke sette loven til side. En PC er ikke så vanskelig som låneprodukt, er lett å sørge for at ingen vil stikke av med den. Er det en stasjonærmaskin så tar man og maler en el-kjøp logo på sidene og fikser neon stygge riper i kabinettet. På en bærbar lager man et hull i skjermen elller.no slik at den ikke er noe folk vil se på over lang tid. Om butikken ikke har en demo PC inne, b-varer og slikt, så er det jo dems jobb å skaffe det. Butikker i el-kjøps størrelse vil garantert få mer enn en sak hvor de har bruk for slikt og da får de heller åpne en ny PC. Noe annet er det med mindre butikker.... Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Altså, loven sier ingenting om at hvis det er forventet servicetid på over 5 arbeidsdager så har man krav på låneprod. fra dag 1 (Merk: forventet). Den sier at hvis service tar lengre tid enn en uke (5 arbeidsdager) så har man krav på låneprodukt fra den 6. arbeidsdagen. De er som regel greie når det kommer til dette på ElKjøp, har vi produkter inne som er ment for utlåning, så fikser vi det fra dag 1. Hvis vi ikke har, følger vi lovverket, ergo 5 arbeidsdager. Husk også at låneprodukter, som nevnt tidligere, blir satt opp mot primærbehov. Primærbehovet til privatpersoner er nettopp mail, surfing, skriving. Det er her man kan lide et økonomisk tap hvis en PC må på service. Er man en profesjonell CAD gutt og han kjøper en PC privat (Altså setter kvitteringen på hans/hennes eget navn) så har han pr. definisjon kun krav på en PC som dekker nevnte primærbehov. Kjøper dog denne profesjonelle CAD brukeren PC'en på firmaet han jobber for (rekvisisjon, etc.) så har han krav på et produkt som er mest mulig likt det han/hun har levert inn til reperasjon fra dag 1. Man kan ikke sette loven til side pga. svikt i systemer. Dette er tull fra denne butikkens side! Du som kunde har krav på et låneprodukt fra 6. arbeidsdagen, uansett! (Med mindre dette fører til urimelig kostnad for selger, dette defineres av selger) Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Altså, loven sier ingenting om at hvis det er forventet servicetid på over 5 arbeidsdager så har man krav på låneprod. fra dag 1 (Merk: forventet). Den sier at hvis service tar lengre tid enn en uke (5 arbeidsdager) så har man krav på låneprodukt fra den 6. arbeidsdagen. Kan du vise til rettspraksis eller juridisk teori på den? Må si at ditt poeng ikke akkurat står klinkende klart for meg. Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Her vil jeg si det er "medføre" som er viktig... Sånn jeg tolker det så sier det ingen ting om at den uken må ha gått, men hvis reparasjonen vil ta over en uke så har du krav på erstatningsgjenstand fra dag 1... Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Medføre er ikke det samme som "fakta", ingen i ElKjøp er kvalifiserte til å si at et produkt garantert blir "borte" i mer (eller mindre) en uke pga. servicetid. Lenke til kommentar
Mott Skrevet 6. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Skal opp der i morgen han jeg snakket viste ikke noe om de hadde PCer som var inne som var uten ting som passer seg å sende ut igjen dere vet porno å sånn, så han viste ikke om PCene var sjekket enda. Så jeg fikk ikke noe PC men virket naturlig for dem og gi meg PC før det hadde gått 7 dager så får nok mest sannsynlig PC i morgen. Endret 6. oktober 2005 av Mott Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Medføre er ikke det samme som "fakta", ingen i ElKjøp er kvalifiserte til å si at et produkt garantert blir "borte" i mer (eller mindre) en uke pga. servicetid. Ser ikke helt hvor du vil...Men uansett... De som jobber hos elkjøp pleier å gi et anslag på hvor lenge en gjenstand vil være på reperasjon. De gangene jeg har vært der har det vanligvis vært ca. 2 uker. Dermed vil jeg høyst sansynlig være avskåret fra gjendstanden over en uke. Hvis vi ser på synonymer til medføre: bringe med seg, føre til, bety, bringe, forårsake. Feks bety. Hvis det betyr til at du blir avskåret fra en vare i over en uke har du krav på lånegjenstand. Hvordan klarer du å få det til å bli at du allerede må ha ventet en uke før du får lånegjenstanden? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hei har levert min PC inn hod elkjøp og de sa at det kunne ta 2-3 uker. 2 til 3 uker er ganske utrolig må jeg si.. 2 til 3 dager kunne jeg levd med.. Edit: Litt overdrevet, men de burde klare det på en uke. Elkjøp reparerer ikke varene sine selv. De blir sendt videre til verksted, ulike avhengig av hvilken produsent det er snakk om. Disse verkstedene henter og bringer varer gjerne maks 1 gang i uka. Derfor er det du skriver her helt uaktuellt å få til..og den tiden som du sier er altfor lang er det som er regnet som rimelig tid ifølge forbrukerrådet OG bransjen. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Man kan gjerne få låneprodukt fra første dag, det vil være god kundebehandling. Men loven tolkes, og tolkes gjerne begge veier. Og hvor ialledager du har det siste der fra, det lurer jeg veldig på . Ekjøp i Bærum... Selger har argumentert for forsikring fordi da får jeg lånegjenstand fra første dag ved reklamasjon, og jeg har blitt avspist i returskranken med at hvis jeg hadde hatt forsikring hadde jeg selvfølgelig fått lånegjenstand fra dag en. Dette tolker jeg slik at elkjøp forandret sin praksis for å fremme salg av forsikringer, siden selve utgiften med å ha noen billige, gamle mobiler liggende er såpass mye mindre enn ulempen og irritasjonen det er for kundene å ikke få lånegjenstand fra dag en. Og hvilket annet motiv en økonomisk skulle elkjøp ha for denne praksisen? Dermed blir min konklusjon, feil eller ikke, at det er økonomisk for å selge flere forsikringer. Så blir diskusjonen... Er dette en lovlig praksis eller i strid med forbrukerkjøpsloven? Min oppfatning er at dette er i strid med både lovens ordlyd og formålet med forbrukerkjøpsloven, nemlig å beskytte den svakere part, forbukeren. Det er jo i sannhet en underlig argumentasjon ja. Svjv er ikke elkjøp egenassurandør og jeg tviler på at de får refundert låne-"utgiften" fra forsikringsselskapet. Derimot tror jeg veldig på at de tjener penger på hver solgte forsikring og at de dermed gjerne "legger til" tjenester for å selge forsikeringsproduktet uten at dette overhodet egentlig har noe med produktet de selger å gjøre. Jeg forstår også loven slik at man får lånetelefon fra dag en, og har også fått det (hos Lefdal i sandvika) og tok det egentlig som en selvfølge. Med tanke på hva man får i låneertsattnning bør spesifikasjonene på innlevert gjenstand avgjøre. Klart at du ikke skal avspises med en haug av en gammel bærbar dersom du har en + 3.8GHz CPU, 7800 GTX skermkort o.l. Det er et rent gamer produkt. Å levere ut an slapp lapptopp da blir som å låne ut en gameboy til en som leverte inn en XBox 360 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Jo du SKAL avspises med et produkt med grunnfunksjonene til tingen du leverte inn! Et låneprodukt skal nemlig ikke være til vesentlig kostnad for selger. Og dermed skal man få et produkt som dekker de mest normale funksjonene til pcen, altså nettsurfing, dokumentskriving og normalt enkel bruk. Dette er tilogmed forbrukerrådet enig i. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Medføre er ikke det samme som "fakta", ingen i ElKjøp er kvalifiserte til å si at et produkt garantert blir "borte" i mer (eller mindre) en uke pga. servicetid. Det er vel i de aller fleste situasjoner ganske garantert at det tar mer enn 1 uke da de sort sett sender bort alt til reparasjon. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Husk også at låneprodukter, som nevnt tidligere, blir satt opp mot primærbehov. Primærbehovet til privatpersoner er nettopp mail, surfing, skriving. Det er her man kan lide et økonomisk tap hvis en PC må på service. Er man en profesjonell CAD gutt og han kjøper en PC privat (Altså setter kvitteringen på hans/hennes eget navn) så har han pr. definisjon kun krav på en PC som dekker nevnte primærbehov. Kjøper dog denne profesjonelle CAD brukeren PC'en på firmaet han jobber for (rekvisisjon, etc.) så har han krav på et produkt som er mest mulig likt det han/hun har levert inn til reperasjon fra dag 1. Man kan ikke sette loven til side pga. svikt i systemer. Dette er tull fra denne butikkens side! Du som kunde har krav på et låneprodukt fra 6. arbeidsdagen, uansett! (Med mindre dette fører til urimelig kostnad for selger, dette defineres av selger) Hva som er primærbehov har da ikke selger noe som helst med å definere på et produkt som er (delvis avhengig av konfigurasjon) noe av det mest fleksible verktøy som er å oppdrive i verden. En PC er ikke en hårføner. Å definere slike basisbehov ville omtrent være det samme som å få en en liten dritt-skrutrekker i bytte mot toppmodellen til letherman. Mail og surfing er da virkelig ikke basisfunksjonene til en skikkelig gamer pc, far off. Må si en slik påstand skulle være en fornøyelse å diskutere med en selger. Edit ekstraekstraord Endret 6. oktober 2005 av Babelfisken Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Jo du SKAL avspises med et produkt med grunnfunksjonene til tingen du leverte inn! Et låneprodukt skal nemlig ikke være til vesentlig kostnad for selger. Og dermed skal man få et produkt som dekker de mest normale funksjonene til pcen, altså nettsurfing, dokumentskriving og normalt enkel bruk. Dette er tilogmed forbrukerrådet enig i. Da tar jo forbrukerrådet fullstendig feil og har ganske enkelt ikke forstått hva en PCer, evnetuellt har de ikke hatt de mer ekstreme tilfellene oppe til vurdering tidligere. Grunnfunksjoner i slik teknologi er noe som defineres ut fra standarden på enkeltdelene og totalen, og grunnfunksjoner kan ganske enklet ikke defineres for alle pc'er under ett. Synes liksom jeg ser dataansvarlig på jobben levere racket med redundant quad IBM virtual server inn på elkjøp og få to lapptopper i til utlån. Søkt, jada men likevel relevannt for nytteverdien er omtrent den samme ente man skal spille BF2 eller kjøre 10 virtuelle servere, lapptoppen er uansett et totalt annet produkt. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Hva du mener er riktig eller ei har egentlig ingenting å si iforhold til det som er akseptert praksis. Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Nå er praksis til for å endres, og selv om jeg sikkert høres ut som en forferdelig kverulannt så har jeg da også fått endret både TV2s og Thorns praksis i 2 saker de begge ble knust i forbrukerrådet på. Så lenge argumentene er helt sunne og tidligere praksis ikke har tatt høyde for forholdene vil ny praksis oppstå. En annen sak er om det overhodet er mulig å kjøpe skikkelige maskiner på Elkjøp og i så måte kan det jo hende de har både sine ord og praksis i behold dersom maskinene som selges der ikke er brukbare til annet enn surfing og mail. Skulle de derimot markedsføre gaming maskiner som faktisk fungerer etter formålet blir nåværende praksis bare et en parantes om kort tid. Lenke til kommentar
veggiss Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Alastor: er enig i det meste du sier her, men når du sier at det er en urimelig kostnad for selger å låne ut en ny pc så synes jeg du drar den litt langt. så lenge kunden behandler den bra og den kan selges med 500 spenn avslag som demobrukt så anser ikke jeg det som en urimelig kostnad...gjør du? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 En 1 måned gammel pc kan ikke selges med 500,- i avslag. Når en pc brukes av en kunde en stund som utlånspc vil for det første 500,- være for lite å sette den ned med for å få den solgt til neste kunde. For det andre så utvikler pcmarkedet seg så fort at etter 1 måned vil gjerne pcen være utdatert iforhold til sin kostpris, man får nå tilsvarende pc kanskje 500-1000,- billigere. Altså må man kanskje sette ned pcen ned mot 2000,- for å få denne solgt igjen, noe som betyr at netto tap på pcen passerer 1000,- (marginene på pc er ekstremt små). Er ikke det en vesentlig kostnad? Lenke til kommentar
Hefla Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 En 1 måned gammel pc kan ikke selges med 500,- i avslag. Når en pc brukes av en kunde en stund som utlånspc vil for det første 500,- være for lite å sette den ned med for å få den solgt til neste kunde. For det andre så utvikler pcmarkedet seg så fort at etter 1 måned vil gjerne pcen være utdatert iforhold til sin kostpris, man får nå tilsvarende pc kanskje 500-1000,- billigere. Altså må man kanskje sette ned pcen ned mot 2000,- for å få denne solgt igjen, noe som betyr at netto tap på pcen passerer 1000,- (marginene på pc er ekstremt små). Er ikke det en vesentlig kostnad? For elkjøp mener jeg at dette ikke er en vesentlig kostnad... Hadde det vært kjøpmannen på hjørnet hadde jeg vært enig, men ikke med et såpass stort selskap som elkjøp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå